Förtrollande fabler
Av Mats Lönnerblad - Bankrättsföreningen - 18 september 2004

De fantastiska berättelserna om Harry Potter skrivna av författarinnan J K Rowling gör succé över hela världen. Hittills har detta resulterat i tre välgjorda filmer på hennes första tre böcker. En fjärde film är på väg. Och en femte bok som nu finns utgiven på svenska: Harry Potter och Fenixorden (Tiden förlag, 2004)

Bokens titel: Harry Potter och Fenixorden
Författare: JK Rowling
Förlag: Tiden förlag, 2004
Antal sidor: 1000

Boken är en fristående fortsättning på de tidigare böckerna Harry Potter och den vises sten (1999), Harry Potter och hemligheternas kammare (2000), Harry Potter och fången på Azkaban (2001) och Harry Potter och den flammande bägaren (2002)

JK Rowling är en produktiv författare. Full av energi och upptåg skildrar hon trollkarlsvärlden på ett humoristiskt och spännande sätt, som ingen annan gjort före henne. Hennes böcker blir också längre och längre till omfånget, utan att man tappar intresset för handlingen. För att hitta en författare som man kan jämföra henns berättartalang med, måste man gå tillbaka till JRR Tolkiens triologi:  Sagan om ringen (Norstedts förlag)

Men berättelserna i böckerna skiljer sig markant åt. Det enda som de bägge författarna har gemensamt i sina böcker, är skildringen av kampen mellan gott och ont.

I Tolkiens fall handlar det om en märkvärdig ring som ”Härskarringen” som kan förvandla gott till ont. I hans skildring sker handlingen långt bort i skugglandet Mordor som den onde trollkarlen Sauron gör upp planer på att erövra ringen.

Tre ringar för älvkungarnas makt högt i det blå,
sju för dvargarnas furstar i salarna av sten,
nio för de dödliga, som kottets väg skall gå,
en för Mörkrets herre i ondskans dunkla sken
i Mordorlandets hisnande gruva.

en ring att sämja den,
en ring att tämja dem,
en ring att djupt i mörkrets
vida riken tämja dem –
i Mordors land där skuggorna ruva

I Sagan om ringen ger sig ett litet utvalt sällskap med Frodo i spetsen ger sig ut på det ödesdigra uppdraget, en vandring som är fylld av fasor och äventyr. Sagan om ringen som ingår i triologin om ”Härskarringen” är ett av vår tids märkligaste, mest lästa och älskade litterära storverk.

JK Rowlings berättelse om Harry Potter handlar om den föräldrarlöse Harry Potter som bor hos sina elaka styvfäräldrar och deras osympatiske son. En helt ny värld öppnar sig för Harry när det visar sig att han egentligen är en trollkarl och börjar i Hogwarths Skola för Häxkonster och Trolldom.

På skolan får han äntligen de kompisar som han alltid saknat, och han träffar på osannolika figurer som jätten Hagrid och vålnaden Missnöjda Myrtle, men skaffar sig även fiender på skolan som jämnårige Draco Malfoy.

Den störste antagonisten som återkommer i alla böckerna är den förfärlige trollkarlen Lord Voldemort, som precis som i ”Sagan om ringen” är ute i ont uppsåt efter att erövra världen.

I böckerna om Harry Potter är ingenting vad man från början tror att det är. Den ökände massmördaren Sirius Black, som rymt från fängelset efter tolv år, visar sig inte alls vara den man tror att han är. Den omåttligt mallige professor Lockman, är inte alls vara den duktige trollkarl, som han ger sig ut för att vara.

JK Rowlings fabler är fulla av påhitt, med mystiska djur, spännande spel och oväntade händelser som gör att intresset hela tiden hålls på topp. Precis som när man läser Tolkien är det svårt att lägga ifrån sig böckerna när man har börjat –  det gäller även boken Harry Potter och Fenixorden.

Författare och litteraturkritiker