[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Skattemyndigheten
förföljer företagare
Av Mats Lönnerblad -
Bankrättsföreningen - 12 januari 2005
Redan för mer än 10 år sedan kunde
merparten av de svenska löntagarna ha sluppit deklarera. Riksskatteverket
hade tagit fram ett nytt system som skulle underlätta de flesta svenskar
att deklarera.
Bokens titel: Skattmasens manifest
Författare: Mikael Wokander
Förlag: Bokförlaget Efron & Dotter, 2004
Antal sidor: 154
Den dåvarande
bankministern Bo Lundgren stoppade emellertid förslaget med motiveringen
att aldrig skulle en medborgare låta sig beskattas, utan att han först
skrivit under ett dokument.
Systemet liknade det danska. Där ställde skattemyndigheten samman alla
tillgängliga uppgifter för varje medborgare, räknade ut ett förslag till
taxering, och skickade ut det. Om medborgaren inte hade något att erinra
fastlades taxeringen. Hade förslaget gått igenom hade skattemyndigheten
sluppit hantera miljontals deklarationer. Och majoriteten av svenska
folket hade sluppit våndan att i tid lämna in sina lönedeklarationer varje
år.
Den som på ett initierat sätt berättar om denna och andra intressanta
händelser i sitt arbete inom Skatteverket heter Mikael Wokander.
Efter att ha arbetat på Skatteverket i 37 år, bland annat som sektionschef
för taxeringsenheten samt som specialist på myndighetens rättsenhet
hoppade han av sitt arbete, ett år innan han skulle gå i pension. Det
skedde för två år sedan då han beslutade sig för att efter en semester
aldrig mer återvända till Skatteverket.
Vad som fick honom att sluta var att han i Svenska Dagbladet hade han läst
en artikel om ryskan Vera Efron, som blivit ruinerad på grund av
skattemyndighetens rättsövergrepp. Han tog kontakt med henne för att
hjälpa till och det var hon som föreslog honom att han skulle skriva en
bok hur man skall agera som privatperson eller företagare om man
kommer i konflikt med skatteverket. Boken som nyligen utkommit heter
Skattmasens manifest (Bokförlaget Efron & Dotter AB, 2004)
Skattmasens Manifest är en träffsäker insidersskildering om det egna
verket. Med sin långa erfarenhet inom verket har Mikael Wokandet har sett
hur många övergrepp begås mot både företagare och privatpersoner. Han
reagerar mot att svenskarna är alldeles för fega och underdåniga mot
myndigheter, trots att vi i alla fall på pappret borde ha en stark
ställning gentemot våra myndigheter.
I boken berättar han också hur dyrt det kan bli att processa mot
skattemyndigheten eftersom den allmänna regeln när det gäller
administrativa processer (de som behandlas i länsrätt, kammarrätt och
regeringsrätten ) är att varje part bär sina egna kostnader, och att
man inte får rättshjälp. Tanken bakom detta är att den enskildes motpart
alltid är en myndighet och att denna myndighet är skyldig att helt
opartiskt utreda ärende och ta fram alla fakta, även om de talar för den
enskilde.
Mikael Wokander beklagar att sanningen ofta inte är riktigt lika enkel som
myndigheten gör gällande. Skattemyndigheten driver gärna pilotmål
mot enskilda bara för att kunna vinna avgörandet i den slutliga
rättsinstansen, vilket kan innebära mycket stora kostnader för den
enskilde som inte har samma ekonomiska resurser och som därför bara av den
anledningen kan förlora målet, även om han har rätt i sakfrågan.
Det är heller inte ovanligt att företagare som revideras försätts i
konkurs innan processen är avslutad eftersom svensk lag tillåter
skattemyndigheten att driva in skatten ( i strid med Europakonventionens
bestämmelser. Min anm.) trots att den kanske bara baseras på ett
omprövningsbeslut hos Skatteverket.
Många tjänstemän inom skatteförvaltningen känner sig också (i likhet med
mig själv) frustrerade över det lättvindiga sättet att lagstifta som
bredde ut sig under 70-talet. Borta var de gedigna utredningarna som
leddes av tjänstemän med känsla för verksamheten. Mycket av
skattelagstiftningen har ersatts av gummiparagrafer som gör att inte ens
domstolarna längre vet hur man skall kunna tolka lagen på rätt sätt.
I stället för en tydlig lagstiftning har vi i dag en rättstolkning i våra
svenska domstolar där man börjar med att undersöka vad statsrådet har sagt
i propositionen bakom lagen. Har inte statsrådet uttryckt sig tydligt går
man vidare till den bakomliggande utredningen för direktiv, i stället för
att följa lagen.
Mikael Wokander avslöjar att dessa utredningarna vanligen är så diffust
utformade att det går att få stöd för alla möjliga uppfattningar. Sedan
väljer domstolen den ståndpunkt som bäst återspeglar den politiska
intentionen.
Staten har tydligen rätt att göra vad den vill därför att staten i grunden
är god, även om den steriliserar dig för du uppträtt vanartigt, är
dyslektiker eller vara varit lösaktig. I den andan menar Wokander att det
är lätt att få gehör för alla möjliga lagar – inte minst inom
skatteområdet – som kan täppa till alla kryphål.
Wokander är inte ensam om att kritisera sitt eget verk. En framstående
jurist, regeringsrådet Gustaf Petrén kritiserade under 70 –och 80-talet
starkt både vårt sätt att skriva lag och Skatteverkets ageranden i många
frågor. (Petrén var den förste ordförande i den svenska
Medborgarrättsrörelsen som han skapade 1976, där jag själv nu är vice
ordförande) Han ansåg att vi borde ha en Författningsdomstol som andra
kulturländer och att svenska rättsfall borde överlämnas till
Europadomstolen i Strasbourg för överprövning.
Därför är det lätt att hålla med Mikael Wokander om att principerna för
hur lagtexten skall utformas och hur skattemyndigheten skall agera i
grunden måste förändras. Någon botanisering i förarbetena blir inte
aktuell om lagtexten är klar. Principen är oerhört viktig då den ger
möjlighet för medborgarna att själva läsa en lagtext för att låta sitt
handlande styras av lagen – inte av en diffus politisk mening.
Dessutom måste det vara dags att utreda Skatteverkets olika roller.
Skatteverket uppträder nu i 3 olika roller samtidigt: i den första är det
ett statligt verk som får det dagliga jobbet att flyta, i den andra är det
en kontrollorganistation som går igenom deklarationer och reviderar
räkenskaper, och slutligen i den tredje en myndighet som agerar
hemlig agent för åklagaren som förföljer företagare, genom att försöka få
reviderade företagare på fall.
Det är detta tredubbla rollspel som inte längre fungerar, när den
skattskyldige ofta helt i onödan tvingas att försvara sig i domstol, och
själv får står för alla sina egna kostnader, även om han/hon vinner
målet.
Mats Lönnerblad
Författare och litteraturkritiker
|