[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Århundradets affär
Av Mats Lönnerblad -
Bankrättsföreningen - 11 februari 2005
När Skandias chefjurist Jan-Mikael Bexhed skriver direktiven för
utredningen hur Skandiaskandalen skall skötas, framgår det redan av
utkastet att styrelsen i Skandia önskar att utredarna inte skall begära ut
några siffror för det sålda American Skandia, från köparen Prudential. När
man läser boken: Guldregn – Sagan om Skandia (Bonnier Fakta, 2004) är det
lätt att förstå varför.
Bokens titel: Guldregn – Sagan om Skandia
Författare: Sophie Nachemson–Ekwall och Bengt Carlsson
Förlag: Bonnier Fakta, 2004
De flesta branschbedömare beskriver försäljningen av American Skandia till
försäkringsjätten Prudential som århundradets affär. Strax efter
försäljningen i niomånadersrapporten för 2003, kan Prudential redovisa en
avkastning av 27 procent på det satsade kapitalet. Då värderas det forna
American Skandia till över 2,4 miljoner dollar.
Efter detta fortsätter bara framgångarna. I halvårsrapporten skriver
ordförande och VD (CEO) Arthur Rye i Prudential att kvartalet lyftes av
ett starkt resultat från annuitetsaffären, som fått en rejäl skjuts av
American Skandia-köpet, som konsekvent levt upp till förväntningarna redan
under det första året i försäkringsbolagets ägo.
Vilka som får stå med skammen och bitterheten för att Skandia efter mer än
tio års ägande fick lämna ifrån sig hela makten och ägandet för en
spottstyver av det verkliga värdet framgår med önskvärd tydlighet av
författarparet Bengt Carlsson och Sophie Nachemsons lovvärda försök att
berätta om alla turerna i Skandia i boken Guldregn – Sagan om Skandia.
Den fråga som man ställer sig när man läser boken är hur det kunde gå så
illa med en från början lysande affärsidé som under lång tid visat sig
fungera i praktiken ? Eftersom svenska ekonomijournalister i både
affärspress och dagspress som regel är räddhågade, svarar inte Carlsson
och Nachemson-Ekwall inte ordentligt på denna fråga. Läsaren tvingas
därför själv bilda sig en uppfattning kring vad som står i boken.
Att de amerikanska medarbetarna är upprörda över att något som tagit över
tio år att bygga upp slumpats bort till vrakpris är lätt att förstå.
Prundential får ju köpa American Skandia för drygt 1 miljard dollar. För
Skandia blir detta en finansiell praktskandal som huvudaktörerna kommer
att få svårt att förklara bort.
Den utsparkade VD:n Lars Eric Petersson skyller på Hans Dalborg som var VD
för Skandia International på den tid då de stora belöningsprogram för de
anställda i ledningen klubbades igenom, medan Dalborg nog anser att det
var Lars Eric Petersson som förstörde American Skandia.
Det svar som jag vill ge efter att ha läst boken ordentligt är att det nog
är lika goda kålsupare bägge två, vilket också kan sägas om många av de
rådgivare de har umgåtts med och som får sägas vara ansvariga för de mer
eller mindre olagliga internaffärer som Skandia genomfört under denna
period.
Den tidigare VD:n i Skandia Björn Wolrath hade en alldeles egen syn på
institutionellt aktieägande. Han talade öppet om att försäkringsbolagen
behövde bli aktiva ägare, som enbart agerade för försäkringstagarnas
bästa. Då dessa idéer också framfördes ansågs det vara ultraradikala
synpunkter.
Redan 1981 kritiserade Wolrath Wallenberg- och Handelsbankssfären
dominerande i Ericsson. Det skapade stora rubriker. Jag undrar vad han
skulle sagt om handläggningen av Skandia sedan Lars–Eric Petersson tagit
över ledarskapet.
Min egen uppfattning efter att ha läst boken är att Björn Wolraths
skapelser den engelska Skandia Life och American Skandia kunde slutat på
ett helt annat sätt, om man haft entreprenörer i den svenska ledningen i
stället för tjänstemän, som i likhet med banktjänstemännen under
bankkrisen bara verkade för sitt eget bästa, och som heller inte verkade
förstå de affärsmässiga sammanhangen kring vilket ansvar man har för sina
kunder.
Med facit i handen delas nog den uppfattningen av de flesta
internationella bedömare. Både amerikanarna och britterna lät sig heller
inte styras av den svenska ledningen, vilket var det som ledde fram till
de omsättningsmässigt makalösa framgångarna i både det amerikanska och
engelska bolaget.
Paul Bradshaw som satt i ledningen för det engelska bolaget Skandia Life
var inte imponerad av Hans Dalborgs försäkringskunskaper. Dalborg talade
mest om övergripande affärsstrategier medan Bradhaw talade detaljer.
Bradshaw är känd som en gudabenådad aktuarie. Dalborgs svenska ekonomie
doktors examen smällde inte högt i den brittiska försäkringsvärlden.
Idén med att koppla bonusprogram till värderingsmodellen embedded value
som kom att slå rot i sparrörelsen visade sig också från början vara en
korkad idé. Bara i Storbritanien tvingades Skandia att betala ut 80
miljoner pund, eller 1,1 miljarder kronor i bonusar för åren 1992 – 1997.
Det stora problemet med embedded value, skriver författarna, visade sig
också när börskurserna föll efter år 2000. Då, om inte förr, stod det
klart att embedded value inte är någon vanlig redovisningsmetod. Det har
inget att göra med företagets verkliga kassaflöde. Det är ett styrsystem
som kontrollerar lönsamheten.
De utbetalade bonusbetalningarna baserade på embedded value och goodwill
reducerar värdet i bolaget i motsvarande mån. Sådant har man inte i
Storbritanien. De tidigare styrelserna och ledningarna i svenska Skandia
har från början godkänt att man tillåtit plundringen av de utlandsägda
bolagen. Vilka effekter detta har haft för bolagens utveckling vill man
självfallet inte utreda. Därför ingår det inte heller i styrelsens
direktiv till utredarna.
Utredningen av Skandiaskandalen påminner därför mycket om de utredningar
man gjorde kring bankkrisen 1987 – 1993, där styrelsen för Nordea (gamla
Nordbanken) också lyckades svära sig fri.
Knepet som man använde sig av var detsamma som under bankkrisen. Man
använde sig t o m av samma utredare. Advokaten Otto Rydbeck som också
utredde ansvaret för Nordea styrelse som inlämnades den 15 oktober 1993
och den 10 mars 1994, innehöll ingen kritik mot vare sig ledning eller
styrelse för att man under en mycket lång period inte uppfyllde sin
lagstadgade kapitaltäckningsgrad, trots att det var detta som sänkte
bankerna.
Inte heller har Otto Rydbeck utrett vilken konsekvens gamla styrelsens
beslut för de olika olagliga utdelningarna till ledande befattningshavarna
fått för Skandias fortsatta utveckling.
Min uppfattning är att detta måste betraktas som anmärkningsvärt, med
tanke på att det var därför som man till sist tvingades avyttra guldägget
American Skandia till Prudential för en spottstyver av bolagets verkliga
värdet.
Mats Lönnerblad
Författare och litteraturkritiker
|