[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Finanskrisen måste ses
i sitt perspektiv
Av
Per Fredö - Bankrättsföreningen
- 9 mars 2004
Bakgrunden var att regeringen Ingvar Carlsson redan på
80-talet underlät att föra en nödvändig stram finanspolitik. Vi hade
en tvåsiffrig inflation samt en lånefinansierad inflation; denna var
till betydande del av rent spekulativ art.
För denna hade bankerna en betydande del av ansvaret men också de företag
och de konsumenter, som trodde att de skulle klara sig på villkor, som
visade sig driva fram en räntechock samt en nödvändig kreditåtstramning.
Men i alla bedömningar av sådant slag förekommer risker, vilket också låntagare
och företag måste räkna med.
Allt detta inleddes alltså under regeringen Carlssons tid vid makten. Det
är de ledande politikerna i regeringen, Carlssons män i ledande
befattningar inom kreditväsendet, men även den senare efterkloke
Kjell-Olof Feldt, som bär ett betydande ansvar.
Varje klok bedömning av finanskrisen säger att huvudansvaret för dess
uppkomst politiskt låg hos regeringen IC.
Det är också viktigt ha klart för sig att 90-talets företagskonkurser,
massarbetslöshet samt ökning av statsskulden hade påbörjats under den
Carlssonska eran.
Under regeringen Bildt fick vi en behövlig åtstramning av
statsutgifterna samt en övergång till en flytande krona och en självständig
riksbank. Detta var naturligtvis bra. Men samtidigt - och detta var en del
av tragiken - så kunde inte den rent negativa BNP:n , inledd under
regeringen IC, mötas på annat sätt än via en kraftigt ökad
statsskuld. Annars hade vi fått massarbetslöshet, en ännu större
utslagning av arbetskraft samt sannolikt en total kollaps av banker och
andra finansinstitut.
Förvisso skedde här en rad fula trick bakom kulisserna och även av rena
rättsövergrepp av det slag, som Bankrättsföreningen för sin kamp mot.
Sådant ska belysas i en öppen debatt, men också med hjälp av de lagar
och de domstolar, som enskilda och företag kan få sin rätt genom. Men de
har inte alltid rätt liksom inte heller banker och myndigheter. Och det
saknas också som känt en absolut rätt, vilket ibland tvister och skadegörelse
kan lösas via jämkning och skiljedom.
Men vad gäller regeringen Bildt så hade den att starta sitt jobb utifrån
de förutsättningar som gavs. Hans regering bär naturligtvis, liksom alla
regeringar, ett kollektivt ansvar för de beslut den kan ta på egen hand
eller för de förslag som den väcker. Något ministerstyre är inte tillåtet
i vårt land och förvaltningarna ska vara oberoende myndigheter.
Finansinspektionen ska som känt upprätthålla förtroendet för den
finansiella sektorn, ha banker och kreditinstitut under tillsyn, bedöma
det ekonomiska läget i en rad enskilda företag och branscher och på
finansmarknaden i sin helhet. För vissa finansiella tjänster krävs
tillstånd av FI. FI har också att utreda misstankar om kurspåverkan och
insiderbrott samt utforma regler för de finansiella företagens
redovisning. Allt detta för att gagna allmänhetens intressen och för
att få konsumenternas förtroende.
Verksförordningar av så övergripande slag behövs.
Men samtidigt måste
konstateras att hur stora resurser man än ger skilda myndigheter så kan
de inte klara mer än en begränsad del av dem. Men lika troligt är det att
i akuta lägen och närmisstankar och bevis kommer fram om direkta
oegentligheter eller allvarliga störningar så måste en myndighet som FI
öka sina insatser samt även prioritera dem.
Nu har jag till Hans Schedin ställt ett antal frågor om det som hände
under själva bankkrisen.
Kortfattat är hans svar att FI enligt FFFS 1991:10 inte verkade för
eller bidrog till att bankerna i allmänhet, ej heller krisbankerna, fick rätt
via FI att beslagta företag och egendomar från bankernas skötsamma
kunder.
Vad gäller Bo Lundgrens- och även Carl Bilds -påstådda påverkan, ja,
direktiv till FI att medverka till sådana åtgärder och beslut så sägs
klart att någon enskild minister, och underförstått inte heller
regeringschefen, har rätt att ge sådan order. Sådana påståenden sägs
vara helt gripna ur luften.
På fråga om FI via kontakter med Bo Lundgren fått tillåtelse eller
direktiv om att nedvärdera hela det svenska fastighetsbeståndet med
50-75 % ges ett entydigt nej.
För en enskild medborgare som alltid varit intresserad av rättsfrågor
och att även demokratins hela regelverk ska tillämpas så räcker det
inte med anklagelser som är så allvarliga att krav ställs på riksrätt.
Debatt kan ske om sådant, krav kan ställas på vad man menar skäligt
underlag, men även trovärdiga bevis måste företes.
Per Fredö
|