[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Sverige dåligt rustat
för bankkrisen
Publicerad i Svenska Dagbladet: 20 september
2008,
BRISTER I BANKLAGSTIFTNINGEN Finanskrisen i
USA liknar den bankkris Sverige hade på 1990-talet. Vi går inte heller
säkra för en ny kris. Den svenska banklagstiftningen har allvarliga
brister och det som hände då kan hända igen, skriver advokat Jan Thörnhammar,
professor Clas Wihlborg och ekonomijournalisten Hans-Göran Björk.
Krisen på den amerikanska finansmarknaden är påfallande lik
den vi hade i Sverige i början av 1990-talet. Den föregås av en
skenande utlåning till gagn för bankernas aktieägare och ledning på
kort sikt, men utan hänsyn till risker på längre sikt.
Detta förklaras i USA av att finansinstitut, som arrangerat
bostadsfinansiering, har kunnat sälja risken vidare bland annat till
institutioner som garanterats av staten (Fannie May och Freddie Mac)
och till en del europeiska banker, som också varit starkt skyddade.
I Sverige före bankkrisen fanns det ingen i eller utanför bankerna,
som kunde drömma om att en bank skulle kunna fallera. Detta gällde
speciellt den statliga Nordbanken.
I USA och i Sverige kostade det inte banken något att ta risk, och på
kort sikt ökade vinsten. Tillsynsmyndigheterna var heller inte
rustade att bedöma risker och ingripa i tid.
Trots alla reformer sedan bankkrisen gäller liknande förhållanden i
Sverige idag.
Vi går inte säkra för en ny bankkris här. Om den inträffar, vad
har vi lärt oss från 90-talet?
Då var det framförallt statliga Nordbanken som genomgick den största
krisen. Den dåvarande borgerliga regeringen fann en modell i USA som
i Sverige kom att heta Securum – en skräpbank som skulle ta hand om
dåliga krediter som fanns i den egna statliga banken.
Det lånade konceptet har sedan dess felaktigt marknadsförts
internationellt som den ”Svenska modellen”. Den innebar att
regeringen i sin proposition om Nordbanken och Securum (8/5 1992) gav
tillåtelse till konfiskering av privat egendom.
Nordbanken gavs uttrycklig tilllåtelse att, förutom nödlidande
krediter, även lämna över kreditengagemang till staten (Securum),
där låntagaren skötte både amorteringar och räntor. Det var
krediter som Nordbanken inte längre ville ha i sin framtida nya
bankportfölj.
Redan före propositionen skrev Nordbanken i interna brev (1/4 1992)
till sina regionchefer att man ”ska passa på” att göra sig av även
med andra krediter, samt i senare brev att vissa engagemang helt
skulle avslutas, oavsett betalningsförmågan.
I en tidigare hemligstämplad rapport om Nordbanken och Securum
framkom att summan av krediter som skulle över till Securum var förutbestämd:
57 miljarder, varav mer än 20 miljarder var välskötta lån där låntagarna
– i regel svenska företag – fullgjort sin del av låneavtalen.
Siffrorna bekräftas också i Securums redovisning av sin verksamhet
1993–1997. Friska lån sades upp av Nordbanken under sommaren och hösten
1992 innan de flyttades över till Securum.
De flesta kredittagarna, i huvudsak företagare, fick svårt att mitt
i en brinnande kris byta bank. När hela lånet inte kunde återbetalas
gick företagen i konkurs.
För många innebar det att privata egendomar, ofta livsverk som
byggts upp från grunden i generationer, rycktes ur händerna och omhändertogs
av staten för att senare säljas med stora vinster.
Konkurserna ledde till en stor kapitalförstöring som har kostat samhället
långt mer än finanskrisens direkta kostnader. Konfiskeringen är
dessutom ett brott mot egendomsskyddet i Europakonventionens artikel 1
i det första tilläggsprotokollet.
Den svenska banklagstiftningen skiljer sig tyvärr från vad som gäller
i många andra demokratier.
Den ger banken ensidig rätt att på egna godtyckliga grunder säga
upp ett lån, fastän den ena avtalsparten fullgör sin del av
krediten.
I andra länder finns förvisso samma möjlighet men inte utan att
banken kan bli skadeståndsansvarig om uppsägning av lånet vållat
skada.
Inom den nuvarande borgerliga regeringen finns en tragisk motvilja
att anpassa svensk banklagstiftning till vad som gäller i andra
demokratier. Trolig anledning är att regeringen då indirekt
tvingas erkänna misstag som begicks under den förra krisen.
Den svenska modellen innebär att en bank vid blotta misstanken om att
kreditens pantvärde – egendomens marknadsvärde – har sjunkit kan
säga upp krediten.
Detta gäller också dig som vanlig villaägare med lån i bank. Du
saknar besittningsskydd.
Naturligtvis ska en kredit som inte skötts få sägas upp. Men det är
inte rimligt att en bank som väljer att bryta ett kontrakt inte kan
ställas till ansvar för den skada som uppkommer.
En låntagare som missköter sig kan däremot jagas livet ut för sin
skuld. Ett minimikrav, jämte att lånekontrakten bör jämställas
med avtalslagen, är att domstolarnas kompetens i finansiella frågor
stärks.
Detta är bara ett exempel på flera allvarliga brister i den svenska
banklagstiftningen. Att påstå att vi är bra rustade inför en ny
finanskris i Sverige är inte hela sanningen.
Det som hände under krisåren 1991 och framåt kan hända igen.
JAN THÖRNHAMMAR
advokat, Stockholm
CLAS WIHLBORG
professor i finansiell ekonomi
Chapman University, California
HANS-GÖRAN BJÖRK
författare och ekonomijournalist
|