[Hemsida] [Brf-direkt] [Skicka vykort] [Tipsa ditt nätverk] Blir telekom nästa bubbla som brister? Av Mats Lönnerblad - Ledaren - 20 juli 2002 Att som
Ericsson fortsätta att expandera internationellt med statliga
garantier i ryggen samtidig som luften går ur marknaden kan på sikt
visa sig vanskligt för både Ericssonkoncernen och svenska
skattebetalare. Statliga Exportkreditnämndens ( EKNs ) uppgift är
att främja svensk export att utfärda garantier . Verksamheten är tänkt
att ge den svenska exporten stöd, som motsvarar EKNs stöd till framför allt Ericsson, Nokia och
andra bolag inom denna sektor kan bidra till att ytterligare försvaga
företagen inom branschen och bidra till att det till slut blir de
svenska skattebetalarna som får betala en del av notan. I alla fall
om kreditvärdigheten för företagen internationellt inom telekom
fortsätter att försvagas som skett hittills. Den fråga som jag ställer mig är varför skall EKN
överhuvudtaget garantera utländska majoritetsägares verksamhet, när
företaget som erhåller de största garantierna samtidigt minskar sin
verksamhet i Sverige, och inte längre kan betraktas som svenskägt !
Enligt egna uppgifter utfärdade EKN nya garantier till ett belopp på
cirka 27 miljarder kronor för år 2001. EKN utfärdade nya garantier
på 94 länder varav 6 länder med belopp överstigande en miljard
kronor. Dessa länder var i storleksordning: Mexico, Brasilien,
Malaysia, Kina, Argentina och Dominikanska republiken. Länder som
tidigare inte gjort sig kända för att vara de bästa betalarna. Aktuella förbindelsengagemang totalt för EKN är för
närvarande drygt 100 miljarder kronor, varav Ericsson ensamt svarar för
drygt 42 % av EKNs totala engagemang, med totalt drygt 42 miljarder
kronor ( ! ) Totalt dominerar i dag telekom och utgjorde 60 procent av
förra årets garantigivning. Detta gäller även för i år. Det är inga små belopp det handlar om. Bara för
januari i år garanterade EKN 145, 4 miljoner i en affär för
Ericsson i Bolivia. Garantibeloppet för en affär för Ericsson med
Indien i januari slutade på 128,9 miljoner kronor och en Ericssonaffär
med Mexico slutad på drygt 3 miljarder kronor och en annan
Ericssonaffär med Paraguay slutade på 168,6 miljoner kronor. EKNs stora garantiåtaganden inom på telekom får
mig att tänka på den dåvarande finansministern Gunnar Strängs stöd
till utbyggnaden svenska rederier. Det var den kraftiga expansionen av
Salénrederiernas kylfartyg som så småningom ledde fram till
rederiets konkurs. När luften gick ur marknaden, fortsatte Salénrederierna
ändå med att bygga nya kylfartyg som om ingenting hänt, ivrigt påhejade
av den dåvarande svenska regeringen. Att som Ericsson fortsätta expandera
internationellt, med statliga garantier i ryggen samtidigt som luften
går ur marknaden, kan på sikt visa sig vanskligt för både
Ericssonkoncernen och svenska skattebetalare. Det är ju dessa som får
stå för fiolerna om inte kunderna betalar. Frågan man måste ställa
sig innan bolaget får in nytt kapital på 30 miljarder är vilken
effekt det får för hela koncernen, om en del av bolagen slutar att
betala sina skulder till Ericsson ? I dag har luttrade aktieägare som tidigare köpt
Ericssonaktier för en miljon, hittills fått se värdet krympa till
100.000 kronor. När Ericsson nu går ut och ber ägarna satsa
ytterligare 30 miljarder kronor, och samtidigt lovar fortsatt tillväxt,
måste nästan EKN fråga sig om de är beredda att också garantera för
denna tillväxt på nya marknader, så länge som stora delar av
telekommarknaden befinner sig i gungning. Mönstret från svenska socialdemokratiska regeringar
agerande för att lösa tidigare finansiella kriser förskräcker !
Det gäller både varvskrisen, stålkrisen med det havererade "Stålverk
80" och senast den svenska bankkrisen ( 1987 - 1993 ) när den dåvarande
finansministern Allan Larsson lät både Gota och Nordea fortsätta
sin verksamhet trots att dessa banker var på obestånd, och skyldiga
att begära sig själva i konkurs redan den 1 februari 1990. Regeringens ekonomiska stödåtgärder till de
drabbade storföretagen under dessa kriser, tyder på ett under årens
lopp tyder på ett väl utvecklat ekonomiskt storhetsvansinne, hos
ansvariga politiker för att garantera den fortsatta utvecklingen inom
olika krisdrabbade branscher. Den 11 juni 1973 släppte socialdemokraterna bomben
inför valet september 1973 - ett nytt stålverk till Luleå. När det
gäller Stålverk 80 var det gigantiska planer som presenterades Slutnotan för Sverige blev 1.000 miljarder kronor,
plus ränta ! För att överhuvudtaget kunna betala ränta på
statsskulden har regeringen varit tvungen att konfiskera 250 miljarder
av pensionärerna pengar och dessutom tulla på Riksbankens reserver så
att Sverige inte längre uppfyller villkoren för att kunna ansluta
sig till EMU ! Lösningarna på akuta problem för storföretagen inom
olika krisbranscher inom näringslivet har hittills kostat de svenska
skattebetalarna åtskilliga miljarder alldeles i onödan, varför rösterna
mot regeringens ekonomiska agerande höjts inom oppositionen. Vid riksdagens sista arbetsplenum den 13 juni för
sommaruppehållet beklagade sig gruppledaren i Finansutskottet Arne Kjörnsberg
( s ) att det offentliga samtalet kring den förda ekonomiska
politiken brutaliserats. Sanningen svider tydligen ! Men frågan som ändå måste ställas är hur
regeringen i längden kan försvara en politik som utarmar Sverige som
gör att landet under de sista 30 åren sjunkit från 4:e till 17
plats i välfärdsligan. Den fråga som jag också ställer mig efter
att följt med vad som hänt under tidigare kriser, är om de
dominerande garantierna mot telekomsektorn, kan bli en ny finansbubbla
, där de svenska skattebetalarna till slut får betala en del notan för
alltför vidlyftiga garantiåtaganden mot denna sektor. Vid tidigare kriser fick den borgerliga regeringen ärva
problemen vid två tillfällen. Det gäller såväl stålverk 80 som
bankkrisen. I bägge fallen valde den borgerliga samlingsregeringen
att fullfölja den tidigare regeringens politik. Samtliga politiska
partier var dock överens om att bygga stålverket. Riksdagen sade ja
i slutet av maj 1973. Även i samband med bankkrisen var de politiska
partierna överens om att bankerna skulle räddas till varje pris.
Riksdagen gav också sitt godkännande till att rädda bankerna hösten
1992. Men att krisbankerna skulle räddas på bekostnad av
bankkunderna var det nog inte så många politiker som var medvetna om
när beslutet fattades. Frågan är nu vilka konsekvenser en telekomkris får
för Sverige när krisen blir akut. Att den kommer att bli akut är
jag övertygad om. Om inte EKN snarast omprövar sig garantigivning
som hittills dominerats av ett enda internationellt storföretag där
svenska intressen numera |
Mats Lönnerblad Ordförande i Bankrättsföreningen |
Hemsida |