[Hemsida] [Brf-direkt] [Skicka vykort] [Tipsa ditt nätverk] Så här får det inte gå till ! Av Mats Lönnerblad - Ledaren - 30 oktober 2002 Den stora allmänheten känner fortfarande inte till vad som händer när det uppstår en konfliktsituation mellan bank och kund. Därför vill jag gärna klargöra vad som kan ske i ett ärende som utgör en brokig provkarta på hur det kan gå till. Ärendet gäller den pågående konflikten mellan makarna Anita och Verner Nilsson och Nordea. Läs vidare Anita och Verner Nilsson egen sammanfattning Makarna Nilsson bildade ett handelsbolag och satsade 6 miljoner kronor. Efter bara ett år bröt Nordea ensidigt avtalet, utan att lämna några ordentliga grunder för sitt agerande. Därefter begärdes makarna i konkurs. Efter Nordeas ogrundade konkurs tog kronofogden allt familjen ägde. När julen kom hade familjen inte ens stolar att sitta på. Trots att det var vinter och kallt fick familjen både värmen och vattnet avstängt. Familjens fyra barn klarade inte av kölden och blev sjuka. Familjens ekonomiske rådgivare blev oskyldigt inspärrad i häktet tre månader. Verner Nilsson hustru blev sjuk och fick hjärtopereras. Högsta domstolen ( HD ) godkände förfarandet eftersom bevisen i samband med prövningen var bortplockade ur akten. ( ett lätt förfarande som mycket ofta förekommer i Sverige, då HD i likhet med de lägre rättsinstanserna inte har någon ordentlig bevakning över inlämnat material ) Eftersom begäran om konkurs var helt felaktig från första början, visade konkursavslutningen ett överskott på en halv miljon kronor. Makarna borde dessutom fått tillbaka momspengar på cirka 1,5 miljoner. I stället för att återbetala momsåterbäringen till makarna Nilsson kunde banken gottgöra sig hela momsåterbäringen. Fortfarande har makarna Nilsson vare sig fått tillbaka överskottet från konkursen eller momspengarna som banken lade beslag på. Däremot borde överskottet i konkursen blivit mycket större. Men egendomen blev aldrig ordentligt värderad. En del av egendomen som banken tagit i beslag, ”försvann” dessutom på vägen. Reglerna för hur en ordentlig pantrealisation skall ske, följdes aldrig enligt lagen. Som ordförande i Bankrättsföreningen som har till uppgift att tillvarata bankkundernas intressen i samband med tvist har jag nog aldrig stött på så många fel i samband med en konkursansökan, och den senare handläggning av en konkurs. Min fråga till såväl konkursförvaltare Jan Ertsborn som numera är invald i riksdagen för Folkpartiet och till Nordea är vad ni tänker göra för att se till att makarna Nilsson får upprättelse i detta ärende, som bevisligen handlagts på ett felaktigt sätt från början till slut av både banken och av berörda myndigheter. Makarna Nilsson är inte de enda som drabbats av felaktiga uppsägningar av krediter. 60.000 hederliga företagare fick se sina livsverk lagda i ruiner under bankkrisen. De frågor som jag därför vill ställa till regeringen är: När tänker regeringen förbättra avtalsvillkoren mellan bank och kund ? Och hur kan det komma sig att företagare som fått sina krediter felaktigt uppsagda inte kompenseras ordentligt i efterhand, när någon ordentlig värdering av tillgångar aldrig skett från bankens sida, eller banken aldrig gjort en ordentlig pantrealisation som lagen föreskriver ? I dom 2002-05-07, mål nr C 478/99 förvarade sig Sverige med framgång i EG-domstolen mot EU-kommissionen att Sverige har en ”att Sverige har en lagstiftningsteknik som innebär att gemenskapslagstiftarens angivna exempel av direktbaserad lagstiftning återges i nationella förarbeten, men inte i själva lagtexten. Är det inte snart dags att Sverige ändå anger väsentliga direktiv som 93/13 om oskäliga avtalsvillkor i själva lagtexten, och slutar försvara bankerna på företagens och konsumenternas bekostnad ? Mats Lönnerblad
Till ordföranden Mats Lönnerblad ! FÅR DET GÅ TILL SÅ HÄR ?
Nordea rånar sina kunder. Hösten 1980 var (PK) Nordea villiga att ge oss lån men de ville vara ensamma om detta så de löste in ett vi hade på annan bank. De dikterade och vi lydde! Bildade handelsbolaget Persiska Salongen, satsade så mycket vi själva kunde och lämnade ordentlig pant. |
Hemsida |