Nu tvingas staten låna mer pengar !
Av Mats Lönnerblad - Ledaren - 2 november 2002

Trots att de tusen miljarder kronor, plus årliga räntor på ca 60 miljarder kronor per år, som gick åt för att rädda bankerna på kundernas bekostnad under bankkrisen, som fortfarande inte är återbetalade, tvingas staten nu låna mer pengar för att få ekonomin att gå ihop.

Före valet sade sig regeringen inte behöva låna ytterligare pengar för att klara statsbudgeten. Efter valet erkänner man äntligen, hur det står till med statens finanser. Statens lånebehov beräknas stiga både i år och nästa år. Vid redovisningen av budgeten missade man bl a att redovisa kyrkoavgifter på 13 miljarder kronor, och annat smått och gott. Lånebehovet för nästa år beräknas redan till 25 miljarder kronor ( ! ) för att få budgeten att gå ihop.

Dessutom beräknas statsinkomsterna minska ytterligare med 13 miljarder kronor p g a den svaga börsutvecklingen. Hur mycket inkomsterna minskar på grund av att den f d ”bankministern” Bo Lundgren och han bunkergängs agerande under bankkrisen, som tillät utslagningen av 60.000 livskraftiga företag, framgår inte av budgeten.

Det är kombinationen av den stora utslagningen av framtidsföretag under den svenska bankkrisen ( 1987 - 1993 ) som jag skriver om i många av mina debattinlägg, och hur svenska företag på olika sätt missgynnas, ( som framgår av Per Fredös senaste inlägg ) som gör att Sverige fortsätter att backa i välfärdsligan.

För i år beräknas statsskulden minska något. Från 1.157 miljarder kronor till 1.153 miljarder kronor. Det betyder att staten fortfarande måste amortera ner ytterligare 153 miljarder kronor av gamla skulder nästa år , innan man kan börja amortera på skuldbördan som uppkom genom bankkrisen. Hur detta skall gå till när man måste fortsätta att låna, är det ingen som vill berätta.

Under nästa år beräknas statens samlade lånebehov öka från 85 till 130 miljarder kronor vilket visar vilka svaga finanser Sverige har. Medan regeringen talar om ”finansbubblor” och ”konjunkturnedgång” redovisar man inte de faktiska skälen till det stora lånebehovet, vilket är att företagen lämnar landet eller säljs till utlandet, i en omfattning som aldrig tidigare förekommit.

Svenska företagare är helt enkelt rädda för det ”företagsklimat” som råder i Sverige. Att detta skall vara så svårt att fatta för politiker från höger till vänster. Medan moderaterna numera förstår att någonting har gått snett, och rensar ut i ledningen, väntas ändå valberedningen föreslå att Bo Lundgren skall få sitta kvar.

Men enligt artikel i Svenska Dagbladet den 31 oktober har valberedningens ordförande fortfarande inte riktigt bestämt sig.”Inget är klart förrän allt är klart,” löd valberedningens ordförandes besked till intresserade journalister om vilka som skall ingå i den nya moderatledningen.

En sak är i alla fall säker. Låter man Bo Lundgren sitta kvar som partiledare, trots hans agerande mot företagarna under bankkrisen, vilket är det som orsakat de flesta ekonomiskt medvetna moderatväljarnas nu flyr från partiet, har man snart inget parti kvar.