Svenska Dagbladet sviker sina läsare !
Av Mats Lönnerblad - Ledaren - 15 december 2002

”Svenska Dagbladet har under drygt ett och ett halvt år skapat en webbsida som varit den absolut bästa i Sverige”, skriver Lars Göran Nilsson som kommentar till ”nya” svd.se/debatt på Bankrättsföreningens hemsida.

Han frågar efter motivet till varför man nu lägger ner stora delar av denna utmärkta webbsida. Jag ställer samma fråga.

Personligen tycker jag att Svenska Dagbladet ( SvD ) fått en ordentlig uppryckning tack vare den nya chefredaktören Lena K Samuelsson, som både ändrat formatet på tidningen, och medverkat till att SvD äntligen fått en sensationell redaktionell uppryckning.

Annat var det för Svenska Dagbladet i ett tidigare skede, när Mats Svegfors var chefredaktör. Hela tidningen höll på att gå i konkurs, för man inte brydde sig om att vara ärlig mot läsarna under bankkrisen ( 1987 - 1993 ), vilket gjorde att upplagan för tidningen sjönk dramatiskt.

För sin insats tilldelades Svegfors öknamnet ”Svekfors”, och blev sedan landshövding på kuppen. Vad han gjorde var att han gick regeringarnas ärenden, och höll tyst om vad som hände under den svenska bankkrisen. En kris som måste betecknas som Sveriges genom tidernas största rättsskandal.

Vad som i själva verket hände, har jag senare själv fått tillfälle att redogöra för både på Bankrättsföreningens hemsida och under brännpunkt, synpunkt, och på SvD:s webbsida. Debatten i Svenska Dagbladet pågick som bäst när webbsidan/ekonomi stängde den 10 december. Inläggen var då uppe i över tusen, som jag efter bästa förmåga försökte besvara.

Flitigaste debattören var bankdirektören Lars Traneflykt, som uppenbarligen håller med mig i många av dessa frågor, och själv kom med många intressanta inlägg. Medan Per Fredö ifrågasatte många av inläggen. Det gjorde att jag fick tänka till både en och två gånger, för att kunna besvara alla frågorna från Per Fredö, på ett korrekt sätt.

Den fråga som Lars Göran Nilsson nu ställer i sitt inlägg på Bankrättsföreningens hemsida ser ut som en tanke. Han skriver, ”att samtidigt som Svenska Dagbladet stänger sin eknomisajt börjar Nordea annonsera friskt på denna sida.”

Om det är sant eller inte kan jag inte uttala mig om. Men jag anser att Svenska Dagbladet redaktion bör besvara frågan ordentligt. Redaktionen har hittills inte bemödat sig att besvara någon av läsarna ilskna reaktioner till nedläggningen, som efter bara tre dagar är uppe i över 600 inlägg !

Nordea var en av de största aktörerna under bankkrisen när 60.000 livskraftiga företag fick sina krediter uppsagda i onödan. Och 400.000 människor kastades ut i permanent arbetslöshet. Statsskulden ökade med astronomiska tusen miljarder kronor, plus ränta ! Självfallet vill denna bank som i högsta grad är medansvarig för vad som hände, nu helst att man skall hålla tyst.

När det gäller Svenska Dagbladets webbsida är det tidningen själv som bestämmer om de vill låta sidan vara kvar eller står fast vid sin ”nylansering” som inte är något annat än att man städat undan de flesta obekväma inläggen för att få julfrid.

”Sannolikt skulle det vara ytterst besvärande för Nordea om det skulle uppdagas att man mörklägger genom att i utbyte med annonsering ta bort möjligheterna att för ekonomisk debatt” skriver Lars Traneflykt, i sitt inlägg, som svar till Lars Göran Nilssons tidigare inlägg, när han kommenterar nya svd.se/debatt på Bankrättsföreningens hemsida.

För min del anser jag att Svenska Dagbladet gör helt fel som rationaliserat bort obekväma inlägg, som man gjorde när man utan någon som helst förvarning bl a raderade bort både ”ekonomi, politik och övrigt” från Svenska Dagbladets webbsida.

Är det någonting vi behöver värna om i Sverige så är det yttrandefriheten. Det visade Bankrättsföreningens webbmaster Börje Ramsbro, när han försvarade föreningens hemsida med den äran, ända upp i Högsta domstolen och till slut vann i Sveriges viktigaste tryckfrihetsmål ! Själv håller jag på och slutför arbetet med en bok om allt elände som hände under bankkrisen ” Från bankkris till börskris” som kommer ut den 15 januari.

När en dörr stängs, öppnas alltid ett fönster någon annanstans.