"Från börskomet till konkurs"
Av Mats Lönnerblad - Ledaren - 3 februari 2003

skriver Dagens Nyheter (DN 2003-02-01 ) apropå IT-bolagets Prosolvias uppgång och fall. Den befarade ekobrottshärvan, väntas enligt DN, bli en ny stor långkörare i domstolarna. Den 31.1. inlämnades stämning mot fem personer i bolagets ledning, för grovt bokföringsbrott och svindlerier. Ledningen anklagas också för att man enligt åklagaren lurat aktieägarna på 280 miljoner kronor.

I målet yrkar åklagen i målet Per Lind på långa fängelsestraff för svindleri. Det är fyra före detta i Prosolvia och bolagets revisor som nu anklagas för att begått oegentligheter. När jag läser om målet i tidningarna, kommer jag osökt att tänka på vad som hände i samband med Internetföretaget Adcores uppgång och fall. I det fallet har ingen i bolagets ledning ännu åtalats.

Om Karl Ågerups spännande bok ”Sagan om Adcore”( Stockletter ) jag tidigare skrivet på Bankrättsföreningens hemsida, under dagens boktips med rubriken: ”Konsten att bygga luftslott”

Ändå måste de misstänkta svindlerierna i Adcore, som ännu inte lett till några åtal, och Prosolvia betraktas som nålpengar, när man tänker på vad som hände i bankerna Gota Bank och Nordea under bankkrisen, där fortfarande inga åtal väckts. Tvärtom så hemlighåller Svenska Staten fortfarande en del av de graverande bevisen mot de inblandade i dessa uppenbara brott som begicks av ledningarna i Gota Bank och Nordea under bankkrisen !

Jag tänker förstås på den dåvarande VD:n i Nordea Hans Dalborg när han svindlade både aktieägarna och staten på 5.2 miljarder, som fortfarande inte lett fram till något åtal, trots att regeringen t o m erkänt det grova brottet, genom att betala tillbaka alla pengarna till de privata aktieägarna, som drabbades av Hans Dalborgs grova svindleri.

Men för detta uppenbara brott blev Hans Dalborg belönad med Serafimerorden av Kungen. Sedan blev han vald till styrelseordförande i Nordea. Medan hans franska kollega i den f d statliga storbanken Crédit Lyonnais Jean-Maxime Lévêque, för närvarande avtjänar ett långt fängelsestraff för de förseelser som han begick i den franska banken som jag skriver om i min nyutkomna bok: Från bankkris till börskris” ( Bankrättsföreningen 2003 )

Hans Dalborg var inte ensam att begå grova brott. Det var inte bara Nordea som passade på att blåsa upp sina resultat. Det gjorde även Gota Bank. I samband med vidareförsäljningen av Gota var Proventus snabb i vändningarna att på ett oriktigt sätt bokföra sina tillgångar och ”haussa upp” det egna resultatet, som jag också redogör för i min bok.

Det lilla bolaget Proventus stod och föll med vidareförsäljningen av Gota. På ett mirakulöst sätt hade man lyckats låna ihop pengar till en stor ägarandel i Gota i bl a Tyskland ( den tyska banken blev mycket nervös när försäljningen lät vänta på sig ) Men med hot om konkurs om inte affären skulle ”gå i lås” var ägarna till Proventus ”på bettet” och dessa herrar skydde inga som helst medel att förstora bankens resultat för att kunna sälja sitt ”förvärv” så dyrt som möjlig.

Jag är således glad att åklagaren ser till att även mindre affärer, där åklagaren misstänker att brott begåtts leder till förundersökning och eventuella åtal.

Men det måste betraktas som Sveriges genom tidernas största rättsskandal att Sveriges två största svindlerier fortfarande inte lett till några åtal. Min uppfattning är att detta beror på politikernas direkta inblandning. Det är regeringarnas dåliga samvete för vad de själva var med, och godkände under bankkrisen, som gör att det fortfarande inte blivit några åtal för dessa uppenbara och redan bevisade svindlerier som skedde i Gota Bank och Nordea under bankkrisen.