"Man blir skitig när man gräver i dynga"
Av Mats Lönnerblad - Ledaren - 14 november 2003

skriver statsminister Göran Perssons (s) älskarinna Anitra Steen (s) i ett internt brev till de anställda i Systembolaget den 11 november 2003. Orsaken till att hon tvingas skriva brevet är Aftonbladets avslöjande samma dag kring den omfattande korruptionen inom ”systemet”.

Anitra Steen är sedan några år VD. Systembolaget svarar för all försäljning av vin och sprit till konsumenter Sverige.

Äntligen har man börjat upptäcka vad de flesta företagare inom den svenska kommersiella dryckessektorn inom vin och sprit, sedan länge känt till. Det handlar om är den utbredda ekonomiska korruption, och alla de mutskandaler som sedan länge genomsyrar det statliga vin - och spritmonopolet, utan att någon tidigare vågat reagera.

Anställda chefer inom Systembolaget har sedan länge kunnat leva flott på leverantörernas bekostnad, utan att de högsta cheferna eller styrelsen brytt sig. De var ju själva varit tillsatta på enbart ”politiska” meriter. Vad som hittills avslöjats är att Systembolagets lokala chefer flögs i skytteltrafik från Bromma till Nice i Frankrike.

Där bjöds cheferna på femrätters middagar, vin sprit och cigarrer. Några utvalda fortsatte de färden till Monte Carlo. En vin - och spritleverantör betalade notan. Senare fick varje chef gratispolletter så de också kunde spela på det berömda kasinot i Monte Carlo.

En annan återkommande muntration var mutresorna som skedde till Ölfestivalen i München. Under denna oktoberfest var det ganska tomt med ordinarie chefer på Systembolaget, utan att någon i ledning och styrelse inom Systembolaget märkte något.

Att ingen reagerat tidigare beror således på att Systembolaget har varit som en politiskt skyddad verkstad, bevakad bara av olika politiska befattningshavare, utan någon större affärserfarenhet. Innan Anitra Steen blev vald till VD 1999, utan någon större tidigare affärserfarenhet, med högre chef lön än statsministern själv, var det Gabriel Romanus som var VD under en lång period, tills han blev tvungen att träda tillbaka för Perssons tidigare medarbetare och nuvarande älskarinna Anitra.

Gabriel Romanus (fp) verkade heller inte förstå vilken befattning han hade fått som VD för Systembolaget. Den enda insats han gjorde sig känd för under hela sin period på ”Systemet” var att han skrev några debattartiklar som ingen läste, om alkoholens skadliga biverkningar. Det gör han fortfarande, sedan han fått tillbaka sin plattform för Folkpartiet, där han numera arbetar som vanlig riksdagsman.

Orsaken till detta beror på att staten i stället för kompetenta affärsmän anställt politiker och politiska ”närstående,” till de högsta befattningarna inom både statliga vin & sprit och Systembolaget.

Verksamheten i det statliga vin - och spritmonopolet påminner således om verksamheten i den numera delstatliga storbanken Nordea, där Hans Dalborg numera är styrelseordförande trots allt som banken ställde till med för sina kunder under den svenska bankkrisen.

När det var kris i den statliga banken skyllde Dalborg allting på dom anställda och bankens kunder, och kunde sitta kvar som VD, trots att han själv var skyldig till mycket av det elände som hände i den dåvarande helstatliga Nordbanken.

I brevet till alla anställda inom Systembolaget tvingas i alla fall Anitra Steen att medge att ”muthärvan i Systembolaget stänker på hela företaget och på ledningen.” Det erkännandet har vi fortfarande inte fått höra från Hans Dalborg, trots att det redan är bevisat att han svindlade bankens aktieägare på dryga 5 miljarder kronor 1991 och att han bevisligen samma år vilselett alla bankens kunder om bankens obeståndssituation.

Vad har då Anitra Steen och Hans Dalborg gemensamt. Ingen vill avgå för de oegentligheter som skett i företagen. Medan Anitra Steen inte själv begått några oegentligheter, är det redan klarlagt vad Hans Dalborg gjort sig skyldig till. Men eftersom Dalborgs uppenbara olagliga åtgärder inom banken uppenbarligen ”godkänts” av den innersta politiska kretsen som både Hans och Anitra tillhör så straffas han inte.

Anitra Steen slipper att avgå eftersom hon är politiskt tillsatt. Det är även Hans Dalborg. Nu påstår hon sig vara både ledsen och förbannad över ”hur kriminaliteten verkar haft ett skyddat område, som vi inte nått fram till snabbt nog”.

Den uppenbara kriminalitet som råder inom den delstatliga storbanken Nordea har jag som ordförande i Bankrättsföreningen sett nog av under mina 7 år som arbetande styrelseordförande. När jag nu ser att man äntligen börjar upptäcka samma tendenser i det statliga Systembolaget frågar jag mig varför vare sig styrelser och ledningar i statliga bolag själva tar sitt ansvar genom att avgå ?

Det tvingas styrelser och ledningar göra i privata bolag !

ordf. i Bankrättsföreningen