[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Högsta domstolen
försvarar sitt fögderi
Av Mats Lönnerblad - Ledaren - 21 juni 2004
Efter den svidande kritik som jag framför
mot våra svenska domstolar i
allmänhet och Högsta domstolens i synnerhet i mina bägge senaste böcker:
"Från bankkris till börskris" och
"Från folkhem till fattigstuga"
(Bankrättsföreningen, 2003 och 2004) och den stora uppmärksamhet bägge
dessa
böcker fått i juridiska kretsar, går HD:s f d ordförande Torkel Gregow
till
motangrepp, och försöker försvara sitt fögderi.
Det gör han i nr 3, 2004 av Juridisk Tidskrift (JT) i en liten skrift som
har sin bas vid den juridiska fakulteten vid Stockholms universitet som
riktar sig till både advokater, domare och åklagare. Tidskriften har även
har en del andra läsare som forskare med rättsvetenskaplig inriktning.
Andra som är intresserade av juridik och samhällsfrågor läser också
tidskriften.
I en lång och omständlig artikel försöker han bortförklara många av Högsta
domstolen (HD:s) av mig kritiserade ageranden, samtidigt som han äntligen
tvingas ge mig rätt när det gäller den viktiga frågan om
"uppenbarhetsrekvisitet" som innebär att HD bara får pröva frågor
regeringen
beslutat, som är uppenbart felaktiga. Torker Gregow menar att slopandet av
kravet på uppenbarhet i dessa mål skulle medföra en principiellt mer
hållbar
ståndpunkt än den som för närvarande råder i landet.
Som ett exempel tar han den av mig hårt kritiserade utjämningsskatten som
remitterades till lagrådet, trots att förslaget var högst tveksamt från
konstitutionell synpunkt. Sedan lagrådet först sagt nej, lyckades man ändå
få
ett nytt lagråd (med representanter från regeringsrätten och HD) att
säga
ja, genom att införa en liten ändring, som ändå innebär att lagen strider
mot både grundlagen och den kommunala självständigheten.
I sin artikel medger han också, vilket jag hävdat åtskilliga gånger att
lagstiftningsarbetet numera pågår under alltför stor tidspress, vilket
medför stora risker för felaktigheter. Antalet författningar och
författningsändringar är många. Felen likaså. Trots detta motsätter sig
Torkel Gregow införande av Författningsdomstol i Sverige, som skulle
minska
det politiska godtycket. I dag finns Författningsdomstol i de flesta stora
kulturländer som Frankrike, Italien och Tyskland. Men denna domstol lyser
fortfarande med sin frånvaro här i landet.
HD:s f d ordförande förstår fortfarande inte den kritik som jag riktar mot
domstolarna för att blanda samman den politiska makten med den dömande
funktionen. Som gammal politiskt vald departementsjänsteman inom
justitiedepartementet, påstår han att den lojalitet han då kände mot sin
arbetsgivare genast försvann, när han själv blev utnämnd till domare i
Högsta domstolen.
Den ersattes genast med ensidig lojalitet mot domstolen och de nya
arbetsuppgiften. Några samvetsbetänkligheter för att han själv saknat
tillräcklig domarerfarenhet innan han tillträdde som justitieråd i HD
verkar
han inte ha.
Någon ordentlig förklaring till varför han och hans kollegor inte tar sin
uppgift som domare i HD på större allvar, lämnar han eller inte. I
stället
för att koncentrera sig på sina arbeten som domare på heltid ägnar sig
fortfarande majoriteten av justitieråden huvuddelen av sin arbetstid tid åt
lönsamma "extraknäck". I stället för att rätta till direkt felaktiga domar
och tydliggöra prejudikatmålen. Det är detta som är orsaken till att HD:s
ledamöter inte ens hinner svara för den viktiga prejudikatbildningen på
det
allmänna domstolsområdet och inom ekonomi och finans.
Dessutom misstolkar han 11 kap 14 § RF- som reglerar den s k
lagprövningen.
Det gör han genom att påstå att det i princip inte ankommer på
domstolarna att tolka grundlagen och fastställa dess närmare innebörd i
aktuella rättegångar. Den rätten påstår han att det är riksdagen har
förbehållit sig. Med sådana domare är det lätt att förstå varför det
svenska
rättsväsendet inte längre fungerar som sig bör.
Vad Torkel Gregows artikel i JT visar, är att vi inte lever som många
föreställer sig, i den bästa av demokratier, fri från urartningar och
risker. Tvärtom så försvagas och urholkas vår demokrati fortlöpande och
sedan
länge genom skadliga och farliga urartningar som jag redan redogjort för i
mina tidigare böcker.
Denna urartning inom domstolsväsendet har pågått länge. Tidigare stod
domstolarna utanför den löpande statsförvaltningen. De kunde inte av
regeringsmakten beordras att döma på ett visst sätt; de skulle enbart döma
efter lagarna. Den genomgripande förändring som skedde i 1975 års
grundlag
som är orsaken till att domstolarna numera fått en ganska undanskymd plats
i
grundlagen. Varför det är på det sättet verkar Torkel Gregow fortfarande
inte ha förstått. Den beror på att man i den nya grundlagen i princip
förvandlade domstolarna till en av regeringens underordnade myndigheter.
Mats Lönnerblad
Ordförande i Bankrättsföreningen
Vice ordförande i Medborgarrättsrörelsen
|