[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Myndigheters misstag
Av Mats Lönnerblad - Ledaren - 18 augusti 2004
Vid försummelse i samband myndighetsutövning och skadeståndstalan mot den
svenska staten, skall staten i enlighet med 3 kap 2 § i skadeståndslagen
ersätta personskada, sakskada och ren förmögenhetsskada, som vållas genom
fel eller försummelse vid myndighetsutövning.
Så står det i lagen. Problemet för Sveriges del är att lagen inte
tillämpas
som den borde.
Företagare som orättfärdigt drabbas av myndigheternas misstag inte får
rätt
i sak, trots att de har rätt. Enskilda som drabbats av felaktig
myndighetsutövning får heller sällan eller aldrig någon hjälp, för att
driva
igenom sina berättigade krav mot staten.
Att beviljas rättshjälp i tidigare bedriven näringsverksamhet är näst
intill omöjligt. Skulle exempelvis skadeståndsanspråk riktas mot en f d näringsidkare kan hemförsäkringen inte utnyttjas eftersom den rättsliga
angelägenheten har samband med näringsverksamhet.
Varken rättshjälp eller rättsskydd kan utnyttjas i tvisten. Därför finns
det skäl att ordentligt utreda förutsättningarna för rättshjälp åt näringsidkare, framför allt i arbetstvister och tvister som har samband
med
näringsverksamhet som är avslutad.
I stället gör staten tvärtom. Den utnyttjar sig av sin starka situation,
om det uppkommer en tvist mellan näringsidkare och staten. När sedan näringsidkaren vänder sig mot staten för att få upprättelse jagas han av
myndigheterna. I den uppkomna situation blandar sig då skattemyndgheten
in i leken och sköntaxerar den redan drabbade, som sedan också utsätts för
fiskala åtgärder från både kronofogdemyndigheten och åklagare. Medan
domare som handlägger sådana ärenden i rätten låter ärendena ligga på hög, utan
att utreda själva sakfrågan.
Tvister mellan näringsidkare och den svenska staten har blivit allt vanligare sedan Sverige gick med i EU 1995. Fortfarande har svenska myndigheter inte brytt sig om att ta reda på vilka regler som gäller vid
försäljning av varor och tjänster inom den inre marknaden. Och hur momsen
skall regleras mellan de olika länderna.
EU:s verksamhet brukar illustreras med tre pelare. Den första är
EG-pelaren,
som i grunden består av det tidigare EG-samarbetet. Hit hör frågor som har
att göra med den inre marknaden och de fyra friheterna, dvs fri rörlighet
över gränserna för personer, varor tjänster och kapital.
EG-samarbetet omfattar även frågor rörande jordbruk, miljö, konkurrens och
handelspolitik. I den första pelaren finns också samarbetet kring
ekonomiska
och monetära frågor, d v s utvecklandet av den ekonomiska och monetära
unionen, EMU.
Andra pelaren utgörs av den gemensamma utrikes - och säkerhetspolitiken
GUSP. Tredje pelaren omfattar polisiärt och straffrättsligt samarbete. Det
är framför allt inom den första pelaren som samarbetet brister, och där
svenska myndigheter inte tar reda på vilka regler som gäller. När det
sedan
blir problem i för företagare som drabbas hjälper inte myndigheterna till
att lösa problemen. I stället bussar myndigheterna skattemyndigheten eller
åklagarmyndigheten på de företagare som erhållit den felaktiga
informationen.
Många ärenden handlar om momsinbetalningar där företagare tvingas betala
dubbel moms för varorna. Flera branscher har drabbats av dyra
efterräkningar.Bara för att myndigheterna har gjort fel.
En som drabbats extra hårt är Urban Persson. I augusti 1997 inledde Urban
Persson genom sitt helägda aktiebolag UPD Transport AB en omfattande
transport av begagnade bilar från ett leasingföretag i Hamburg, Tyskland.
När verksamheten inleddes fick Persson från flera tjänstemän på den
dåvarende svenska skattemyndigheten information om att tysk mervärdeskatt
(moms), som var 15% och mindre än den svenska på 25%, skulle betalas på
fakturan i Tyskland och att systemet med vinstmarginalbeskattning då
skulle
användas i Sverige.
Tjänstemännen informerade att dett gäller även inom utlandet företagsägda
bilar som de aktuella bilarna. Persson gjorde som de sa och betalade moms
i
Tyskland för samtliga bilar. Långt senare skulle huvudpersonen som
informerade fel, den informationsansvarige på skattemyndigheten i
Karlstad, komma ihåg det långa samtalet som han hade med Persson i augusti 1997.
Mer än ett år senare, i december 1998 i samband med en skatterevison av
företagets räkenskaper, hävdade skattemyndigheten plötsligt att bilare skulle ha köpts momsfritt i Tyskland med redovisning av VAT-numret och att
full moms skall betalas i Sverige. Vid denna tid hade 135 bilar sålts till
ett värde av 9,7 miljoner kronor. Persson förstod då att han inte kunde få
tillbaka den i Tyskland betalda momsen och att dubbel moms, i Tyskland och
också i Sverige plus skallettillägg på 20% på det svenska beloppet måste
betalas. Nu tvingas Urban Persson som aldrig tidigare varit straffad,
betala
dryga böter och sitta 8 månader fängelse, för att myndigheterna från
början
informerade fel.
Urban Persson är inte den enda företagare som drabbats. När det gäller
felaktig moms är det cirka 400 bilhandlare som inblandade. I stället för
att rätta till begångna misstag förföljs och upptaxeras dessa handlare nu med
orimliga belopp, medan handläggningen av den egentliga frågan om hur de
har blivit felaktigt informerade, ofta fördröjs så länge i våra domstolar att
den inte alls kommer upp i rätten, innan företagaren försatts i konkurs
och inte längre tillåts driva sin talan i rätten.
Med rätt information från början hade Persson och övriga bilhandlare inte
påbörjat denna typ av import. Lönsamheten skulle ha varit för dålig. De är
därför uppenbart att de aktuella transaktionerna förorsakades av felaktig
information från skattemyndigheten. Borde då inte skattemyndigheten
erkänna sina misstag genom att krypa till korset, i stället för att förfölja och
straffa de företagare, som bara följt skattemyndighetens anvisningar ?
Mats Lönnerblad
Skribent i finansrätt
|