Sätt stopp för spelberoende banker !
Av Mats Lönnerblad - Ledaren  - 22 nov. 2009

Alla som någon gång har varit på kasino har lyssnat till en croupier som uppmanar: ”Faites vos jeux” ( satsa pengar och spela med i spelet ) Spelar med sina egna (eller lånade) pengar gör också alla som satsar sina besparingar på börsen eller spelar bort sina pengar på trav eller någon annan spelform.

Skillnaden mellan spekulation och produktion är betydande. Produktion skapar arbetstillfällen och välfärd i världen. Den vidlyftiga spekulationshysteri som vi sett tillräckligt av under det senaste kvartsseklet, skapar bara stora börsnedgångar och ekonomiska kriser i de länder som drabbas. Det är politikernas roll att se till att konkurrensen mellan företagen fungerar och att spekulation – med egna eller andras pengar – inte sker på ett otillbörligt sätt.

Bankernas roll har bland annat varit att se till att förse med tillräckligt kapital för att de skall kunna utveckla och driva och expandera sin affärsverksamhet. Det är i denna roll som storbankerna, både i Sverige och utomlands totalt har misslyckats med sin strategi. Det visar den ekonomiska utvecklingen i världen tydligt, bara under de senaste 25 åren. Jag tänker då på vad som hände under den förra ”hemmagjorda” bankkrisen, 1987 – 1993 och vad som nu händer under denna globala bankkris som startade 2007 i USA.

Vad som hände under den förra svenska bankkrisen har jag redan hunnit skriva otaliga artiklar om i riks- fack- och lokalpress, och 7 böcker om. Jag inledde med boken: ”Från bankkris till börskris” (2003) och avslutade med ”Finansfrossa” (2008) Om denna globala bankkris som nu också drabbat Sverige med full kraft, har jag nu skrivit min första bok: Pyramidspel (2009) som kommer ut i bokhandeln tisdagen den 1 december 2009.

När min första bok introducerades skedde detta på Hedengrens bokhandel vid Stureplan i Stockholm. Det fanns knappast tillräckligt med plats för alla som var där – för att lyssna på mitt första föredrag –

vad bankerna hade ställt till med förra gången det var bankkris i Sverige. Jag fick då tillfälle att redogöra för hur 60.000 skötsamma företag orättfärdigt fick sina krediter uppsagda och hur 400.000 människor kastades ut i permanent arbetslöshet.

Många av de företagare som oförskyllt drabbades den gången, var således välskötta företag som inte längre passade in i bankernas ”portfölj”. De fick uppleva hur alla tillgångar blev beslagtagna av bankerna och de statliga ”Skräpkreditföretagen”, med Securum i spetsen. Jag berättade om hur det gick till när bankerna nedvärderade hela Sveriges fastighetsbestånd med mellan 50 -70 procent – bara för att de svenska bankerna lånat ut för mycket pengar – till ett antal stora fastighetsbolag med negativ direktavkastning.

Efter den förra bankkrisen försökte den borgerliga regeringen ta åt sig äran för det sätt som man löste bankkrisen på. Den förre ”bankministern” Bo Lundgren åkte sedan skytteltrafik mellan Washington och Stockholm (på skattebetalarnas bekostnad) för att berätta om ”den svenska modellen” hur man löste denna bankkris. Vad han inte berättade om var hur borgerligheten förlorade valet 1994, på grund av det sätt som man löste bankkrisen på. Bo Lundgren tvingades avgå som både partiledare och riksdagsman, men togs till nåder av den dåvarande statsministern Göran Persson, som satte honom som chef för Riksgälden.

Att de svenska bankerna heller inte lärt sig sin läxa efter den förra bankkrisen visar tydligt vad som i dag händer i Baltikum där de svenska bankerna, denna gång med SEB och Swedbank i spetsen, spekulerat lika våldsamt i Baltikum som man någonsin gjorde i Sverige under den förra krisen. Vad de svenska bankerna behöver är en ordningsman i stället för en croupier i spetsen för sin verksamhet. Det enda bankerna åstadkommer genom sitt bonusraseri är att försöka få sina kunder lika spelberoende som dom själva. Därför är det hög tid att också bannlysa bankernas bonusar.

Ordförande i Sveriges Bankkunders Riksförbund

Mina böcker:
Från bankkris till börskris
Från folkhem till fattigstuga
Nollkoll
Härdsmälta
Falskspel i affärer och politik
Pengarna eller livet

Finansfrossa