56. Statlig
mörkläggning
Det kom till min
kännedom att Industrifonden (Industri-
och nyföretagarfonden) hade undertecknat
ett brev från den 28 september 1994,
bilaga 107 avsnitt 55, som gällde beslut
om indragning av utbetalning av mitt
avgångsvederlag. Jag kontaktade då
Industrifondens dåvarande VD Lars Öjefors och ytterligare medarbetare.
Jag hade inte
inbjudit Industrifonden till något
delägande i System 3R-koncernen, så jag
begärde att få veta vilka avtal som
reglerade ett påstått ägande i mitt
System 3R.
Det verkade först
som om ingen kände till ägandet i System
3R. Efter flera telefonsamtal, brev och
några besök insåg jag att det var
bortkastad tid. Den operativa ledningen
var helt ointresserad av att bringa
klarhet i hur Industrifonden blivit
delägare i System 3R-koncernen.
Industrifondens
styrelseordförande Uno Alfredéen,
tillika ordförande i Företagskapital,
visade inte heller något intresse av att
bringa klarhet i hur denna
”ägarförändring” kommit till stånd i
System 3R-koncernen.
I Industrifondens
styrelse satt en ledamot utsedd av
Näringsdepartementet. Denne hade den
övergripande kontrollen från statens
sida för att Industrifonden verkade inom
sina angivna ramar, enligt
Förordning
1993:31 och avtal. Avbildad: Lars
Häggmark
Lars Häggmark blev min nästa kontakt i
sökandet efter vilka avtal som reglerade
Industrifondens ägande i mitt System 3R.
Jag tog
telefonledes kontakt med Lars Häggmark i
hans roll som kansliråd inom
Näringsdepartementet. Hur Industrifonden
blivit ägare i System 3R kunde han inte
lämna något svar på. Han följde upp
samtalet med att via fax skicka över 12
sidor dokument som skulle vara svaret på
mina frågor. Lars Häggmark noterade på
försättsbladet, citat ”Här några
papper som inte kan bedömas som
hemliga”,
bilaga 108.
De överlämnade
handlingarna gav inte något svar på min
fråga om vilka avtal som reglerade
Industrifondens ägande i System
3R-koncernen. ”Hemligstämplingen” gjorde
att jag inte fullföljde detta spår. Just
då prioriterade jag de pågående
tvisterna med System 3R International AB
och Sparbanken Sverige AB samt
databrottsmålet som Håkan Nordquist
dragit igång i ett försöka att tysta
mig, se avsnitt 44.
Efter att dessa
mål var avslutade inledde jag en
förberedelse för en skadeståndstalan mot
Stiftelsen Industrifonden, eftersom de
hade varit helt ointresserade av att
medverka till att sakligt redogöra för
hur de blivit ägare i System
3R-koncernen. I detta sammanhang drog
jag mig till minnes de
”icke-hemligstämplade” dokumenten som
Lars Häggmark hade skickat efter
telefonsamtalet. Bland dessa dokument
fanns fragment till ett avtal mellan
Företagskapital och Industrifonden,
bilaga 108 sida 9 och 10.
Flera paragrafer var blankade och sidor
saknades. Kanslirådet och tillika
styrelseledamoten i Industrifonden hade
helt klart något att dölja med sin
mörkläggning, som statstjänsteman vid Näringsdepartementet.
Efter sökning vid
flera arkiv fann jag slutligen den
kompletta avtalshandlingen vid
Riksarkivet i Arninge den 30 maj 2011. Den blankade paragrafen gav
svaret på varför alla inom
Industrifonden vägrade svara på mina
frågor om avtalsläget. Det förelåg
nämligen ett klart förbud för
Industrifonden att förvärva aktier i
System 3R enligt den blankade 2§,
bilaga
105, avsnitt 55, citat:
”2§
Investeringsmedel
mm
Till
portföljen
skall
knytas
ett
belopp
likvida
medel om
45
miljoner
kronor.
Dessa
medel
får
användas
för att
förädla
portföljen
genom
att göra
kompletterande
engagemang
i
berörda
– men
inte
andra –
företag.”
System 3R som inte
fanns i portföljen tillhör gruppen
”andra företag”.
Här hade vi
således en statlig tjänsteman som
försvarade Industrifondens otillåtna
förvärv och ägande genom att avsiktligt överlämna
ett manipulerat avtal i syfte att
undanhålla helt avgörande fakta. Lars
Häggmark dolde aktivt Industrifondens
olovliga förvärv och ägande i System
3R-koncernen och gick samtidigt
manschettbrottslingarnas ärenden.
För att ytterligare aktivt mörklägga det förbjudna förvärvet
bifogade Häggmark ett avslutat avtal
mellan Staten och Företagskapital om
förvaltning av Stiftelsen
Småföretagarfonden. Även stadgar för den
avslutade Stiftelsen Småföretagarfonden
bifogades. I ett brev från
Företagskapital till
Näringsdepartement/Lars Häggmark
bekräftas att förvaltningsavtalet med
Staten är avslutat,
bilaga 109. Lars Häggmarks
mörkläggning är ett grovt brott för att
dölja ett olovligt förfogande och ägande av aktier
i System 3R-koncernen. Ett ägande som
utgjorde min andel i den överenskommelse
jag hade träffat med Håkan Nordquist och
Företagskapital. Se
"System 3R affären - Sammanfattning
Lars Häggmarks
agerande ledde till att jag beslutade om
att stämma Industrifonden. Under
förberedelsen i målet inlämnade
Industrifonden ett brev som Industrifondens
VD hade lämnat till regeringen den 3
december 1993, bilaga 106. I en bilaga
klargörs vad som skall gälla i
”Överenskommelsen med Företagskapital
AB”. Under rubriken ”Avtal” finns
följande fakta,
bilaga 106, citat:
”Avtal
Företagskapital
och
Industrifonden
tecknade
med
Näringsdepartementets
välsignelse
den 12
november
ett
avtal,
se
bilaga
2,
vilket
bland
annat
innebär
följande:
*
Några ägarengagemang i nya företag görs ej.”
Under rubriken
”Förhandling” står följande att läsa,
bilaga 106, citat:
”Förhandling
Under
hösten
1993
fördes
förhandlingar
mellan
Företagskapital
och
Industrifonden.
På
Företagskapitals
sida
leddes
förhandlingarna
av
bankdirektör
Bo
Damberg,
vice
ordförande
i
företagets
styrelse.
Medverkade
gjorde
även
Hans
Dirtoft,
Företagskapitals
VD. På
Industrifondens
sida
ledde
förhandlingen
av
fondens
vice
ordförande
Nils
Åsling
under
medverkan
av Bo
Lundqvist.
Advokat
Per-Håkan
Osvald
biträdde
fonden.
Kontakt
upprätthölls
kontinuerligt
även med
Näringsdepartementet
via Lars
Häggmark.”
Här framgår att
samtliga berörda ansvariga var medvetna
om att ett förvärv av aktier i System
3R-koncernen var uteslutet för
Industrifonden genom
villkoren i förvaltningsavtalet och
förordning 1993:31.
Oviljan från
Industrifondens sida att besvara frågan
hur många aktier som hade förvärvats i
Holding var, och är, tydligen ett
resultat av att alla kände till förbudet
enligt förvaltningsavtalet och
förordning 1993:31, men att inte någon
hittills har haft civilkurage att träda
fram och avslöja bluffen från den
statliga tjänstemannen.
I stället för att
uppträda korrekt och ärligt mot mig har
alla spelat dumma och okunniga.
Dagens styrelse
och ledning i Industrifonden har ärvt
föregångarnas falskspel. De är inte
personligen inblandade och jag kan inte
se vad de har att förlora på att träda
fram. Tvärtom har de allt att vinna,
framför allt respekt, t.o.m. beundran
för sitt mod.
Jag vädjar till
dagens ledning att försöka finna en
fredlig lösning. Det borde vara helt
klart vid det här laget att
Industrifondens uppfattning i ett brev
från den 4 december 2006, att det hade
gjorts ett ”rättsligen giltigt och
juridiskt korrekt förvärv av aktierna i
Holding och senare International”, helt
och hållet är en bluff. Det är bluff och
falskspel från dåvarande ordförande
Sven-Åke Johansson och VD Claes de Neergaard.
Läs vidare:
Industrifonden mörklägger.
Det är ytterst
tragiskt och beklagligt att
Industrifondens styrelse och ledning
kunde än en gång avge ett i alla avseenden falskt
svar, att helt blunda för sanningen. Att
Industrifonden dessutom fått draghjälp
av ett kansliråd från
Näringsdepartementet är oförståeligt och
oförlåtligt. Det förefaller som om
staten och den av staten kontrollerade
Stiftelsen Industrifonden skyddar
ekonomiska brottslingar. På köpet offrar
de mig som är försvarslös mot
företagskapare och
företagsplundrare.
Allt detta har alltså skett för att
Industrifonden själv skall göra ett klipp på helt falska
grunder och på min bekostnad? Eller vad
handlar det egentligen om?
Dagens Industrifonden kan
ändra på den här bilden genom att
frigöra sig från juridiska ombud och klippare,
vilka saknar varje form av ärlighet och
rättvisa, och våga ta en direkt kontakt
med mig. Följ bankernas goda föredöme
och ingå en
förlikning på saklig grund.
Börje Ramsbro
Allt slutade
med "System 3R-affären"
Läs vidare:
"System 3R affären" - Sammanfattning