Vad händer om företagarna strejkar? är temat i
Ayn Rands bok: "Och världen skälvde" i översättning av Maud Freccero. Boken
gavs ut redan 1957, men har först nu, efter närmare 50 år kommit ut i en
svensk version. I USA har boken blivit framröstad som den bok, som näst
efter bibeln haft störst inflytande på människors liv i Amerika.
Ayn Rand föddes 1905 i S:t Petersburg i Ryssland. Efter den ryska
revolutionen studerade hon vid Leningrads universtitet, men flydde till
Förenta Staterna 1926, fast besluten att inte leva under den kommunistiska
diktaturen. Sitt stora genombrott fick Ayn Rand 1943 med romanen The
Fountainhead som som är en av den moderna litteraturens mest lästa böcker.
Boken filmades 1949 av King Vidor med Gary Cooper i huvudrollen.
Och världen skälvde är en filosofisk thriller som ständigt utmanar,
fascinerar och inspirerar nya generationer. Ytterst är Ayn Rands filosofi
uppfattningen om människan som en heroisk varelse, med sin egen lycka som
livets moraliska mening, med produktivitet som ädlaste verksamhet. Med det
egna förnuftet som enda absolut. Och världen skälvde blev hennes sista, men
samtidigt mest ambitiösa och väldiga roman.
Tidigare har det intellektuella etablissemanget i västvärlden tagit skarpt
avstånd från hennes argumentation för fri kapitalismen. Men nästan 20 år
efter Ain Rands död är hon mer aktuell än någonsin. Hennes klara,
kompromisslösa filosofiska och politiska budskap i sina böcker har delat
läsarskaran i anhängare och motståndare, men knappast lämnat någon läsare
oberörd.
Rand menar att människan till skillnad från djuren måste förvärva sin
kunskap och göra sina val genom en tankeprocess, som naturen inte kommer att
tvinga henne till. Det betyder också att människan har makten att handla som
sin egen förgörare – det är också så hon har valt att handla under en stor
del av sin historia. Människans historia handlar om den stora striden, att
på olika sätt och med hjälp av både politiska och religiösa påtryckningar,
försöka förneka och förinta intellektet och motarbeta företagandet.
I hennes sista stora roman ställer hon upp och försvarar entreprenörskap och
företagande. På ett sätt som jag aldrig sett maken till tidigare. Ain Rand
vill att vi skall göra oss kvitt parasiterna. De som bara lever av att
profitera på andras intellekt. Som påstår att människan inte behöver någon
moral, inga värden och inget handlingsmönster.
Hon har inget till övers för det oklara tänkandet hos politiker. Hon tar ett
klart avstånd från de oredovisade motivens, de odefinierade uppsåtens och
den obestämda moralens män inom näringsliv och politik. I ett moraliskt
samhälle, menar hon att lagarna måste vara skrivna på ett sätt som både
förstärker äganderätten och skyddar företagarna. I ett sådant samhälle måste
det också gå att skydda sig mot både överhet och brottslingar.
Pengar är inte något ont. Det är den barometer som visar samhällets dygder.
När man ser att handel börjar bedrivas, inte av fritt val utan av tvång –
när man börjar upptäcka att det behövs tillstånd för att producera, av
människor som ingenting själva producerar – när man ser att människor blir
mer rika på grund av sitt politiska inflytande än av sitt arbete, och att
lagarna inte längre skyddar oss mot dem, utan skyddar dem mot oss, när man
ser korruption bli belönad och hederlighet bli bestraffad – då är samhället
dömt till undergång.
Genom århundranden av ekonomisk stagnation och svält har man hyllat
plundrarna som svärdets aristokrati, som bördens aristokrati, som
politikernas aristokrati och föraktat producenterna som slavar, som krämare
och borgarbrackor – som industriledare.
Det är om omilda behandling av entreprenörer och företagare utsatts för
under olika epoker, från makthavare och politiker, som boken Och världen
skälvde handlar. Där företagarna till slut gör uppror. Inte genom våld, utan
genom att försvinna och gå i strejk. Genom att förstöra eller lämna över de
företag de själva skapat i plundrarnas händer. Romanen visar vad som händer
i en värld där företagandet missgynnas.
I den värld hon skildrar visar hon på vilket sätt politikerna skaffar sig
makt över företagarna. Eftersom det inte finns någon möjlighet att styra
skuldfria människor, väljer de att genom oklara direktiv och diskriminerande
förordningar, att skapa brottslingar. Man kriminaliserar så många saker att
det blir omöjligt för de flesta företagare att leva, utan att bryta mot en
eller flera lagar.
Det är genom att skapa lagar som varken kan efterlevas eller upprätthållas –
som man skapar en nation av lagbrytare – sedan är det lättare för
politikerna själva att framstå som de riktiga dygdemönster de vill utge sig
för att vara och att börja inkassera lagbrytarnas skuld. I stället för att
bli belönade för att få fram de bästa produkterna, blir företagarna i hennes
roman bestraffade. Det sker genom orimliga bestämmelser och allt tyngre
pålagor.
I boken Och världen skälvde visar Ayn Rand med en sådan tydlighet som jag
aldrig tidigare läst i någon tidigare roman, hur människor med initiativ och
självaktning i längden inte finner sig att bli någon annans mjölkko. De
duktigaste försvinner från fabrikerna. Kvar blir bara då bara folk med behov
i stället för förmåga. Även industriledarna som utpekas som parasiter, får
nog och försvinner. Det är först när företagarna försvinner som de
omedelbara ekonomiska konsekvenserna blir tydliga.
Exemplen i boken hur det går för de länder där företagsamheten motarbetas är
många. Ayn Rand berättar på ett fascinerande sätt vad som händer med de
företag som drabbas av beskattningsröta och orättfärdiga statliga
regleringar.
Rand tydliggör varför företagarna har rätten att strejka mot sin
självförintelse. Mot tron på oförtjänta belöningar och obelönade plikter.
Mot dogmen att sökande efter personlig lycka skulle vara någonting ont. Mot
doktrinen att liv är skuld. Hon menar att i proportion till den mentala
energi, som någon förbrukar för att skapa en ny uppfinning till allmänhetens
fromma – får uppfinnaren i de flesta fall bara en liten andel tillbaka, i
form av materiell ersättning.
Boken är en gripande berättelse vad som händer med världen om man förnekar
eller motarbetar företagandet. Och om en man som sade att han skulle stänga
av världens motor – och gjorde det.
Mats Lönnerblad
Ordförande i Bankrättsföreningen
vice ordförande i Medborgarrättsrörelsen