I kollektiva samhällen, anser staten sig vara den
bäst kvalificerad att bestämma hur en människa skall bli mest användbar.
Den enskilda människans egna målsättningar, önskningar och lycka spelar
mindre roll, skriver författaren Ayn Rand i sin andra roman, Anthem (Penguin
Group, 1939)
Ayn Rand föddes 1905 i S:t Petersburg i Ryssland. Efter den ryska
revolutionen studerade hon vid Leningrads universitet, men flydde 1926 till
Förenta Staterna när hon bara var 21 år, fast besluten att inte leva under
den kommunistiska diktaturen.
Efter romanskrivandet började hon utveckla en egen filosofi – objectivismen
– vilket resulterat i flera essäsamlingar. Bland annat Capitalism – the
Unknown ideal. Ayn Rand dog 1982. Efter hennes död kom hennes filosofi att
sammanfattas av Leonard Peikoff i boken: Objektivism – the Philosophy of Ayn
Rand
Trots hennes bok Anthem skrevs för så länge sedan känns den fortfarande lika
kusligt aktuell. Vad hon beskriver i sin bok är de andliga och materiella
konsekvenserna i ett samhälle när den enskilda människan får hela sin
personlighet utraderad. Vad som då händer är ingen science fiction.
Otaliga händelser från människans långa historia visar hur ekonomiskt och
politiskt förtryck från mäktiga stater, påverkar både nationer och enskilda.
För att tydliggöra hur lätt den politiska makteliten kan förgripa sig på de
mänskliga rättigheterna, räcker det att gå tillbaka till andra världskriget.
I dag känner de flesta till vilket monster diktatorn och despoten Mao
Tse-Tung var, som med hjälp av den kommunistiska ideologin, förtryckte hela
Kinas befolkning. Även om Mao inte längre lever, består fortfarande Kinas
hemlighetsfulla och förtryckande politik.
Även den f d Sovjetunionens diktator, Josef Stalin, omgav sig med en märklig
krets av grymma och blodbesudlade fanatiker som han använde sig av, både
under den ryska revolutionen och andra världskriget, ständigt redo att
utföra de mest fasansfulla order för att förtrycka och mörda det egna
folket.
Målet för Stalin var att en gång för alla göra slut på samtliga folkfiender
och dem som inte gick att uppfostra till socialism – och därigenom skynda på
klasskrankornas försvinnande – i det officiella syftet att inrätta paradiset
åt massorna.
Hitlers mord på judar under andra världskriget brukar klassas som genocid
(folkmord ). De brott som Stalin ostraffat kunde begå mot det ryska folket
måste kallas för democid. (mord på det egna folket)
Anthem påminner till en viss del om den starkt genomskådande och satiriska
berättelsen om Djurens gård (Atlantis förlag 1996) som för första gången
utkom in England 1945. I Djurens gård kulminerar Geroge Orwells besvikelse
över kommunismen. Den handlar om djuren på Herrgården som har fått nog av
människornas övergrepp och gör uppror, bara för att upptäcka att det i den
politiska världen, inte var någon större skillnad när det gäller
roffarmentaliteten, mellan människa och gris.
Trots att Rayn And och George Orwell skriver utifrån helt skilda politiska
utgångspunkter, (Ayn Rand var liberal medan Orwell var socialist) har nog
Orwell låtit sig påverkas av And, vars andra bok Anhem först publicerades i
England.
Orwells tes att "alla djur är jämlika men somliga djur är mera jämlika än
andra" rimmar väl med huvudpersonen i Ands roman som heter Equality
7-2521,som tidigt fått lära sig statens obestridiga rätt att klassificera
människor i olika grupper, där den enskilde individen inte längre betyder
någonting. Kollektivet betyder allt.
Men medan Orwell i satirens form beskriver hur makteliten bär sig åt, visar
Rayn And konsekvenserna för den enskilda
människan.
I sina fyra romaner predikar Ayn Rand individens rätt till frihet och
självförverkligande. Anthem handlar om konsekvenserna för dem som ständigt
tvingas leva under politiska övergrepp. Hon beskriver hur lätt politikerna
har att förvandla ett samhälle, där människorna inte längre tillåts bestämma
över sin egen tillvaro.
Hon visar också på vilka de yttersta ekonomiska konsekvenserna kan få för
ett land, när det egna jaget sätts på undantag. Staten bestämmer allt. Den
enskilde måste finna sig att förtryckas både privat och professionellt.
Ayn Rand reagerar över hur lätt det är att negligera människors önskningar.
I den kollektiva mardrömmen betyder den enskilde individen ingenting. Staten
betyder allt. I Ayn Rand värld är det den starkare som får stryka på foten.
Följderna blir uppenbara, när den ekonomiska och tekniska utvecklingen
hämmas. Den som är stark stoppas. Lärandet anpassas till den svagare. Bara
de politiskt välanpassade tilldelas framgång. De företagsamma och innovativa
förtrycks.
Varför jag uppehåller mig vid Ayn Rands romaner, är för att jag tycker att
hon i sina romaner speglar det svenska samhället av i dag. Precis som Ayn
Rand gjorde, skriver jag själv lika subjektivt i mina egna böcker. Jag
författar ur innovatörernas och företagarnas synvinkel. Jag ser hur det
svenska samhället förfaller, när lagstiftningen inte längre följs.
Jag lider när skattemyndigheten tillåter sig att straffbeskatta företagare
(Lex Uggla) som försöker samla ihop tillräckligt med arbetande kapital inom
sina bolag för att kunna expandera sin verksamhet. Jag upprörs när EG-rätten
inte följs. Och När Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna kränks,
utan att vare sig Högsta domstolen eller regeringen reagerar.
För den som är intresserad av ekonomisk styrning och svensk politik av i
dag, ger Ayn Rands fyra romaner skrivna för mer än ett halvt sekel sedan,
bra exempel på hur ett land som Sverige tillåts förfalla ekonomiskt och
moraliskt, utan att någon reagerar.
Mats Lönnerblad