Kan Riksgälden rädda bankerna ?
Av Mats Lönnerblad - Dagens Industri 2007-10-01

Knappt 15 år efter att svallvågorna stillnat efter den förra bankkrisen seglar en mycket större och global bankkris upp. Bara under andra veckan i september skulle lån på 800 miljarder förnyas på en närmast bottenfrusen penningmarknad.

I Sverige smörjer Riksgäldschefen Bo Lundgren marknaden med 50 miljarder om dagen. Det gör han genom att sälja riskfria statspapper och köpa riskfyllda bostadspapper för cirka 50 miljarder om dagen. Frågan är med vilken rätt.

Riksgälden erbjuder privatpersoner och företag några av marknadens tryggaste sparformer; premieobligationer, riksgäldsspar och statspapper. De är alla avgiftsfria och ger en avkastning som ofta överträffar bankräntan. Vill Bo Lundgen ändra på detta genom att låta allmänheten och företagen betala för bankernas misstag?

Riksgäldens uppgift är ju inte att rädda banker, utan att ta upp och förvalta lån för statens räkning. Hur går det ihop med Riksgäldens riskfyllda placeringar för att rädda de svenska bankerna?

och i Sveriges Bankkunders Riksförbund

Informera en kollega: