[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Kärlekens höga visa
Av Mats Lönnerblad - Sundsvalls
Tidning - 2008-09-23
Om vi inte ser människan
framför de kategorier, den politik, de religioner och de system han eller
hon representerar kan vi aldrig bli kärleksfulla varelser, menar Dalai
Lama. Kärleken är enkel att teoretisera över men svår att leva. Om
detta skriver Mats Lönnerblad.
I vårt sökande efter verklig lycka och tillfredsställelse under livets
lopp finns ingen viktigare faktor än att ge och ta emot kärlek. Men hur
väl förstår vi kärlekens utomordentliga förmåga att förvandla? Kan
vi verkligen odla och uppskatta denna ovärderliga gåva?
I Dalai Lamas bok "Kärlek" lägger filosofen, författaren och
fredspristagaren Dalai Lama fram sin syn på kärlekens dilemma. Han menar
att för att uppnå kärleksfulla relationer måste vi först befria oss
från våra tendenser att indela våra medmänniskor i stelbenta
kategorier. Om den inre fienden, hatet, inte tämjs, vinner den yttre
fienden i styrka.
Alla religioner lär ju ut ett budskap om kärlek, medkänsla,
uppriktighet och ärlighet. Varje system söker sin egen metod att förbättra
livet för oss alla. Men trots detta leder det till bekymmer om vi alltför
mycket betonar vår egen filosofi, religion eller teori, blir alltför fästa
vid den och försöker påtvinga andra den.
I grunden styrdes alla de stora vishetslärarna, däribland Gautama
Buddha, Jesus Kristus, Muhammed och Moses, av en önskan att hjälpa sina
medmänniskor. De strävade heller inte efter egen vinning. Att låta sig
styras av medkänsla och kärlek och respektera andras rättigheter, det
är verklig religion, anser Dalai Lama. Målet måste vara att tjäna
andra, inte att dominera dem. Att leva för världens bästa är kännetecknet
på ett religiöst liv.
Dalai Lama skriver också att "vrede inte kan övervinnas med
vrede." Om en person visar vrede mot dig, och du visar vrede i gengäld,
blir resultatet katastrof. Om du däremot behärskar din vrede och visar
dess motsats – kärlek, medkänsla, tolerans och tålamod – bevarar du
inte bara din sinnesfrid, utan andras vrede minskar också gradvis. Ingen
kan säga emot det faktum att frid är omöjlig i närvaron av vrede. Bara
genom vänlighet och kärlek kan sinnesfrid uppnås.
I våra dagar har religionen blivit synonymt med djupa filosofiska frågor,
men det är kärlek och medkänsla som är dess innersta kärna.
I dag får människor i svår nöd inte hjälp, för att politiska händelser
talar emot det. En del lider av att korrupta statsledningar lägger
alldeles för mycket pengar på vapen och att berika sig själva, och försummar
landets grundläggande behov som jordbruk och näringsliv.
Andra negligeras på grund av att en viss folkgrupp diskrimineras. Om en
amerikansk soldat dödas, blir det genast känt, men få bryr sig om hur många
civila som dödas på andra sidan. Alla de som dör i krig och olyckor är
människor, som sätter värde på sina egna liv.
Att människor i nöd negligeras eller överges av politiska skäl avslöjar
vad vi saknar. Även om vi är intelligenta och mäktiga, starka nog att
exploatera folk och förgöra världen, saknar vi alltför ofta sann kärlek
och omtanke. Det finns ett indiskt ordspråk som säger: "När en pil
har träffat finns det ingen tid att fråga vem som sköt den eller vilket
slags pil det var".
I stället för att fråga oss om deras land är vän eller fiende måste
vi tänka: "Detta är människor, de lider, och de har samma rätt
till lycka som vi själva", menar Dalai Lama.
Att odla kärlek kräver att man förstår att alla varelser önskar
lycka, och att alla varelser är utsatta för lidande. Om man inte känner
igen alla slags lidande kan kärleken inte blir något annat än ofullständig.
Det är lätt att känna en viss grad av kärlek och medkänsla för en
person som är uppenbart nödlidande, men det är svårt att tycka synd om
någon som lever i välmåga.
Detta är ett tecken på att vi inte har fattat lidandets omfång. Vi känner
alla till psykisk och fysisk smärta – från huvudvärk och ryggont till
sårade känslor. Lidandet som kommer av förändringar är mycket svårare
att känna igen.
Dalai Lamas förhoppning är vi med hjälp av kärleken skall kunna upplösa
förtryck och intolerans; genom ökad kunskap kan vi underminera
okunnigheten. Samordnad aktivism måste ersätta passivt accepterande och
uppgivenhet; med hjälp av dialog kan vi ersätta förebråelser, och
moral måste ersätta ensidig tonvikt på ekonomisk vinst.
Min uppfattning efter att ha läst boken är att det fordras stor kärlek
och beslutsamma insatser under lång tid, för att vi skall kunna övervinna
dårskapens och girighetens väl rustade styrkor.
Mats Lönnerblad
Ordförande i Bankrättsföreningen
Vice ordförande i Medborgarrättsrörelsen
|