[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Gud finns nog
Av Mats Lönnerblad - Sundsvalls
Tidning - 2009-02-24
I alla kulturer finns
föreställningen om verkligheten som ett sammanhängande, överordnat och
dessutom medvetet väsen. Människans förmåga till perspektiv på hela
verkligheten innefattar att tro, skriver Mats Lönnerblad.
Relaterat i Patrik Lindenfors bok "Gud finns nog inte", som
riktar sig till barn och ungdomar, förnekar författaren förekomsten av
Gud. Han menar att många böcker om alla möjliga religioner bara
innehåller berättelser och sagor, och att hans egen bok inte innehåller
några sådana sagor.
Även i vuxenlitteraturen har det under senare år dykt upp en mängd
böcker som ur olika perspektiv ifrågasätter det vedertagna
Gudsbegreppet, som Alexander Waughs bok "Gud". För att få fram
Guds olika egenskaper refererar han till vad några filosofer skrivit om
Gud.
Alexander Waugh ställer sig också frågan om det fanns en Gud innan
universum skapades. Hur kunde Gud existera när det inte fanns några
händelser, några saker, ingen tid och rum? Med andra ord ifrågasätter
han också om Gud överhuvudtaget kunnat existera.
Min egen uppfattning efter att ha läst bägge böckerna är att de tolkar
Gamla testamentet alltför bokstavligt. Som helhetsperspektiv lämnar
därför bägge böckerna med sina ironiska och närgångna
bokstavstolkningar om att Gud inte existerar en fadd smak i munnen.
När det gäller det förflutna har ju mänskligheten under alla
årtusenden förstått det som även den moderna vetenskapen utgår från,
att den totala verklighetsbilden – universum – utgör en
sammanhängande enhet och att det i grunden bara finns en natur, som den
ungerskfödde filosofen Stephan Hlatky och Philip Booths skriver om i sin
bok "Understanding Reality".
Tidigare ansåg man det också som självklart att denna överordnade
natur, som är orsaken till liv och medvetenhet, ovillkorligen själv
måste vara ett levande, medvetet väsen. Det var därför man gav ett
egennamn åt den överallt närvarande naturen – Gud, Jahve, Brahma,
Allah och så vidare.
Alla kulturers målsättning var därför att på basis av den
föreställningen bygga upp en teori om hela tillvaron så att
människorna i sina dagliga liv ska kunna förstå förhållandena i hela
verkligheten, eller som man kallar det: att leva i Gudsmedvetenhet. Det
är denna medvetenhet som ateisterna ifrågasätter.
I dag tror de flesta att det finns en enda Gud, Det gör de kristna,
judarna och även muslimerna; Allah betyder Gud på arabiska. Patrik
Lindenfors menar däremot att det är frihet att inte tro.
Om vi som barn bara får lära oss att beskriva mekaniska sammanhang kan
vi aldrig komma fram till någon tro. Utan tro blir livet meningslöst.
Det mest grundläggande och säkra antagandet är att tro att hela
verkligheten är ett alltigenom levande bestånd. Min uppfattning är
därför att de ateister som bara vill veta, och utesluta tron, därför
inte förstått förståelseförmågans innebörd och mening.
Skillnaden mellan människan och de andra arterna är ju att människan
– den högsta arten – har perspektiv på hela verkligheten. Djurens
tänkande är styrt av deras behov och aktuella intryck från omgivningen.
Att materialister summariskt avfärdar teologin, som bland annat Patrik
Lindenfors och Alexander Waugh gör i sina böcker, beror nog på deras
ateistiska livsuppfattning. Det vill säga: en ren emotionell aversion mot
teologi, som representerar tanken på en överordnad natur. Ateism är
antiteologisk vilket innebär en fullständigt innehållslös attityd till
de väsentligaste grundfrågorna.
Det är i brist på egen uppfattning som ateism inte går att försvara.
Eftersom den inte har någon uppfattning att försvara kan den bara göra
sig gällande genom att angripa andras teologiska åsikter. Ordet teologi
betyder teori om en levande orsak.
Vad ateistiska författare inte förstått, när de försöker
bortförklara Guds existens, är att det energidrivna och omedvetna inte
kan vara en orsak. Den förlegade och mekaniska verklighetssynen borde
därför avskrivas. Alla våra erfarenheter visar att hela verkligheten i
grunden är en levande existens och att alla enskilda liv och naturen i
hela verkligheten är en absolut meningsfullt samordnad levande ordning.
Stefan Hlatky menar att vi måste vända på den teknologiska
verklighetsbetraktelsen och börja tänka oss medvetenhet och liv som
grundorsaken. Därmed blir alla de egenskaper som vi erfar logiskt
förklarbara. Tänker vi oss hela verkligheten som ett om sig självt
medvetet, levande väsen kan vi även logiskt förstå varför vi i vissa
former förnimmer naturen som enbart materierörelse och strålning, i
andra former som uttryck av näring, förökning, växt och
orienteringsförmåga och, i sitt fulla uttryck, som mänsklig
förståelseförmåga.
Mats Lönnerblad
Ordförande i Bankrättsföreningen
Vice ordförande i Medborgarrättsrörelsen
|