En äventyrlig jakt på ägg
Av Mats Lönnerblad - Sundsvalls Tidning - 200905-08

En tysk fallskärmssoldat landar med sin fallskärm mitt i Leningrad under tyskarnas belägring av staden. Det sker mitt i vintern under andra världskriget 1942. Soldaten är redan död. Den 17-årige Lev Benioff som har nattjänstgöring samma natt lägger beslag på soldatens kniv, vilket är att jämföra med att stjäla från staten.

Bokens titel: Tjuvarnas stad
Författare: David Benioff
Översättning: Ulf Gyllenhak
Förlag: Forum Bokförlag, 2009

Det är inledningen till Författaren David Benioff första bok som är översatt till svenska. Han är född 1970 i New York. Benioff har även skrivit flera filmmanus. Han bor i Los Angeles med sin hustru, skådespelerskan Amanda Peet. Tillsammans har de en liten dotter. David Benioffs omtumlande och spännande bok om några händelser under den tyska belägringen av Leningrad: Tjuvarnas stad i översättning av Ulf Gyllenhak finns nu utgiven på Forum bokförlag.

I förordet berättar författaren varför han skrivit boken. Den handlar om hans farfars äventyr när han bodde i Leningrad, under tyskarnas svåra belägring av staden. Farfadern ger honom fria händer som författare, att berätta vad som hände honom under denna period. Hur det gick till när han fick ett märkligt uppdrag och dödade två tyskar innan han fyllde arton år.

Farföräldrarna är mycket självständiga och demonstrerar gärna sin självständighet genom att inte ens låsa om sig. De bryr om att utnyttja sina säkerhetsbälten i bilen, eller använda sololja som skydd mot den starka solen, eftersom de har beslutat att ingenting kan ta död på dem, förutom Gud själv, som de inte ens tror på.

Samma natt som hans farfar Lev kastas i fängelse, fängslas desertören Kolja som lämnat sin förläggning för att få utlopp för sina amorösa äventyr. Det är brott som brukar straffas med döden. Lev och Kolja fängslas för sina brott men avrättas inte. I stället för en kula i nacken tidigt på morgonen därpå, får de två ungdomarna ett märkligt uppdrag. De förs till en överste som ger dem ett val: Hitta tolv ägg till min dotters bröllopstårta, inom fem dagar, annars kommer dödsdomen att verkställas. Lyckas ni blir ni fria.

Kontrasten mellan krigets fasor och det banala uppdrag som översten gett dem är stor. Trots allt det fasansfulla som sker omkring dem, med tyskarnas bombning av Leningrad, den stora hungersnöden och brist på mat, är boken kryddad med värme och humor. Kolja och Lev blir vänner när de försöker uppfylla sitt uppdrag. Kolja som är något av en Don Juan berättar hur man bäst förför kvinnor. Lev berättar om sin far och sitt schackspel.

Befolkningens umbäranden i Leningrad under den tyska belägringen finns redan väl dokumenterad i andra böcker. Svälten var näst intill obeskrivlig. Hungern förvandlade människorna till mördare och kannibaler. De enda som levde gott under denna period var de ryska makthavarna själva. De unnade sig livets goda på befolkningens bekostnad. Samtidigt som den egna polisen och militären uppträdde på ett fruktansvärt sätt mot den utarmade befolkningen. De straffade oliktänkande med döden och sköt den som bröt mot lagen.

Kolja är en litterär drömmare som vill bli författare. Han visar sig snart vara expert på rysk litteratur och kvinnor. Lev Benioff har inte har någon som helst sexuell erfarenhet. Hans far var en framgångsrik poet, innan han blev förtalad och avrättad, för sina åsikters skull.

I sin jakt på äggen till bröllopstårtan råkar de två ut för en rad helt osannolika äventyr, när de försöker hitta äggen i Leningrad. Till slut tvingas de lämna staden för att ge sig ut i vinterlandskapet bakom tyskarnas linjer, i det fåfänga sökandet efter ägg. Där de får träffa några av tyskarnas tillfångatagna älskarinnor. De tvingas ansluta sig till partisaner. Till slut blir själva tillfångatagna av tyskarna.

I boken skildras ingående nazisternas ohyggliga brott mot mänskligheten. Vi får veta hur de tillfångatar och massavrättar läskunniga, mördar hela byar och torterar unga flickor.

Tjuvarnas stad är en äventyrsroman där författaren lyckas med bedriften att både skildra tyskarnas belägring av Leningrad under andra världskriget på ett personligt och trovärdigt sätt, Koljas och Levs egen prekära situation och hur befolkningen på olika sätt drabbas och påverkas av denna belägring. Själva är de inlåsta från två håll. De ryska makthavarna tvingar dem att till varje pris försvara staden samtidigt som tyskarna gör allt för att erövra Leningrad.

Vice ordförande i Medborgarrättsrörelsen

Informera en kollega: