[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Konsten att skriva
lättläst
Av Mats Lönnerblad - Sundsvalls
Tidning - 2009-11-15
Kan det komplicerade
förklaras på ett lätt sätt ska man göra det. Då kan läsaren
lättare förstå vad som sägs. Men om man försöker förenkla det
komplexa är man ute i ogjort väder. Åverkan mot det komplexa, i syfte
att förenkla, kränker dess kärna och upphäver dess existens.
Relaterat
Hur en skribent lockar den ovilliga läsaren att läsa, vet de flesta
copywriters (textskrivare) på annons- och reklambyråer. De flesta
prenumeranter som läser sin tidning varje morgon läser nog de viktigaste
nyheterna ordentligt, men hoppar gärna över eller ögnar bara igenom
annonserna i tidningen.
För författare av affischer, annonser och reklambroschyrer är syftet
med texten att väcka tillräcklig uppmärksamhet för att den ska leda
till handling. En grundläggande regel kallas för "kiss" eller
"keep it short stupid" (var kortfattad dumbom). En annan regel
är att få läsaren att först uppmärksamma budskapet, bli intresserad,
för att sedan vilja köpa produkten eller tjänsten. Får skribenten
läsaren att bli tillräckligt lockad av budskapet för att till slut
genomföra köpet har budskapet nått sitt syfte.
Den 5 oktober fick jag en inbjudan från Författarcentrum, en ideell
organisation för yrkesverksamma författare, till ett seminarium.
LL-förlaget var på jakt efter fler manus till lättlästa böcker.
Eftersom jag själv under de senaste 8 åren skrivit böcker om ekonomi
och juridik, vilket de flesta människor tycker är tråkigt att läsa om,
ansåg jag att det fanns en hel del jag själv behövde lära mig.
När det gäller böcker riktade till personer med bland annat allmänna
lässvårigheter, ovana läsare eller så kallade läsundvikare – som
LL-förlaget bland annat riktar sig till – är det delvis olika regler
som gäller. Vilka läsare förlaget vänder sig till bestämmer på
vilken nivå texten ska ligga. Liksom med annonsförfattandet gäller det
att direkt kunna finna ett anslag i texten som fångar läsarens intresse.
Skönlitterära böcker och facklitteratur är vanligen tjocka böcker med
längre meningar och ovanligare ord. Bisatser och bildspråk förekommer.
Handlingen kan hoppa i tid och rum och ha ett stort persongalleri.
Fackböcker tar i regel upp ämnen som kräver vissa förkunskaper, för
att läsaren ska kunna förstå och tolka innehållet.
Hur går det då till att skriva lättläst? Simonette Schwartz gav flera
bra exempel utifrån sin egen bok "Mitt liv som gameboynörd"
(LL-förlaget, 2006) som handlar om Malte som inte kan leva utan sin
gameboy. Malte har problem. Han är sämst i klassen. Kanske beror det på
att han spelar gameboy på lektionerna?
Klockan 06-15 nästa morgon
piper mobilen på mitt nattygsbord.
Jag sträcker ut handen och famlar efter den i mörkret.
När jag stängt av mobilen
ligger jag kvar en stund i sängen.
Sam, hjälp mig då!
Hjälp mig att genomföra min plan!
Jag vill inte leva utan min gameboy.
Det är nu det gäller.
Simonette Schwartz arbetar med vänsterställd marginal och fri
högermarginal, med ett så kallat frasanpassat radfall. Det innebär att
raden bryts efter en eller flera meningar där det är naturligt att göra
paus.
I vissa böcker experimenterar LL-förlaget med ett modifierat radfall, i
några har man fritt löpande text. Det viktiga är att rytmen i texten
känns bra och att sidan som bild ser bra ut.
I Carin Svenssons bok "Charles Darwin. Tankar som förändrade
världen" (LL-förlaget 2009) lyckas Carin Svensson och
illustratören Emma Åkerman med konstycket att fånga Darwins
revolutionerade upptäckter på cirka 100 sidor och på ett både
personligt och tydligt sätt.
Hur Darwin förändrade människors syn att tänka lyckas författaren få
in på sex rader.
Darwin var efternamnet och Charles var förnamnet.
Han hette alltså Charles Darwin,
Men jag tänker kalla honom Darwin.
Darwin fick människor i hela världen att ändra på sitt sätt
att tänka. De läste hans böcker, sedan såg de på växter och djur
och sig själva på ett nytt och annorlunda sätt.
Boken berättar om hur det gick till när Darwin skrev sin berömda bok
"Om arternas uppkomst". Författarna följer receptet på hur
man skriver lättläst. De använder vanliga, enkla ord. De skriver
aktivt. De undviker passivformer, som gör texten mer abstrakt, och
inskjutna bisatser, som gör läsningen krångligare. De undviker också
alltför många obestämda pronomen.
Vilka har då största behovet att läsa lättläst? Dyslektiker, personer
som framför allt har svårigheter med avkodning, något som skapar
problem både med läsning och förståelse. Personer med intellektuell
funktionsnedsättning som har små förkunskaper och sällan läser
själva. Och invandrare som är otränade i svenska språket.
Men att kunna skriva lättläst är lika viktigt för att kunna föra fram
sina tankar. För mig som skriver sakprosa, för politiker och lagstiftare
som har behov av att förklara orsakssammanhangen på ett lättläst sätt
som inte går att missförstå och för andra författare som vill nå ut
med sitt budskap.
Mats Lönnerblad
Skribent i finansrätt
Ordförande i Bankrättsföreningen
Vice ordförande i Medborgarrättsrörelsen
|