[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Bondfångeri när bankerna ger fondråd
Av Mats Lönnerblad - Sundsvalls Tidning - 2010-05-24
Varje år luras
svenskarna på tusentals kronor av sin bank.
Banktjänstemännen passar på att sälja dåliga och dyra tjänster, fastän
det finns bättre och billigare alternativ, skriver ekonomijournalisten
Joel Dahlberg i Bankbluffen. Där granskar han fonder, bolån, bankkonton
och korttjänster. Han listar de dolda avgifterna, avslöjar knepen och
berättar på ett avslöjande och tydligt sätt vad de råd du får från
banken egentligen betyder.
"Bankbluffen" är en bok du först bör läsa noggrant – för att sedan ta
med till din egen bank nästa gång du ska förhandla om ditt sparande.
Vad jag själv som författare och skribent i finansrätt mest av allt
uppskattar är när Dahlberg berättar hur utstuderat bankerna skörtar upp
sina kunder och erbjuder nya sparformer som är bra för banken, men
betydligt sämre för bankkunderna.
Låt mig ta ett speciellt fondsparande som exempel. Det gäller
fond-i-fond, som är en fond som placerar i andra fonder i motsats till
en traditionell fond som investerar i enskilda aktier eller räntepapper.
Idén är att erbjuda bankkunden bättre riskspridning. Rätt hanterat kan
detta ibland vara en bra sparform. Men i de svenska storbankernas
tappning blir det rent bondfångeri.
Den nordiska storbanken Nordea har fond -i- fonden Aktivera Ränta. Den
lanserades i mars 2005 med parollen ”Bra ränta oavsett ränteläge”. Denna
”unika” ränteprodukt vänder sig enligt Nordea Fonders årsrapport från
2004, ”till dig som vill ha bättre avkastning, än vad en korträntefond
ger i dagsläget”
Löftet från Nordea var att Aktivera Ränta skulle placera spararnas
pengar i ett urval av Nordeas allra bästa fonder. ”Alla som placerar i
räntefonder borde åtminstone ha en del av sina investeringar i fonden",
sade Erik Feldt som då var räntechef på Nordea Investment Management.
Nordeas strategi var alltså att förmå sina kunder att flytta pengarna
från bankens korträntefonder till Aktivera Ränta. Nordea passade
samtidigt på att ta ut en högre avgift. Aktivera Ränta förklarades av
bankens många säljare vara en överlägsen produkt och Nordea tog därför
en avgift på 0,9 procent jämfört med 0,75 procent för korträntefonden
Sekura.
Nordeas kunder trodde på bankens säljargument. Mindre än ett år efter
lanseringen hade 5,7 miljarder kronor satts in i fonden. Cirka 30
procent av pengarna i Aktivera Ränta investerades omedelbart i Nordeas
korträntefond Sekura, som var en riktigt usel räntefond, och vips hade
Nordea tjänat 1,5 miljarder, bara genom förhöjda avgifter på spararnas
bekostnad.
Skillnaden mellan avgifterna i Aktivera Ränta och snittavgifterna i de
underliggande fonderna var 50 procent, enligt Joel Dahlberg.
Informationen som gick ut till spararna var att Nordea inte tog ut någon
extra avgift alls.
Det visade sig också snart att pratet om bra ränta oavsett ränteläge var
tomt. Sedan lanseringen 2005 fram till april 2009 har Aktivera Ränta
fallit med hela 11 procent. Ett riktigt bottenresultat för en räntefond
med lågprisprofil.
En annan fond -i -fond är Swedbanks Access Försiktig. Fonden investerar
i både aktier och räntefonder, men räntefonderna dominerar. Avgiften är
1,2 procent och drygt 40 procent av fondens förmögenhet – cirka 200
miljoner kronor – har investerats i Swedbanks egen räntefond:
obligationsfonden Mega. Avgiften i Mega är 0,4 procent och med detta
lilla trick kan Swedbank ta ut tre gånger så hög avgift.
SEB som inte vill vara sämre satsar för närvarande hårt på en familj av
”Strategifonder” som alla är fond-i-fonder och som lanseras under
parollen ”det nya enkla sättet att fondspara". En mer korrekt
beskrivning hade varit det dyra, enkla sättet att fondspara.
Vad som är lätt att konstatera när man läst boken är att svenskarna
betalar alldeles för höga avgifter, för att göra bankernas jobb.
Bankerna lurar oss att köpa en fond med aktiv förvaltning
fastän ett vanligt bankkonto hade varit bättre.
Mats Lönnerblad
Vice ordförande i
Medborgarrättsrörelsen
Ordf. Bankrättsföreningen
|