[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
På spökvandring i Barcelona
Av Mats Lönnerblad - Sundsvalls Tidning - 2011-01-30
Ledesma är född i Barcelona 1927. När han
var 21 år belönades han med det prestigefulla Internationella
romanpriset (1948) men verket censurerades av Franco-regimen. Först
under demokratins intåg i Spanien 1977 kunde han börja publicera sig
under eget namn. Då hade han i decennier skrivit samhällskritik under
namnet Silver Kane.
"Staden utan tid" handlar om den unga biträdande juristen Marta Vives,
som får vara med och utreda omständigheterna kring en högt uppsatt mans
mystiska död. Marta Vives är även arkeolog och historiker och gör några
hemska upptäckter, inte bara om dödsfallet utan även om de mörkare
delarna av Barcelonas långa och händelserika historia och tidigare
olyckor som drabbat hennes egen familj.
Under sina forskningar får hon stifta bekantskap med bokens antihjälte,
en vampyr och vålnad från Barcelona. Han kommer från en tid utan gräns
som existerat från medeltid till nutid. En tidlös och odödlig skuggfigur
utan namn, som under århundraden tvingas byta identitet och yrke för att
inte bli förföljd, igenkänd och dödad.
Den namnlöse har i Barcelonas dolda historia kunnat betrakta hur
religionen tillämpas av de politiska och religiösa makthavarna. Han får
följa budskapen om doktrinen, som inte får röras: från både biskopar,
inkvisitorer och trons korsfarare. Det är en historiskt spännande roman
fylld av filosofiska betraktelser.
Han får uppleva att religionen, som egentligen ska vara någonting
individuellt och mildsint, i de auktoriserade uttolkarnas ögon
förvandlas till en källa av hat, som de utnyttjar för att kunna döda sin
politiska meningsmotståndare, i Guds namn.
Vad han lärde sig från Barcelonas var hur enkla människor alltid går mot
sitt öde, som är att arbeta för sina barn och tvingas dö för sina
herrar. Samt att man kan förhandla med Ondskan, eftersom det inte är ett
absolut värde, medan det Absolut Goda inte är förhandlingsbart.
Vad författaren vill lära oss är att vi har fått en moralisk dimension
som varierar med de olika kulturerna och religionerna, men att det ändå
finns en universell moral som vi människor har skapat efter hand och som
till stor del beror på vilken kulturell nivå vi har lyckats uppnå:
godhet, integritet, människovärde, längtan efter frihet, rättvisekänsla,
den mänskliga kärleken som ibland bara när sig på en vindpust. Vi blir
påverkade av det så kallade goda och det så kallade onda. Men moralen
och etiken skapar vi själva.
Den mänskliga tanken har inte lyckats göra slut på det Onda, men den har
åtminstone lärt sig att definiera det och spotta på det. Det Onda kommer
från dem som inte tror på något annat än lydnaden.
Staden utan tid är i vissa stycken en storslagen äventyrsroman, där den
traditionella kampen mellan ont och gott framträder i ett helt nytt
ljus. Som roman är den en skickligt sammansatt historieskildring. Men
den når ändå inte upp till de berömda föregångsromanerna.
Mats Lönnerblad
Vice ordförande i
Medborgarrättsrörelsen
Ordf. Bankrättsföreningen
|