På spökvandring i Barcelona
Av Mats Lönnerblad - Sundsvalls Tidning - 2011-
01-30

Ledesma är född i Barcelona 1927. När han var 21 år belönades han med det prestigefulla Internationella romanpriset (1948) men verket censurerades av Franco-regimen. Först under demokratins intåg i Spanien 1977 kunde han börja publicera sig under eget namn. Då hade han i decennier skrivit samhällskritik under namnet Silver Kane.

"Staden utan tid" handlar om den unga biträdande juristen Marta Vives, som får vara med och utreda omständigheterna kring en högt uppsatt mans mystiska död. Marta Vives är även arkeolog och historiker och gör några hemska upptäckter, inte bara om dödsfallet utan även om de mörkare delarna av Barcelonas långa och händelserika historia och tidigare olyckor som drabbat hennes egen familj.

Under sina forskningar får hon stifta bekantskap med bokens antihjälte, en vampyr och vålnad från Barcelona. Han kommer från en tid utan gräns som existerat från medeltid till nutid. En tidlös och odödlig skuggfigur utan namn, som under århundraden tvingas byta identitet och yrke för att inte bli förföljd, igenkänd och dödad.

Den namnlöse har i Barcelonas dolda historia kunnat betrakta hur religionen tillämpas av de politiska och religiösa makthavarna. Han får följa budskapen om doktrinen, som inte får röras: från både biskopar, inkvisitorer och trons korsfarare. Det är en historiskt spännande roman fylld av filosofiska betraktelser.

Han får uppleva att religionen, som egentligen ska vara någonting individuellt och mildsint, i de auktoriserade uttolkarnas ögon förvandlas till en källa av hat, som de utnyttjar för att kunna döda sin politiska meningsmotståndare, i Guds namn.

Vad han lärde sig från Barcelonas var hur enkla människor alltid går mot sitt öde, som är att arbeta för sina barn och tvingas dö för sina herrar. Samt att man kan förhandla med Ondskan, eftersom det inte är ett absolut värde, medan det Absolut Goda inte är förhandlingsbart.

Vad författaren vill lära oss är att vi har fått en moralisk dimension som varierar med de olika kulturerna och religionerna, men att det ändå finns en universell moral som vi människor har skapat efter hand och som till stor del beror på vilken kulturell nivå vi har lyckats uppnå: godhet, integritet, människovärde, längtan efter frihet, rättvisekänsla, den mänskliga kärleken som ibland bara när sig på en vindpust. Vi blir påverkade av det så kallade goda och det så kallade onda. Men moralen och etiken skapar vi själva.

Den mänskliga tanken har inte lyckats göra slut på det Onda, men den har åtminstone lärt sig att definiera det och spotta på det. Det Onda kommer från dem som inte tror på något annat än lydnaden.

Staden utan tid är i vissa stycken en storslagen äventyrsroman, där den traditionella kampen mellan ont och gott framträder i ett helt nytt ljus. Som roman är den en skickligt sammansatt historieskildring. Men den når ändå inte upp till de berömda föregångsromanerna.

Vice ordförande i Medborgarrättsrörelsen
Ordf. Bankrättsföreningen