"Från bankkris till börskris"

Nu kommer äntligen boken som berättar sanningen om den svenska bankkrisen 1987 - 1993 som Sverige  fortfarande märker sviterna av . Boken är skriven av Mats Lönnerblad, skribent i finansrätt, som sedan starten också varit ordförande i Bankrättsföreningen.

Redan nu kan Du förbeställa boken genom att göra Din beställning här. Boken kosta 299 kronor, inkl moms och exklusive porto och skickas mot postförskott direkt från distributören så snart den är tryckt. Utskick beräknas ske den 15 januari 2003.

Förord till boken: "Från bankkris till börskris"

Denna bok hade aldrig blivit skriven om jag inte sett en annons i tidningen Expressen 1996. Annonsen uppmanade till att stödja kampen mot Storbanken  som orättfärdigt lagt beslag på alla tillgångarna för företagaren Ingvar Axelsson.

Det var inte bara jag som läste annonsen. Det gjorde även företagaren och entreprenören Börje Ramsbro som blivit av med sitt livsverk utan att veta varför.

Själv hade jag drabbats av uppsägningar av krediter i mina fem bolag några år tidigare då bankerna utan någon synlig anledning sade upp alla krediter med hänvisning till "att mina säkerheter hade försämrats", trots att säkerheterna de facto hade förbättrats. Dessutom hade jag fått alla kreditlöften inhiberade.

Jag ringde upp Ingvar Axelsson och frågade om vi kunde träffas. Med på detta möte var också Börje Ramsbro. Vid mötet kom vi snabbt underfund med att vi alla tre blivit drabbade av samma banker efter ett långa liv som egna företagare. Ingvar Axelsson startade sitt första bolag 1973, Börje Ramsbro 1967 och jag själv 1966. Var och en av oss hade redan visat att vi som chefer för våra bolag, kunde driva och utveckla samma företag, under cirka ett kvarts sekel.

Ingvar Axelsson berättade vid detta tillfälle hur han blivit uppmanad av banken att överta ett konkursbolag i utbyte mot långsiktiga krediter från både Almi och Storbanken. Bara några månader senare lade banken beslag på alla tillgångarna och bolaget försattes i konkurs.

Börje Ramsbro redogjorde för hur han tvingades lämna sitt företag utan att veta varför. Gjorde han inte det skulle bolagets försatts konkurs. Inför detta hot retirerade Ramsbro, för att sedan kunna processa mot bankerna och de nya ägarna.

Själv drabbades jag både av uppsägningar av krediter och brutna kreditlöften. Efter en resa till Danmark dit jag hade rest för att köpa in 8 fastigheter. Med mig hade jag ett skriftligt kreditlöfte på 75 miljoner, som både jag själv och säljaren uppfattade som ett bindande löfte om krediter. Väl hemma i Sverige igen hade bankkrisen brutit ut på allvar, och inga löften gällde längre.

Chockade över vad som inträffat och vad var och en råkat ut för beslöt sig Ingvar Axelson, Börje Ramsbro och jag att bilda Bankrättsföreningen för att sprida fakta om bankkrisen. Sedan dess har jag vid sidan av mitt ordinarie arbete själv arbetat som styrelseordförande i föreningen.

Det är vilka upptäckter vi inom styrelsen gjorde, när det gäller avtalsförhållandet mellan krisbankerna och deras kunder, under hela det långa skeendet från bankkris till börskris som denna bok handlar om. Och om märkliga agerande från banker, domstolar och myndigheter för att försvara bankerna mot sina kunder, och samtidigt rädda bankerna från konkurs, när dessa i själva verket var skyldig att begära sig själv i konkurs redan 1990.

Gör Din beställning här