Ledaransvar
Det är lätt att hävda
uppfattningen att hög arbetslöshet är orsakad av lågkonjunkturer och
strukturförändringar etc. Nej, låt oss vara ärliga och konstatera
att vår negativa utveckling i första hand är ett resultat av att
ledarna inte tagit sitt ansvar.
Alltför mycken tid avsätts för att förvalta gårdagen,
skydda sina revir och att göra kortsiktiga klipp- och
kapitalspekulationer i stället för att söka framtidens visioner, tjänster,
produkter och marknader. Denna inställning borde inte vara någon överraskning
då vi saknar en helhetssyn där människan sätts i förgrunden och
framtiden i centrum. Vi respekterar helt enkelt inte att de största
tillgångarna är individerna och framtiden.
Vi gör de arbetslösa till en skuldbörda i stället för
att se dem som ovärderliga resurser som i nya roller och dimensioner
kan medverka till att skapa framtidens arbetsplatser. I varje individ
finns en inneboende kraft att göra rätt för sig, men tyvärr har
industrisamhället och de politiska krafterna format medborgare som inte
utvecklat sin kreativitet och ett intresse för framtiden.
Framtidens ledare inom såväl samhälle som industri måste
taga ansvaret för att individernas kreativitet utvecklas för globalt
medlemskap i kunskapens nätverk för att medverka till en positiv
utveckling för människa och natur.
Verklighetens fem dimensioner
Ett motto för en
framtidsorienterad helhetssyn och ledarskap kan uttryckas enligt följande-
3D i tiden med individen för verklighetens fem dimensioner - där
3D står för rummets tre dimensioner medan tiden och individen är de
övriga två dimensionerna. Från detta motto kan det formas en
helhetssyn med ett ledarskap i fem dimensioner. Skall vi undvika en
framtida samhällskollaps då kan vi inte ägna oss åt dåtidens tänkande
utan vi måste avsätta alla tankar för framtiden. Då vi saknar
mentala lednings- och organisationsmodeller för ett framtidstänkande hänfaller
vi lätt till tankegångar i dåtid som är djupt inpräntade i våra
minnen. Med rummet, tiden och individen kan vi bygga en ny helhetssyn i
ett femdimensionellt koncept där framtiden och människorna prioriteras
framför de materiella värden - 5D Concept
Det tredimensionella tänkandet
(materialismen) som format vårt samhällssystem på gott och ont har
blivit vår standard. Tiden indelat i dåtid, nutid och framtid utgör
den fjärde dimensionen och individen med minnet och själen är vår
femte dimension. Då vårt minne lagrar upplevelser från dåtid kan vi
också enas om att minnet är kopplat till den fjärde dimensionen.
Framtiden formas av vår själ (kreativitet och fantasier) och vi kan därför
säga att framtiden är kopplat till den femte dimensionen. Således gränssnittet
mellan å ena sidan minnet/dåtid och andra sidan själen/framtid
är nutid. Ser vi på nutidens bistra verklighet finner vi att det är
en djup ravin mellan dåtid och framtid och vi befinner oss i botten av
denna ravin och vet ej hur vi skall ta oss upp till framtidens höjder.
Vi har helt enkelt kört fast i gamla tankebanor och finner inte vägen
till den globala framtiden som formas av elektroniska nätverk med
nutidsfärsk information och obegränsad datalagrad kunskap från dåtid.
En värld full av möjligheter för att förverkliga framtidens visioner
om kreativiteten finns.
Femdimensionellt ledarskap
Pensionera
"Square-head managers" och låt de femdimensionella ledarna
och medarbetarna taga över för att utveckla framtidens visioner och de
nya arbetsplatserna. Från en minnet/dåtids-styrd vardag måste
vi övergå till en själen/framtids-inriktad utveckling för ökad
kreativitet och fantasi till tidsenliga visioner. Med denna utveckling
inleder vi ett femdimensionellt tänkande som är framtidsorienterat och
där individen använder alla sina resurser i form av muskler, minnet
och själen.
Femdimensionellt
ledarskap börjar med avveckling av den hierarkiska
organisationsmodellen och chefens envägs "top-down"
ordergivning. Organisationsformer som leder till ökad kommunikation,
information och motivation inom och över alla gränser måste skapas.
Begreppen chef, tjänstemän, arbetare, överordnad, underordnad och
vinster ersätts med begreppen ledare, medarbetare och resultat för
att eliminera nuvarande begreppsförvirring och sociala barriärer.
Dessa tre begrepp och en ny lärande organisationsmodell blir de mentala
verktyg som avlöser den hierarkiska modellen och dess otidsenliga
begrepp som efter århundraden präglats i våra minnen och förhindrar
nytänkande.
Nästa fas i utvecklingen borde bli att vi släpper loss
den 5:e dimensionen, d.v.s. framtidstalangernas kreativitet, fantasi,
visioner, strategi, humor, kurage, intuition och generositet. Dessa
talanger är kännetecknande för framtidsorienterade ledare, som har
ett varmt hjärta, en rik själ och omgivningens förtroende. Självfallet
är detta talanger som inte bara är önskvärda hos enstaka ledare utan
hos alla för att skapa, och upprätthålla våra arbetsplatser och göra
arbetet meningsfullare. Den ökade stressen till följd av kortare
ledtider och kortsiktig kundtillfredsställelse som dagens marknad innebär
en risk för att avskärma de anställda från framtidens utveckling.
Det korta perspektivet
måste kombineras med långsiktiga framtidsvisioner.
Marknaden söker
kreativa partners som erbjuder framtidens produktkoncept och tjänster
med inbyggda mervärden. Samhället behöver kreativa medborgare och
politiker som tar ansvaret för framtiden och lämnar över en minnesvärd
dåtid.
Framtiden
Glöm alla drömmar om
en bättre framtid om Du förväntar Dig att någon annan skall bereda
Dig sysselsättning! Endast Du själv kan påverka Din framtid genom att
utveckla den 5:e dimensionen - kreativiteten.
Arbetslösheten är
inte ett resultat av att det saknas kunskap utan ett resultat av att vi
inte har utvecklat kreativitet och fantasi för att förädla kunskapen
till nya idéer, tjänster produkter och marknader. Det gamla chefskapet
- "square-head management" - har fråntagit individen
skaparkraften genom det uppdelade arbetet och undanhållen helhetssyn.
Det räcker inte med
att vi omvandlar arbetsuppgifterna till att vara teamorienterade, kundnära,
processtyrda och nätverksanslutna om vi inte också tillämpar ett
framtidsorienterat synsätt i fem dimensioner och globala visioner.
Ledarens roll måste bli mera kommunikativ för att motivera och
informera medarbetarna i företagets affärsidé, visioner och samhällsansvar.
Det gäller att skapa ett kreativt och engagerande klimat i företag och
organisationer så att nya produkter och tjänster når marknaden i rätt
tid till rätt pris samt rätt innehåll och kvalitet för att bemöta den globala konkurrensen.
Att tänka i fem
dimensioner är ingen flykt från verkligheten utan vägen att med
kreativa tankar göra verklighet av visionerna.