[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Rädda våra domstolar !
Av Per Eriksson - Brännpunkt
Svenska Dagbladet - 27 augusti 2003
Domstolarna i Sverige
kan inte längre garantera god kvalitet i sina avgöranden. En orsak är
att de används som regulator i statens budget.
Det är dags att ge den dömande
verksamheten ett mer uttalat grundlagsskydd och skapa en ordning som gör
att domstolsväsendet slipper slåss mot regering och riksdag för sin
existens, anser hovrättslagman Per Eriksson.
Finland fick en ny grundlag 1999. Med denna kastade man loss från det
svenska stormaktsarvet och anslöt sig till den i västvärlden förhärskande
statsrättsliga ideologin om en fördelning av den offentliga makten
mellan de lagstiftande, verkställande och dömande organen. Därmed står
Sverige slutligen helt ensamt i sin syn på domstolarnas ställning,
isolerat inte bara från kontinentaleuropa och USA utan även från övriga
Norden.
Sedan länge är
domstolarnas roll som tredje statsmakt inskriven i Danmarks och Norges författningar.
I Sverige däremot utgörs den tredje statsmakten av massmedierna.
Att domstolarna inte
finns med i detta sammanhang förstår man om man går in på riksdagens
hemsida och läser: "Alla demokratiska länder har någon form av
grundläggande regler för hur landet ska styras, d v s förhållandet
mellan den beslutande och den verkställande makten ."De gängse tre
statsmakterna har här som synes reducerats till två, ett system som vi
haft alltsedan enväldets dagar, då kungen utövade den högsta dömande
makten i riket.
Konsekvenserna av den svenska hållningen är många. Den kontroll över
regering och riksdag som, till skydd för enskilda medborgares rättssäkerhet,
i andra länder utövas av domstolarna lyser här med sin frånvaro. I stället
granskas förvaltningen i Sverige av regeringens och riksdagens egna tjänstemän,
d v s justitiekanslern (JK) och riksdagens ombudsmän (JO). Paradoxalt nog
utövar dessa kontroll också över domstolarna, något som sällan förekommer
utomlands; i t ex Danmark är domstolarna uttryckligen undantagna från sådan
kontroll.
Det fragment av domstolskontroll som vi har hos oss utgörs av Lagrådets
granskning av lagförslag, och som bekant följs dess rekommendationer
endast när det anses politiskt opportunt. En annan konsekvens är att
domstolarna, trots att de enligt regeringsformen inte är myndigheter
under regeringen, behandlas som vilken förvaltningsmyndighet som helst.
Detta har man åstadkommit genom att mellan regering och domstolar skjuta
in ett ämbetsverk, som lyder under regeringen: Domstolsverket. Därmed
har man kommit runt förbudet att styra domstolarna från Rosenbad.
Allra tydligast kommer detta till synes i det sätt som domstolsväsendet
behandlas på i budgetsammanhang. Liksom Sjöfartsverket, försäkringskassorna
m fl ska domstolarna rätta mun efter matsäck. På det sättet görs rättssäkerheten
beroende av de ekonomiska konjunkturerna.
Att samhället i ekonomiskt svåra tider kanske inte fullt ut t ex kan
erbjuda de pensioner som vore önskvärda måste man nog ha förståelse för.
Men är det rimligt att rättssäkerheten avrustas i samma takt som samhällets
välfärdspolitik? Är det kanske inte tvärtom så att kravet på
oberoende, starka domstolar är extra starkt i besvärliga tider? Under en
rad av år har domstolarna angripits med välslipade osthyvlar, som åstadkommit
djupa, blödande sår i verksamheten.
Oavsett vilka protester
som skrikits ut, har nedskärningarna med blindgångarlik konsekvens
urholkat domstolarnas möjligheter att fullgöra sina grundläggande
uppgifter, d v s att skipa rätt mellan enskilda och mellan enskilda och
offentliga organ.
Någon tid över att ägna sig åt kontroll av de båda (övriga)
statsmakterna har det naturligtvis inte blivit. Kanske är det just detta
som är det yttersta syftet med budgethanteringen? Utvecklingen har
hittills skett med Domstolsverkets goda minne, vilket kanske inte är så
underligt med tanke på att verkets generaldirektör tidigare var
expeditionschef i justitiedepartementet och som sådan gjorde sig känd för
uppfattningen att domstolarnas rationaliseringspotential var outtömlig.
Men nu har t o m
Domstolsverket fått nog och hos justitieministern i mycket skarpa ordalag
påtalat att det är ogörligt att fortsätta driva en rättssäker
verksamhet i domstolarna så länge som domstolsväsendet är
underfinansierat. Äntligen tycks det ha gått upp för verket att åratal
av nedskärningar inte kunnat kompenseras med ständiga omorganisationer
och försöksverksamheter. På detta har justitieministern i tv reagerat
endast med ett till intet förpliktande instämmande och ett påpekande
att budgetprocessen inte kommit i gång.
Den gräns är passerad då domstolarna inte längre kan garantera en god
kvalitet i avgörandena. Rättsutredningar, faktakontroll och välskrivna
domar hör snart till rättshistorien. I dag är vi inriktade enbart på
att hålla lagret av inneliggande mål något så när i schack. Själv
har jag på kort tid i två fall avkrävts förklaringar av JO om varför
mål på min hovrättsavdelning inte blivit avgjorda i rimlig tid. Risken
är att domarnas tid alltmer kommer att få ägnas åt sådant i stället
för till avgörande av mål.
Risken är också att
domarna bokstavligen dukar under i sina ansträngningar att hålla skutan
flytande. Strax före sommaren påtalade t ex Arbetsmiljöverket i en
rapport efter inspektion på hovrätten i Malmö att den höga
arbetsbelastningen utgör ett arbetsmiljöproblem, som måste åtgärdas.
Med starkare domstolar och med ett mera uttalat grundlagsskydd för den dömande
verksamheten skulle sannolikt denna situation aldrig behövt uppkomma.
I Danmark och Norge t ex,
där man har en helt självständig domstolsorganisation, kan domstolarna
gå direkt till parlamentet, om man anser att de anslag som regeringen föreslagit
är otillräckliga för att den dömande verksamheten ska kunna upprätthållas
på ett tillfredsställande sätt. Det är något annat än att använda
domstolarna som budgetregulator!
Tragiskt nog förs sällan en konstitutionell debatt i Sverige ens på de
stora rikstidningarnas kultursidor. Det är hög tid att ändra på detta
förhållande. Medierna bör en gång för alla abdikera och överlåta
titeln den tredje statsmakten till domstolarna och medverka till att det
svenska domstolsväsendet sätts i fokus som garant för den enskilde
medborgarens rättssäkerhet.
Det är inte någon hälsa som tiger still utan i stället ett åderlåtet
domstolsväsende som inte har tillräcklig ork att utföra sina uppgifter,
långt mindre att slåss mot regering och riksdag för sin existens.
Per Eriksson
hovrättslagman
Hovrätten över Skåne och Blekinge
|