[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Vårdslös rådgivning
Av Mats Lönnerblad - Ledaren - 9 september 2004
Det var inte bara under den svenska
bankkrisen 1987 – 1993 som fastighetsägare, företagare och privata
drabbades av stora ekonomiska förluster på grund av bankernas agerande.
Som ekonomiska rådgivare företräder bankerna i dag många gånger sina
kunder med lika klent resultat.
En av dem som drabbats av vårdslös ekonomisk rådgivning är företagaren
Peter Berggren från Karlshamn. I slutet av 1990 – talet ägde han ett
blomstrande och vinstrikt företag med 13 anställda. Sedan han gjort
optionsaffärer med Sparbanken i Karlshamn, har han i dag vare sig företag
eller några anställda kvar. I stället tvingas han att processa med banken
för att få tillbaka sina tillgångar.
På väg över Öresundsbron efter semestern sommaren 2000 förstod Peter
Berggren vad som hade hänt. Då nåddes han och hans familj av ett
mobiltelefonsamtal från banken som uppmanade honom att komma in till
banken ögonblickligen. Han fick då veta att han låg 1,6 miljoner på minus
på sitt värdepapperskonto. I pur förfäran höll han på att köra av bron.
Vad som hade hänt var att fondchefen i banken som skulle förvalta
Berggrens överskott på kort tid gjorde av med alla hans egna, hans hustrus
och barns pengar. Kvar blev i stället en skuld på 1,6 miljoner. Den
fanatiske fondchefen på banken hade på kort tid lyckats urholka hela hans
depåkonto, utan att han blivit ordentligt informerad vilka affärer som
gjordes i hans eget och i familjens namn.
Men det var inte bara Peter Berggren och hans familj som drabbades i
Karlshamn med omnejd. Den ambitiöse och aggressive fondchefen hade fått
ett hundratal av bankens kunder att satsa på högriskbolaget Target Games.
På bara några år lyckades banken spekulera bort tiotals miljoner för
bankens kunder, utan att informera om vilka risker som finns vid
optionsaffärer.
Bankens egen förklaring till affärerna är vårdslösa kunder och vikande
börs. Banken anser inte att den har något ansvar för de affärer som
genomförts.
Sparbanken är inte ensam att göra dåliga affärer för sina kunder. Det har
93–åriga Elisabeth Weidemark från Stockholm fått erfara. Hon förmåddes
sälja hela sitt innehav i Ericsson-aktier för att kunna köpa försäkringar
och fondandelar i Svenska Handelsbanken.
Genom den usla affären tvingades hon därigenom betala reavinstskatt med
nästan 3 miljoner kronor, vilket kunde ha undvikits, samt gick därtill
miste om den senare kursuppgången i Ericssoninnehavet med mellan 6 och 9
miljoner kronor.
Skadeståndsskyldigheten för åtgärder av den typ av kontraktsförhållande
berör en högaktuell fråga om konsumentskydd, vilken ej är tillräckligt
berörd i praxis, eftersom Högsta domstolen (HD) sällan prövar denna typ av
ärenden.
Lagen om konsumentskydd vid finansiell rådgivning som trädde i kraft den 1
juli 2004 belyser hur konsumentskyddet skall kunna tillgodoses. Även
regeringen vill förstärka konsumentskyddet, vilket framgår av det statliga
betänkandet SOU 2003:71.
Den fråga som jag därför ställer mig är varför inte Högsta domstolen bryr
sig om att pröva några av de ärenden som kommer upp ?
Elisabeth Weidermark som förlorade sitt mål i både tingsrätt och hovrätt
hade via sin advokat Lennart Hane överklagat till HD, som utan någon
motivering inte brydde sig om att lämna prövningstillstånd. De
Karlshamnsbor som blivit lurade av banken har inte hunnit lika långt i
sina processer. Är det därför inte snart dags för HD att fastslå praxis i
dessa viktiga ärenden ?
Vad de rättsliga underinstanserna ofta glömmer bort är bankernas dubbla
roll som både rådgivare och försäljare av egna produkter. Hittills har
både tingsrätt och hovrätt visat en avsevärd inkompetens i fråga om att
bedöma vilka kvalifikationer och kunskaper en professionell rådgivare bör
besitta, hur dessa skall förmedlas till kunden, och vilka intressen som
banken företräder.
Självfallet måste också banken sätta sig in i de skattemässiga
konsekvenserna i de affärer som de gör för sina kunder. För Elisabeth
Weidermark var det ej känt att skattekostnaden var en helt onödig utgift
på grund av att två av hennes tre arvingar (barn och barnbarn) var bosatta
i Schweitz sedan närmare 30 år varför dubbelbeskattningsavtalet mellan
Schweiz och Sverige var tillämpligt.
När det gäller skatterådgivning har HD i NJA 1992 s 502 redan uttalat att
en skatterådgivare har långtgående förpliktelser när det gäller att belysa
tilltänkt transaktions skattekonsekvenser. Därför förstår jag inte varför
vare sig underinstanserna eller HD vill tillämpa den praxis man själv
tidigare beslutat skall gälla i fallet med Elisabeth Weidermark
När det gäller Peter Berggren och hans familj har banken äntligen ersatt
hans hustru och barn för de förluster som gjordes. Men fortfarande har
inte Berggrens eget mål kommit upp i tingsrätten, eftersom banken hela
tiden begär uppskov.
Fortfarande, mer än tio år efter den svenska bankkrisen har HD, inte brytt
sig om hur underinstanserna skall tolka alla mål kring felaktigt gjorda
uppsägningar av krediter. Trots att det åligger bankerna att bevisa att
säkerheterna har försämrats, brukar bankerna slippa ifrån hela bevisbördan
i dessa mål. När det gäller bankernas rådgivaransvar bryr sig HD heller
inte om att ta ställning till vilka regler som gäller.
Min uppfattning är därför att svenska domstolar i allmänhet och HD i
synnerhet, måste börja skärpa sig när det gäller prövningen av finansiella
mål.
Mats Lönnerblad
Ordförande i Bankrättsföreningen
|