[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Svenska banker äger
sina kunder
Av Mats Lönnerblad - Ledaren
- 20 sept. 2009
Skillnaden mellan Sverige och USA när det gäller bolån är att i USA
äger bara banken huset, medan banken i Sverige också äger bankkunden.
Detta förhållande gäller både företag och privatpersoner. Svenska
banker tillåts säga upp krediter och beslagta sina kunders egendomar, om
de bara hävdar att säkerheterna har försämrats.
Svenska bankers förmånsrätt gäller inte bara bolån. Det kan gälla
samtliga företags – och personkrediter och kan också innefatta
bankgarantier. Bankerna tillåts även att säga upp bankgarantier, som
är utställda mot banken av annan part, även om bankgarantierna sköts
och amorteras ner enligt avtal.
Jag vet flera företag som fått både sina bankgarantier och sina
krediter uppsagda samtidigt och i flera bolag, både under denna och den
förra bankkrisen – trots att säkerheterna aldrig hade försämrats –
vid de efterföljande rättegångarna slapp banken bevisa att
säkerheterna hade försämrats.
Hur skall en bankkund kunna försvara sig i domstol under sådana
förhållanden ? 0m det drabbade företaget, efter uppsägningen av
krediter dessutom försätts i konkurs av sin bank och tappar sin
talerätt, kan han/hon inte heller utnyttja det egna företagets kassa
för att försvara bolagets intressen mot banken.
Om sedan den konkursförvaltare som utses inte vill driva bolagets talan,
trots att han måste vara medveten om att säkerheterna inte har
försämrats, och att bolaget alltid skött alla sina förpliktelser mot
banken, finns det inte längre några större utsikter för bankkunden att
få en rättelse till stånd.
Vad svenska domstolar och lagstiftare inte vill begripa är att bankerna
begår kontraktsbrott genom att i förtid säga upp krediterna för
skötsamma bolag när de – som under den förra och denna bankkris –
själva befinner sig i en obeståndssituation.
De bolag som råkar ut för dessa uppsägningar tvingas antingen att
snabbt sälja sina tillgångar till underpriser eller också råka ut för
att banken tar in sin pant och själva säljer bankkundens tillgångar
till underpris. Detta kan ske i alla kundens bolag om han äger bolagen
själv, vilket bland annat finansmannen Erik Penser fick erfara under den
förra krisen.
Vad som skiljer svenska banker från de flesta utländska, är att den
svenska banken enligt villkoren i skuldebrevet har rätt att säga upp
krediten – till och med under löpande avtalsperiod – om de anser
säkerheterna inte är betryggande, även om detta inte stämmer med
verkligheten.
Bankerna som slipper att bevisa hur säkerheterna har försämrats i
samband med uppsägningen kan således obehindrat lägga beslag på
företagets tillgångar och försätta bankkunden i konkurs, redan innan
någon rättegång hinner äga rum. Bankkunden som alltid har skött sina
amorteringar och ränteinbetalningar, får då inte ens tillfälle att
försvara sig.
Vad de svenska regeringarna gör – både under den förra och denna
bankkris – är att kratsa kastanjerna ur elden för oansvariga
bankdirektörer och låter allmänheten och företagen betala notan. Det
krävs därför en global och bindande reglering som tvingar bankrutta
banker att inte säga upp krediterna för skötsamma företagare.
Andelen företagare minskar stadigt i landet. Företagare som kan tänka
sig nyanställa sjunker. Alliansregeringen måste göra det möjligt för
företagen att skydda sig mot bankernas felaktiga uppsägningar av
krediter. Företagen är ett slitstarkt släkte som snabbt kan anpassa sig
till nya förhållanden och konjunkturer. Men det finns gränser, som för
länge sedan passerats när det gäller bankernas omilda behandling av
svenska företagare, som jag redan dokumenterat i flera böcker. Den
senaste med titeln: Finansfrossa.
Mats Lönnerblad
Ordförande i Bankrättsföreningen
Ordförande i Sveriges Bankkunders Riksförbund
Mina böcker:
Från bankkris till börskris
Från folkhem till fattigstuga
Nollkoll
Härdsmälta
Falskspel i affärer och politik
Pengarna eller livet
Finansfrossa
|