[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Sverige urholkar rättssäkerheten
Av Mats Lönnerblad - Ledaren
- 26 okt 2010
I de flesta kulturländer är det möjligt att få ett
rättegångsärende prövat i två eller tre rättsinstanser. I Sverige
däremot – där det redan visat sig att domstolarna inte klarar av att
döma rättssäkert i vare sig brottsmål eller tvistemål – har det blivit
betydligt svårare att få målen prövade ordentligt, även i första
rättsinstans.
Advokatsamfundet riktade, liksom många andra tunga remissinstanser,
kraftig kritik mot förlaget om ett generellt prövningstillstånd i andra
rättsinstans, när frågan först kom på tal. Ändå har Sverige sedan 1994
infört prövningstillstånd i Kammarrätten, (numera förvaltningsrätten)
och sedan den första november 2008 även i hovrätten.
Det betyder att det inte längre är lika självklart att fallen tas upp
överhuvudtaget i den andra rättsinstansen i någon av domstolarna – även
om det på ett tidigt stadium står klart – att den första rättsinstansen
prövat ärendet på ett felaktigt sätt.
Riksdagen antog således redan under 1994 förslag om en reformerad
instansordning och möjlighet att använda prövningstillstånd i
kammarrätt. Utan någon större diskussion i vare sig riksdagen eller
media. Ändringen genomfördes den 1 oktober 1994.
Förvaltningsdomstolarna har sedan genomgått stora och organisatoriska
processuella och materiella förändringar under andra delen av 90-talet.
De är numera organiserade i ett ”treinstanssystem.” För ungefär hälften
av alla mål i förvaltningsdomstolen, gäller redan i andra rättsinstans
krav på prövningstillstånd. Reformen har tyvärr inneburit att färre mål
sakprövas ordentligt, vilket givetvis är till stor nackdel för dem som
på goda grunder överklagar ett mål.
Huvudargumenten var bland annat att förbättra kammarrätternas
arbetssituation och minska kostnaderna för domstolsväsendet. Den största
nackdelen – enligt min mening – är att risken för dispens avslås, utan
någon ordentlig saklig grund och att sökanden sedan nekas prövning i
nästa rättsinstans.
Den stora förändringen gav domstolsverket blodat tand. Man ville genast
pröva om det inte gick att få till stånd prövningstillstånd även i
hovrätten. Genom beslut bemyndigade därför regeringen dåvarande chefen
för Justitiedepartementet Gun Hellsvik att tillkalla en särskild
utredare för att se över formerna för rättegångar i hovrätt och
överklagande av mål dit.
Förslaget mynnade ut i ”Ett reformerat hovrättsförfarande” (SOU
1995:124) genom ett betänkande av Hovrättsprocessutredningen 1995.
Förslaget så hård kritik – för att det urholkade rättssäkerheten – att
regeringen drog tillbaka propositionen, eftersom det inte fanns
tillräckligt stöd i riksdagen.
Men sedan återkom man med samma fråga på nytt, och den första november
2008 genomfördes ändå den största reformen i allmän domstol sedan den
”nya” rättegångsbalken 1948. Bland annat infördes krav på
prövningstillstånd i alla tvistemål, familjemål och domstolsärenden. Nya
bevisregler och krav på tidsplaner för målens handläggning infördes
också.
Själv ser jag förändringen som ett jättelikt teknikprojekt. Reformen är
avsedd att tydliggöra att tyngdpunkten i processen ligger i första
instans, i både förvaltningsrätt och tingsrätt. Videoupptagningar, som
är belagda med sekretess används numera i de mål som överklagas och får
prövningstillstånd i nästa rättsinstans.
Domstolsverkets projekt att göra reformen möjlig beräknas kosta 275
miljoner under fyra år. Av detta läggs 200 miljoner på investeringar i
ny teknik, kameror, datorer och annat ute på domstolarna. Ungefär 450
salar vid landets 60 allmänna domstolar skall utrustas med den nya
tekniken. Av de återstående 75 miljonerna går 80 procent till utbildning
av domstolarnas personal. Totalt skall 3.200 anställda inom domstolarna
utbildas.
Själv tycker jag inte det är rimligt att Sverige infört
prövningstillstånd redan i andra rättsinstans i enskilda mål och
fokusera på tekniken, när det är domstolarnas politiska förarbeten, den
undermåliga bevisprövningen och alla generalklausuler, som har fått
våldsam kritik.
Det har ju redan visat sig är att man inte har tid att hantera målen på
ett bra sätt i tingsrätterna. Därför är det ett stort
rättssäkerhetsproblem vilket har skapat en stor osäkerhet hos alla som
redan har drabbats hårt av det nya systemet där målen inte prövats
ordentligt i första rättsinstans och sedan avvisas redan i andra
instans.
Vad som nu händer i Sverige, är att domstolarna redan i första
rättsinstans gör allt för att bli av med alla sina mål så fort det går.
Jag vet flera fall där man bryter mot Europakonventionen bestämmelser
redan i första rättsinstans. Det sker i alla de mål där man inte längre
bryr sig om att hålla en offentlig förhandling.
När sedan målet överklagas till nästa instans och prövningstillstånd
inte beviljas, blir inte målet prövat i någon rättsinstans, vilket
strider mot 6 artikeln 1 § i Europakonventionen om de mänskliga
rättigheterna och grundläggande friheterna som numera ingår i den
svenska lagstiftningen. Om möjlighet till domstolsprövning enligt
artikel 6:1 saknas i svensk rätt föreligger brott mot konventionen. I
flera fall som jag tagit del av har talan avvisats, på grund av
rättegångshinder, innan muntlig förhandlig, i någon rättsinstans.
En person kan ju inte visa att allvarlig kränkning ägt rum – som till
exempel i flera fall av osanna partsutsagor och förtal – om käranden
inte först har någon möjlighet att få det allvarliga klagomålet om den
påstådda kränkningen ordentligt prövad i inhemsk domstol.
Enligt Europadomstolens uppfattning kräver artikel 13 att när en person
anser att en åtgärd varit till nackdel för honom i strid mot
konventionen skall han ha tillgång till ett rättsmedel inför en
nationell myndighet för att få såväl kränkningen fastställd som
gottgörelse för den.
Rättigheten till gottgörelse har Sverige helt enkel avskaffat i många
fall genom att inte ge den som vinner i domstol några möjligheter till
sanktioner, när till exempelvis högt uppsatta politiker eller kommuner
bryter mot lagen. Ett alldeles färskt exempel på detta är mitt mål mot
Nyköpings Kommun där jag vann i såväl länsrätt, kammarrätt som
regeringsrätt för att mina företag inte fick vara med i den offentliga
upphandling, som kommunen verkställde, utan någon offentlig upphandling.
Kommunen valde i stället att ge bort mer än 50 miljoner till Ryan Air av
skattebetalarnas pengar. När sedan avtalet skulle förlängas, gjorde man
om samma fel igen, och skänkte ytterligare miljoner till de irländska
flygbolaget, utan någon offentlig upphandling som lagen föreskriver.
Mats Lönnerblad
Egen företagare
Ordförande i Bankrättsföreningen
Ordförande i Sveriges Bankkunders Riksförbund
|