[Hemsida] [Brf-direkt] [Skicka vykort] [Tipsa ditt nätverk]

Företagets totala marknadsvärde
Av Börje Ramsbro - 5D Academy AB - 1998

Före, under och efter bank- och finanskrisen (1987 - 1993) slaktades företagen på löpande band av bankerna. Om företagen inte slaktades så tog banken in panten med påståendet att säkerheten inte motsvarade lämnade krediter. Banken tog därefter över företaget utan någon ersättning till ägarna. Alltför ofta såldes företagen vidare till klippare utan hänsyn till företagets totala marknadsvärde.

gravsten3.gif (120103 byte)Mer än 60.000 företag och långt över 400.000 arbetsplatser gick förlorade till följd av bankernas ansvarslösa agerande mot ägare, anställda och samhället.

Hade bankerna haft den minsta förståelse för ett företags totala marknadsvärde  skulle flera tusen företag besparats från den brutala slakten. Vad bankerna bedömde företagen efter var endast det finansiella kapitalet, vilket är redovisat i årsredovisningen och som säger inget om det totala marknadsvärdet.

Om man utgår från marknadsvärdet på ett bolag består det av Finansiellt kapital, Jek-Justerat eget kapital, plus Intellektuellt  kapital, IK.

Totalt marknadsvärde
markv.gif (10003 byte)Det är helt uteslutet att fastställa ett företags marknadsvärde endast genom att analysera boksluten. Endast klipparna uppskattar denna värderingsmetod då den effektivt döljer det intellektuella kapitalet som inget företag fungerar utan.

Vidstående  intellektuella schema ger en bra helhetsbild av ett företags totala kapital och nedan förklaras innehållet i de olika rubrikerna.

Justerat eget kapital - Finanskapital
Bokslutet redovisar företags historik men säger inget om framtiden och det intellektuella kapitalet.

Oftast är bokslutet det enda bankdirektörerna förstår något av speciellt i dagens komplexa företag med avancerad teknik. Det är lättare att värdera fabriker och materiella tillgångar än avancerad mjukvara, patent och varumärken, mänsklig kompetens, international marknadsstruktur etc.

Det bokförda värdet säger inget om restvärden och marknadsvärdet på gjorda investeringar i maskiner, fasigheter etc.

Intellektuellt kapital
Det intellektuella kapitalet omfattar allt som icke är gripbart och som länkar samman människa, maskin och dator.

I ett renodlat legoföretag utan egna produkter, utan marknadsorganisation och ringa administration är det intellektuella kapitalet relativt begränsat i jämförelse med ett företag med egna patent och varumärken, egna avancerade produkter, egen forskning och utveckling, international marknadsorganisation med egna marknadsbolag, avancerad infrastruktur av datorteknik för administration, utveckling, public relation osv.

Trots den stora skillnaden mellan det relativt enkla legoföretaget och det komplexa internationellt etablerade företaget med egna produkter och marknadsorganisation så värderas företagen efter samma principer - d.v.s bokfört substansvärde.

Humankapital
Personales kombinerade kompetens, skicklighet, innovationsförmåga att lösa uppgifter är ett oersättligt kapital och ett företags största tillgång. Ofta sägs detta av de "moderna" företagsledarna men tyvärr är det mer läpparnas bekännelse än medarbetarnas vardag.

Kundkapital
Utan kunder inget företag. Detta konstaterande borde få även den mest okunniga bankdirektörer och kallhamrade klippare att inse värdet i kundkapitalet.

Vilket värde satte bankerna på alla de hundratusentals kunder som drabbades av finans- och bankkrisen? Vilket värde sätter klipparna på kundkretsen när de skall värdera företagen?

Kundbas
Med en omfattande kundbas sprids riskerna och gör företaget mindre sårbart vid förändringar i marknadsläget. Ett företag som är etablerat inom de tre marknadsblocken USA, Europa och Asien löper mindre risk att drabbas av konjunktursvängningar då dessa inte sker samtidigt inom alla blocken.

Vilket pris sätter klippare och banker på en mödosamt upparbetad kundbas och marknadsorganisation?

Kundrelation
Direktkontakt med kunden är mera värd än när kundens nås genom flera led av agenter och återförsäljare.

Vilket värde sätter banker och klippare på en mödosamt uppbygga kundrelationer world wide via egna marknadsbolag etc?

Kundpotential
Ett företag som befinner sig inom ett område med sinande kundpotential måste värderas lägre än ett företag med en växande kundpotential och tidsenliga produkter.

Konkurrenter
Kundkapitalet kan snabbt raseras genom konkurrenter som plötsligt tar över marknaden med nya och bättre produkter. Finns stort antal konkurrenter är risken större att någon utvecklar nya produkter och tar marknad.

Strukturkapital
Det kapital som finns kvar när personalen gått hem (slutat), dvs hårdvara, mjukvara, databaser, organisationsstrukturer, patent, varumärken och allt annat som stärker och stöder de anställdas aktiviteter.

Organisationskapital
Organisationskapital (kompetens och system för att tillvara företagets innovationskraft och värdeskapande processer).

Processkapital
Processkapitalet är det samlade värdet av företagets värdeskapande processer.

Innovationskapital
Innovationskapital är exempelvis insatser för forskning och utveckling, patent och varumärken.

Forskning och utveckling
Har företaget en utvecklad organisationsstruktur för forskning och utveckling är detta ett stort tillgångskapital för att säkerställa den löpande utvecklingen.

Patent och varumärken
Patent, inarbetade varumärken och företagsnamn är värdefullt organisationskapital för företagets överlevnad och framtid.

Med dessa deltillgångar skall ett företags totala marknadsvärde fastställas.

Börje Ramsbro
5D Academy AB



Tack besöket och välkommen åter!
Hemsida