Företagets totala marknadsvärde Av Börje Ramsbro - 5D Academy AB - 1998 Före, under och efter bank- och finanskrisen (1987 - 1993) slaktades företagen på löpande band av bankerna. Om företagen inte slaktades så tog banken in panten med påståendet att säkerheten inte motsvarade lämnade krediter. Banken tog därefter över företaget utan någon ersättning till ägarna. Alltför ofta såldes företagen vidare till klippare utan hänsyn till företagets totala marknadsvärde. Mer än 60.000 företag och långt över 400.000 arbetsplatser gick förlorade till följd av bankernas ansvarslösa agerande mot ägare, anställda och samhället. Hade bankerna haft den minsta förståelse för ett företags totala marknadsvärde skulle flera tusen företag besparats från den brutala slakten. Vad bankerna bedömde företagen efter var endast det finansiella kapitalet, vilket är redovisat i årsredovisningen och som säger inget om det totala marknadsvärdet. Om man utgår från marknadsvärdet på ett bolag består det av Finansiellt kapital, Jek-Justerat eget kapital, plus Intellektuellt kapital, IK. Totalt
marknadsvärde Vidstående intellektuella schema ger en bra helhetsbild av ett företags totala kapital och nedan förklaras innehållet i de olika rubrikerna. Justerat
eget kapital - Finanskapital Oftast är bokslutet det enda bankdirektörerna förstår något av speciellt i dagens komplexa företag med avancerad teknik. Det är lättare att värdera fabriker och materiella tillgångar än avancerad mjukvara, patent och varumärken, mänsklig kompetens, international marknadsstruktur etc. Det bokförda värdet säger inget om restvärden och marknadsvärdet på gjorda investeringar i maskiner, fasigheter etc. Intellektuellt
kapital I ett renodlat legoföretag utan egna produkter, utan marknadsorganisation och ringa administration är det intellektuella kapitalet relativt begränsat i jämförelse med ett företag med egna patent och varumärken, egna avancerade produkter, egen forskning och utveckling, international marknadsorganisation med egna marknadsbolag, avancerad infrastruktur av datorteknik för administration, utveckling, public relation osv. Trots den stora skillnaden mellan det relativt enkla legoföretaget och det komplexa internationellt etablerade företaget med egna produkter och marknadsorganisation så värderas företagen efter samma principer - d.v.s bokfört substansvärde. Humankapital Kundkapital Vilket värde satte bankerna på alla de hundratusentals kunder som drabbades av finans- och bankkrisen? Vilket värde sätter klipparna på kundkretsen när de skall värdera företagen? Kundbas Vilket pris sätter klippare och banker på en mödosamt upparbetad kundbas och marknadsorganisation? Kundrelation Vilket värde sätter banker och klippare på en mödosamt uppbygga kundrelationer world wide via egna marknadsbolag etc? Kundpotential Konkurrenter Strukturkapital Organisationskapital Processkapital Innovationskapital Forskning
och utveckling Patent
och varumärken Med dessa deltillgångar skall ett företags totala marknadsvärde fastställas.
Börje Ramsbro |
Hemsida |