[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
"Svenskt dravel om
etiska regler"
Av Pehr G Gyllenhammar - Dagens
Nyheter - 30 december 2003
Civilkurage en
bristvara bland näringslivets direktörer.
För mig verkar det mest som dravel att nu börja diskutera etikfrågor
för att få stat och näringsliv att uppföra sig någorlunda väl. När
det gäller att ta ansvar för misstag och felsteg finns det få personer
med civilkurage bland landets direktörer. Maktfullkomlighet och girighet
gör att styrelseledamöter hamnar på ett sluttande plan. Själv har jag
aldrig sympatiserat med dessa omhuldade optionsprogram som felaktigt utgår
ifrån att mycket välbetalda direktörer skulle göra ett bättre jobb om
de fick ännu mer betalt. Det skriver tidigare Volvo- och Skandia-chefen
Pehr G Gyllenhammar.
Upprördheten i Sverige är stor över vad som uppdagas om Skandia.
Avslöjandena i USA om förkastligt uppträdande i Worldcom, Enron, Xerox,
New York Stock Exchange och Citigroup har väckt både vrede och åtal där.
I Frankrike har man förfasats över mutskandaler i oljebolaget Elf och en
vårdslöshet som nästan knäckt Vivendi. I Storbritannien höll de stora
teleutrustningsföretaget Marconi på att gå i konkurs och både ordförande
och vd tvingades avgå. Vad vi bevittnar är en hel serie sensationella
missgrepp i det internationella näringslivet.
I Sverige har Skandia spelat huvudrollen som boven i dramat. Vi behöver
ha dessa konkreta och tydliga exempel för att kunna komma till rätta med
missförhållanden. I gengäld kan man fråga sig vad som kommit fram om
en lika genomgripande undersökning som av Skandia hade gjorts i ABB, som
nästan gick i konkurs och som hade gigantiska belöningar för högsta
ledningen. Eller i Ericsson, som hade mycket väl tilltagna bonusprogram
samtidigt som man tvingades be aktieägarna om ett nytillskott på trettio
miljarder kronor för att klara finanserna.
Är överdåd och girighet något nytt? Var det bättre förr? Nej, människans
natur har inte ändrats. Det är när man blir tagen på bar gärning, som
den pinsamma sanningen avslöjas och man förs till rätta. Förr skedde
det mesta inom näringslivet i det fördolda. I dag tvingas företagen i
allt fler länder att öppet redovisa sina förehavanden. Myndigheternas
vaksamhet är större och allt fler överträdelser upptäcks. Vi må förfasas
över överträdelserna, men avslöjandena leder till ännu större öppenhet
och striktare regler mot missbruk.
Det hörs ofta suckande beklaganden över att storföretagen saknar
"starka ägare". Uppenbarligen tror anhängare av stora starka
ägare att dessa kunnat förhindra alla de missgrepp och den girighet vi
sett exempel på. Låt mig påminna om att ABB sedan länge haft
Wallenbergs som storägare och att Ericssons helt domineras av
Wallenbergs- och Handelsbankssfären.
Resonemanget om starka ägare är över huvud taget grumligt.
Aktiebolagets hela idé är att många ägare behövs för att bära och
dela riskerna i större affärssammanhang. Det är därför en anomali att
ett fåtal ägare skall ingripa, eller styra och ställa med företaget över
huvudet på flertalet ägare. Börsreglerna över hela västvärlden kräver
likabehandling av alla aktieägare. Dessas makt utövas vid bolagsstämman.
Där röstar man om styrelsesammansättning liksom om ansvarsfrihet för
styrelsen och dess sätt att förvalta företaget. Det är styrelsen - och
endast styrelsen - som utser respektive avsätter ledningen. Det är denna
ledning som sköter rörelsen. Dessa grundläggande villkor glöms helt
enkelt bort i en rörig - och delvis sentimental - debatt om "starka
ägare".
Är staten en "stark ägare"? Vem skall reda ut huruvida det
finns en mutkultur i Vin & Sprit eller i Systembolaget?
Såvitt jag förstår skall det berömda svenska utredningsväsendet nu
tas i anspråk. Den tid som normalt krävs för dessa utredningar
garanterar nästan att en intresserad allmänhet glömt bort frågan när
resultatet sent omsider redovisas. Det som avslöjades om Skandia var förfärligt,
men min uppfattning är att den utredning styrelsen där beslutade om
genomfördes med berömvärd snabbhet. Allmänheten fick en blixtbelysning
av företaget och dess ledning, var och en kunde själv ta ställning till
vad som tycktes rätt och orätt och syndarna kunde ställas vid skampålen.
Skandia blev ett paraply, som andra syndare kunde söka skydd under.
Det var på åttiotalet som optioner började bli populära. Dessförinnan
lanserades vad som ibland kallades "pilotskolan". Den föreskrev
att företagsledare skulle ha aktier i det egna bolaget för att kunna
identifiera sig med aktieägarna.
Jag har aldrig sympatiserat med något av dessa omhuldade program. De utgår
nämligen ifrån att en företagsledning arbetar både mera och bättre om
den får mer betalt. Jag tror i stället att välutbildade chefer är
genuint intresserade av sitt arbete och känner sig privilegierade av att
ha en förtroendeställning med makt och befogenheter. De är dessutom
mycket väl betalda. Tanken att dessa chefer skulle anstränga sig mer om
de fick mer pengar är ett misstroende mot deras förmåga och deras
integritet.
Det är min mening att en företagsledning skall företräda många olika
intressen - aktieägarnas, kundernas, de anställdas och samhällets.
Endast på det sättet kan företaget långsiktigt utvecklas till förmån
för ägarna. Hur kommer man nu till rätta med missförhållanden och övergrepp?
I Sverige ser man uppenbarligen till "förtroendekommissioner"
eller "etikkommittéer". Etik är en fråga om värderingar som
grundas i hänsyn och medmänsklighet, i en tro och en uppfattning om vad
som är rätt och fel.
Det förefaller fåfängt att hoppas på att man plötsligt kan bibringa
syndarna denna tro och insikt år 2004, när vårt utvecklade samhälle
arbetat med dessa frågor sedan civilisationens uppkomst. För mig verkar
det mest dravel att nu börja diskutera trosfrågor för att få stat och
näringsliv att uppföra sig någorlunda väl.
När det gäller att ta ansvar för misstag och felsteg finns få exempel
på civilkurage. Såväl styrelser som företagsledningar påstår ofta
att de inget visste. Men, de är tillsatta för att veta och bör därför
avgå om de inget vet. En annan ursäkt är att de inte begrep. Detta är
ett minst lika viktigt skäl att avgå.
Vi behöver regler för att komma till rätta med missförhållanden och för
att> definiera minimigränser för acceptabelt uppträdande.
I Storbritannien har man varit föregångare på detta område. Man började
för mer än ett decennium sedan med att regeringen tillsatte en
arbetsgrupp under ledning av Adrian Cadbury. Sedan dess har inte mindre än
tre andra arbetsgrupper vidareutvecklat regelverket till en så kallad
"Combined Code", som i senaste version tillämpas från november
2003. De nya reglerna skall följas, men om man avviker skall man förklara
varför. Sedan återstår det att se om förklaringen accepteras av aktieägarna.
Temat är styrelsens ansvar och kompetens. Utomstående styrelseledamöter
skall vara oberoende, ha integritet och tillräckliga kunskaper för
uppdraget. De skall självständigt kunna ta ställning. Oberoendet anses
upphöra efter sex år, men senast efter nio. Alltså får man då söka
nya ledamöter eftersom styrelsen skall ha en majoritet av oberoende ledamöter.
Kandidatbrist kommer att bli ett problem när styrelsearbetet får tas på
allvar, och ledamöter koncentrera sig på färre uppdrag. Men detta
problem kan öppna nya möjligheter. Man får leta kandidater i nya miljöer
och inte enbart begränsa sig till styrelseordföranden och verkställande
direktörer. Offentliga sektorn har dugligt folk och det har även
frivilligrörelserna.
Själv har jag lämnat flera styrelser i det förgångna när jag tyckt
det fanns för få frifräsare eller att jag själv blev för hemtam.
Man bör endast vara styrelseledamot i mycket få bolag. Man måste nämligen
lägga ned tid och arbete på uppdraget. Mer än tre styrelseuppdrag är
inte tillrådligt.
I Sverige används ofta uttrycken styrelseproffs, "tunga
beslutsfattare" och näringslivets "sextontaggare". Jag har
alltid tyckt att dessa uttryck är både fåniga och direkt olämpliga. Fjärran
från att skryta med sina många uppdrag, bör man ha ett litet fåtal, ta
sitt ansvar och sköta dem väl.
Den brittiska koden föreskriver, i denna fråga, att man bara kan vara
styrelsens ordförande i ett enda börsnoterat bolag. Vidare föreskriver
man att en vd inte skall kunna bli ordförande i det egna bolaget. Jag har
själv brutit mot denna princip i det förgångna. Syftet med regeln är
att undvika att en före detta vd som ordförande skall dominera sin
efterträdare och inskränka dennes frihet. Sverige har många exempel på
detta problem.
Styrelsen skall årligen prova sin egen effektivitet. Varje enskild
ledamot skall bedömas av samtliga kolleger och resultatet meddelas
enskilt av ordföranden till var och en. Alla får uttala sig om den
samlade styrelsens arbete och slutligen om ordförandens lämplighet. Ordföranden
skall vid den diskussionen givetvis lämna rummet och därefter få sin
dom. Jag har själv tilllämpat metoden att diskutera dessa frågor sedan
flera år. Det är ett utmärkt sätt att hålla styrelsen öppen, alert
och självkritisk. Dock tvekar många beslutsfattare inför denna nakna
och - som man finner - farliga process. När man väl har gått in på
denna väg finns ingen återvändo.
Styrelsen har minst tre kommittéer - ersättningskommitté,
redovisningkommitté och nomineringskommitté. I de första två måste en
oberoende ledamot vara ordförande. I nomineringskommittén är det
styrelsens ordförande som leder arbetet. Vad gäller ersättningar till
ledning och styrelse (inklusive bonus och pensionsförmåner) läggs förslaget
fram för godkännande på bolagsstämman. Inga hemligheter här och inget
självsvåld från styrelse eller ledning. Många företag har redan fått
bakläxa.
Nomineringskommittén lägger fram förslag på styrelseledamöter och företagsledning.
Om aktieägarna inte gillar förslagen kan de rösta bort både dem och
hela styrelsen. Styrelsen tar alltså fullt ansvar för förslagen.
I Sverige har man en egen modell som jag alltid funnit besynnerlig.
Nomineringskommittén består av en blandning av styrelseledamöter och
representanter för storägare. Ägarna har på det sättet godkänt förslaget
i förväg och inte gett bolagsstämman en ärlig chans. För mig är
detta en typiskt svensk så kallad samförståndslösning där en liten
krets ordnar allt "till det bästa". Denna svenska lösning blir
knappast bättre av att några av dessa ledamöter suttit mycket länge på
sina positioner till exempel som chefer för pensionsfonder eller för
aktiesparklubbar.
Om en styrelseledamot i ett brittiskt bolag vill åta sig ett nytt uppdrag
måste detta först anmälas till styrelsen och dessutom godkännas där.
Mångsyssleri accepteras inte och definitivt inte intressekonflikter.
Jag har deltagit i ett avsnitt av Higgs rapport, nämligen hur
styrelsekandidater hittas och utses. Min något brutala syn på urval
citerades i rapporten:
No Crooks-No Cronies-No Cowards. Detta recept kan förefalla primitivt och
grovt, men tänk efter...
Självklart engagerar man normalt inte en skurk, men maktfullkomlighet och
girighet kan göra att en ledamot hamnar på det sluttande planet, och därefter
går det utför.
Att vara kompis är ingen synd, men gör lätt att man inte vågar resa
sig och säga ifrån när detta krävs. I samma syfte tillåts inga
krukor, ledamöter måste ha civilkurage.
Hur många styrelseledamöter uppfyller dessa krav?
De nya engelska reglerna ställer minimikrav. Som sådana är de förvisso
stränga, speciellt med svenska ögon. Svenska ögon behöver dock öppnas
för helt nya krav.
Utöver tvingande regler kan frivilliga initiativ tas som en positiv pådrivande
kraft. Men en ny stramhet behövs för att näringslivet skall återfå
allmänhetens förtroende. Här krävs en verklig vilja till mobilisering
och upprustning.
Sverige behöver inte ha långa utredningar om nya regler för näringslivet.
Anamma de brittiska.
Pehr G Gyllenhammar
|