[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Skattmasen förföljer
företagen
Av Mats Lönnerblad -
Tidningen Fria Företagare - Nr 1 mars 2005
Redan för
mer än 10 år sedan kunde merparten av de svenska löntagarna ha sluppit
deklarera. Riksskatteverket hade tagit fram ett nytt system som skulle
underlätta de flesta svenskar att deklarera. Den dåvarande bankministern Bo Lundgren stoppade emellertid förslaget med
motiveringen att aldrig skulle en medborgare låta sig beskattas, utan att
han först skrivit under ett dokument.
Systemet liknade det danska. Där ställde skattemyndigheten samman alla
tillgängliga uppgifter för varje medborgare, räknade ut ett förslag till
taxering, och skickade ut det. Om medborgaren inte hade något att erinra
fastlades taxeringen. Hade förslaget gått igenom hade skattemyndigheten
sluppit hantera miljontals deklarationer. Och majoriteten av svenska
folket hade sluppit våndan att i tid lämna in sina lönedeklarationer varje
år.
Den som på ett initierat sätt berättar om denna och andra intressanta
händelser i sitt arbete inom Skatteverket heter Mikael Wokander. Efter
att ha arbetat på Skatteverket i 37 år, bland annat som sektionschef för
taxeringsenheten samt som specialist på myndighetens rättsenhet hoppade han
av sitt arbete, ett år innan han skulle gå i pension. Det skedde för två år
sedan då han beslutade sig för att efter en semester aldrig mer återvända
till Skatteverket.
Skattmasens Manifest är en träffsäker insidersskildering om det egna verket.
Med sin långa erfarenhet inom verket har Mikael Wokandet har sett hur många
övergrepp begås mot både företagare och privatpersoner. Han reagerar mot att
svenskarna är alldeles för fega och underdåniga mot myndigheter, trots att
vi i alla fall på pappret borde ha en stark ställning gentemot våra
myndigheter.
I boken berättar han också hur dyrt det kan bli att processa mot
skattemyndigheten eftersom den allmänna regeln när det gäller administrativa
processer (de som behandlas i länsrätt, kammarrätt och regeringsrätten ) är
att varje part bär sina egna kostnader, och att man inte får
rättshjälp. Tanken bakom detta är att den enskildes motpart alltid är en
myndighet och att denna myndighet är skyldig att helt opartiskt utreda
ärende och ta fram alla fakta, även om de talar för den enskilde.
Mikael Wokander beklagar att sanningen ofta inte är riktigt lika enkel som
myndigheten gör gällande. Skattemyndigheten gärna driver pilotmål mot
enskilda bara för att kunna vinna avgörandet i den slutliga
rättsinstansen, vilket kan innebära mycket stora kostnader för den enskilde
som inte har samma ekonomiska resurser och som därför bara av den
anledningen kan förlora målet, även om han har rätt i sakfrågan.
Det är heller inte ovanligt att företagare som revideras försätts i konkurs
innan processen är avslutad eftersom svensk lag tillåter skattemyndigheten
att driva in skatten ( i strid med Europakonventionens bestämmelser. Min
anm.) trots att den kanske bara baseras på ett omprövningsbeslut hos
Skatteverket.
Många tjänstemän inom skatteförvaltningen känner sig också (i likhet med mig
själv) frustrerade över det lättvindiga sättet att lagstifta som
bredde ut sig under 70-talet. Borta var de gedigna utredningarna som leddes
av tjänstemän med känsla för verksamheten. Mycket av skattelagstiftningen
har ersatts av gummiparagrafer som gör att inte ens domstolarna längre vet
hur man skall kunna tolka lagen på rätt sätt.
I stället för en tydlig lagstiftning har vi i dag en rättstolkning i våra
svenska domstolar där man börjar med att undersöka vad statsrådet har sagt i
propositionen bakom lagen. Har inte statsrådet uttryckt sig tydligt går man
vidare till den bakomliggande utredningen för direktiv, i stället för att
följa lagen.
Mikael Wokander avslöjar att dessa utredningarna vanligen är så diffust
utformade att det går att få stöd för alla möjliga uppfattningar. Sedan
väljer domstolen den ståndpunkt som bäst återspeglar den politiska
intentionen.
Det lätt att hålla med Mikael Wokander om att principerna för hur lagtexten
skall utformas och hur skattemyndigheten skall agera i grunden måste
förändras. Någon botanisering i förarbetena blir inte aktuell om lagtexten
är klar. Principen är oerhört viktig då den ger möjlighet för medborgarna
att själva läsa en lagtext för att låta sitt handlande styras av lagen –
inte av en diffus politisk mening.
Dessutom måste det vara dags att utreda Skatteverkets olika roller.
Skatteverket uppträder nu i 3 olika roller samtidigt: i den första är det
ett statligt verk som får det dagliga jobbet att flyta, i den andra är det
en kontrollorganistation som går igenom deklarationer och reviderar
räkenskaper, och slutligen i den tredje en myndighet som agerar hemlig
agent för åklagaren som förföljer företagare, genom att försöka få
reviderade företagare på fall.
Det är detta tredubbla rollspel som inte längre fungerar, när den
skattskyldige ofta helt i onödan tvingas att försvara sig i domstol, och
själv får står för alla sina egna kostnader, även om han/hon vinner
målet.
Mats Lönnerblad
Ordförande i Bankrättsföreningen
Skribent i finansrätt
|