Av Stig Gustafsson - Dagens Industri - 29 september 2000 Disciplinnämnden kommer att tvingas motivera sina beslut bättre om anmälaren får rätt att överklaga, framhåller Stig Gustafsson, fd chefsjurist på TCO För över ett år sedan kom advokatkommittén med ett betänkande med viktiga förbättringar för en effektivare tillsyn av advokaterna. Men ännu har departementet inte reagerat på förslagen. När kommer propositionen? Det blir inte svårt att få majoritet i riksdagen för de centrala frågorna. När Anne Ramberg,
      generalsekreterare i Advokatsamfundet, ska kommentera mina synpunkter
      på samfundet, tillgriper hon i sin senaste artikel den gamla beprövade
      metoden: höj rösten om argumenten är svaga. Hon vet lika väl som jag
      att flera advokater som medverkat i oetiska förfaranden inte uteslutits
      utan på sin höjd fått en varning eller erinran. Jag har i tidigare
      artiklar gett flera sådana exempel. Ett lika viktigt förslag som samfundet energiskt värjt sig emot är att offentlighetsprincipen tillämpas på den disciplinära verksamheten. - I dag är disciplinnämndens verksamhet näst intill
      hemlig. Endast en mycket begränsad krets av personer får del av
      nämndens beslut, nämligen advokaten som berörs av beslutet.
      Advokatsamfundets styrelse och JK! I dag är motiveringarna ofta magra och i vissa fall saknar besluten helt motiveringar. - Vidare kan en bedömning av advokaters agerande vara
      av betydelse för skadeståndsanspråk, och med hänsyn härtill är det
      rimligt - framhåller kommittén - att den som drabbats av advokats
      handlande får en starkare ställning, i disciplinförfarandet än han har
      i dag. Med en fristående domare som ordförande blir det snarare sa att man får bättre garantier för opartiskhet och man minskar eventuellt misstankar om otillbörliga kollegiala hänsyn, som kommittén också framhåller. 
 - I Danmark, där samhällsrepresentanterna är i majoritet i nämnden, har det danska advokatsamfundet enbart positiva erfarenheter, och man anser att det är en styrka att kunna hänvisa en missnöjd klient eller motpart till ett oavhängigt organ. Utan jämförelser i övrigt kan man också hänvisa till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd som prövar frågor om disciplinansvar för bland andra läkare. - Där saknar läkarna representation. I den mån
      någon läkare finns med i nämnden, representerar han i regel sin
      fackliga organisation. En liknande nämnd som utövar tillsyn över revisorer har också en majoritet av samhällsrepresentanter. - Advokatsamfundet har alltid motsatt sig att offentlighetsprincipen tillämpas på disciplin verksamhet och hävdat att samfundet är en privaträttslig organisation, och att den disciplinära verksamheten är en intern angelägenhet.- Men som kommittén framhåller är den verksamhet som samfundet bedriver i disciplinärenden myndighetsutövning, och därmed bör tryckfrihetsförordningens regler om allmänna handlingars offentlighet bli tillämpliga på verksamheten liksom sekretesslagen. - Samfundet har nu i sitt remissyttrande över utredningen något motvilligt accepterat offentlighetsprincipen. När man bedömer advokattillsynen bör man också ha i minnet att advokaterna har en central ställning på det rättsliga området, både vad gäller tvister som handläggs vid domstolar och olika myndigheter och i fråga om utomprocessuell verksamhet. - Deras betydelse har dessutom under senare år
      stärkts på olika områden. När det gäller hanteringen av den allmänna
      rättshjälpen och konkursförvaltning har advokaterna också fått vissa
      uppgifter som innebär myndighetsutövning. Bestämmelsen om god advokatsed bör kompletteras med en regel om att en advokat, samtidigt som han har rätt och skyldighet att lämna upplysning om gällande lagstiftning och dess anda och mening, också ska avråda klienter från att begå handlingar som strider mot lagens anda. - En revisor har en ännu längre gående plikt,
      nämligen all anmäla om ekonomisk brottslighet föreligger i ett företag
      som han reviderar. Stig Gustafsson 
 
 Tidigare inlägg  | 
  
| 
       Hemsida  |