[Hemsida]
      [Brf-direkt] [Skicka
      vykort] [Tipsa ditt nätverk]
       
      Att hantera nästa
      bankkris 
      Av Dagens huvudledare - Dagens
      Nyheter, 15 november 2000
      Nu tjänar bankerna pengar. Men det är inte så länge
      sedan hela banksystemet var pressat av förluster. En utredning föreslår
      hur en eventuell ny bankkris ska hanteras. 
       
      BANKERNA BEHÖVER göra goda vinster, så att de kan
      klara kriser i ekonomin. Det hävdade Gunnar Sträng i en av de många
      debatterna på partikongresserna. Han fick då alltid slåss för att
      freda banksektorn undan ideologiskt mer renhjärtade partivänner som
      ville socialisera affärsbankerna. (Till dem hörde den nuvarande
      finansministern.) Antag att de hade vunnit en votering . . . 
      För några år sedan kritiserades bankerna för att de gjorde förluster.
      Nu får de kritik för att de gör vinster. Tidningen Affärsvärlden
      varnar för en ny övervinstdebatt. Vi fick en sådan 1975, när en
      internationell inflationstopp givit skogsindustrin tillfälliga vinster. Följden
      blev en specialskatt som bidrog till att försvaga företagen inför den
      kommande nedgången. 
       
      En ny "övervinstskatt" på banksektorn förutsätter att
      beslutsfattarna totalt tappat även minnet. 
       
      Från 1992 fick vi en kris i banksystemet, helt oväntat; något liknande
      hade inte hänt sedan 1921. Den föregicks av ett lyft i konjunktur,
      investeringar och börskurser, och i kreditgivning. Och alla instanser var
      totalt oförberedda. Alla nödåtgärder, från kapitalinjektionen i
      Nordbanken till Bankstödsnämnden, fick improviseras fram. Frågan är:
      riskerar vi att något liknande kan inträffa igen? 
       
            
      FÖRST EN ÅTERBLICK. Till hösten 1985 var det svenska
      kreditsystemet praktiskt taget självtätande. Riksbanken reglerade både
      räntor, inlåning och utlåning. Och Riksbanken var i sin tur reglerad av
      regeringen. Därmed var behovet av övervakning av kreditgivningen inte så
      stort. 
       
            
      Men hösten 1985 slopades regleringarna. Det var nödvändigt för att vi
      skulle få en kreditmarknad som fungerade i takt med den internationella
      omgivningen. Hur primitivt regleringssystemet var, i utformning och framför
      allt i tillämpning, beskriver bland andra Lars Jonung i den utmärkta översikten
      "Från räntereglering till inflationsnorm" (Lars Werin, red,
      SNS). 
       
      Och då blev Bankinspektionen (numera Finansinspektionen) viktig. Det var
      då bankerna för första gången sedan tjugotalet fick agera fritt på en
      marknad. Och då borde regeringen ha förstärkt inspektionsmyndigheten
      med ordentlig kompetens. Men Bankinspektionen ägnade sig mycket åt att
      övervaka bankernas avgifter, i tron att detta var något väsentligt. 
       
            
      DET GICK SOM det gjorde. Ett av skälen var att finansbolagen belånade
      fastigheter till 100 procent av marknadsvärdet. Bankerna var försiktigare,
      i de flesta fall. Men de finansierade i sin tur finansbolagen. Och de ursäktade
      sig efteråt med att de inte kunde bevaka finansbolagens aktivsida, det
      vill säga kontrollera hur pengarna investerades. Det var den bevakningen
      Bankinspektionen kunde och borde utövat. Skandalen på åttiotalet låg
      inte i avregleringarna - de var nödvändiga - utan i inspektionens
      misstag. 
       
            
      Nu är allt lugnare. Visserligen lånar hushållen alltmer; deras upplåning
      motsvarar cirka 40 procent av BNP och närmar sig det slutande åttiotalets
      nivåer. Men vice riksbankschefen Lars Nyberg förklarade i ett tal i
      somras (14/6) att läget inte ger skäl till oro. Bankerna är i gott
      skick, och fastighetsbolagen har starka balansräkningar. Att krediterna
      ökar kan ses som normal reflex av konjunkturlyftet. 
       
      Och för säkerhets skull har Finansinspektionen startat en översyn av
      hushållens krediter. Vidare har en utredning, Banklagskommittén, föreslagit
      åtgärder för hur en eventuell ny kris ska hanteras. Kommittén vill ha
      en särskild myndighet som hanterar en ny kris, detta för att
      funktionerna som likviditetsskapare (Riksbanken), övervakning
      (Finansinspektionen) och krishantering inte blandas samman. 
       
            
      ENLIGT KOMMITTÉN LIGGER ett "moral hazard-problem" - ett
      moraliskt riskspel - i att bankernas ägare och långivare vid en kris räknar
      med att staten utfärdar en generell garanti för bankerna; detta kan öka
      deras riskbenägenhet; alltså bör en statlig garanti begränsas. 
       
            
      Det går att argumentera längs den linjen, från den utgångspunkten. 
       
      Men med det förgångna i minnet kan vi vända på perspektivet. Vem har
      ansvaret om det är den ekonomiska politiken som skapat kris i
      betalningssystemet? 
       
      Visserligen steg kreditgivningen under slutet av åttiotalet. Men det som
      vållade bankerna förluster var fastighetsbolagens fall. Och det som knäckte
      fastighetsbolagen var realräntechocken. På kort tid steg realräntan från
      ungefär nollstrecket till 10-12 procent. Det hade inte hänt sedan 1921.
      Och denna realräntechock berodde på att överbeskattningen och löneinflationen
      från 1971 lett till devalveringar, om och om igen. Och de hade inom och
      utom landet mot slutet av åttiotalet skapat förväntningar om en ny
      devalvering. 
       
      Mycket kan skyllas på bankerna, men inte detta - det var inte de som
      devalverade fem gånger. 
       
      Vem stod för moral hazard i det här perspektivet? 
       
      Dagens Huvudledare  |