| 
                     Efter att ha tagit del av uppgifter som tidigare varit hemligstämplade,
                    kritiserar Mats Lönnerblad, ordförande i Bankrättsföreningen, Nordbankens
                    agerande under bank- och finanskrisen under slutet av 80- och början av 90-talet. Lönnerblad
                    menar att oberoende revisorer borde tillsättas för att bringa klarhet i krisbankernas
                    verkliga kreditförluster under den här perioden.
                     Efter mitt överklagande till regeringsrätten om att släppa
                    regeringens hemligstämpling kring finanskrisen och mina många debattartiklar i
                    Fastighetstidningen våren 1998, där bl a den förre skatteministern Bo Lundgren går i
                    svaromål om vad som hände i Gota och Nordbanken under finanskrisen, har den
                    socialdemokratiska regeringen äntligen beslutat sig för att släppa på en del av
                    sekretessen, som visar på krisbankernas agerande (Nordbanken) under den svenska bank- och
                    finanskrisen (1987-1993).
                     Det material jag hittills tagit del av visar tydligt att åtminstone
                    Gota och Nordbanken var likvidationspliktiga redan per den 1 februari 1990. Vilket de
                    facto också innebär att ledningen och hela styrelsen i Gota och Nordbanken under denna
                    period är personligen ansvariga för vad som inträffat efter detta datum, eftersom man
                    under hela krisen undvek att begära sig själv i konkurs, vilket enligt den svenska
                    banklagen är straffbart och innebär personligt betalningsansvar.
                     Om en bank lånar ut pengar mot goda säkerheter kan den låna ut mer
                    pengar än om den lånar ut utan säkerhet. Detta betyder att lån mot säkerhet i
                    fastighet kräver mindre eget kapital medan lån utan säkerhet kräver en större andel
                    eget kapital. Att efter lån beviljats, mot godkända säkerheter, schablonmässigt nedvärdera
                    dessa säkerheter och säga upp lånen mot fastighetsbolag och företagare under pågående
                    avtalsperiod är ett grovt brott, både juridiskt och etiskt, eftersom konsekvenserna därmed
                    blir oöverskådliga för låntagaren.
                     Genom den tidigare hemligstämplade rapporten framgår tydligt att det
                    var på det sättet som Nordbanken löste krisen, genom att den dåvarande regeringen tillät
                    banken plundra skötsamma företag.
                     Först genom att värdera ner kundernas fastigheter och övriga tillgångar
                    med över 50 procent, sedan genom att beslagta företagens tillgångar. Det kapital som
                    sedan blev över vid senare försäljningar behöll Nordbanken och Securum. Detta trots
                    att en bank är skyldig att återbetala övervärden i samband med pantrealisation. 
                    ”... regeringen tillät banken att plundra skötsamma
                    företag” 
                    Men innan dess lurades finansdepartementet, regering och
                    riksdag av Nordbanken att först tillskjuta kapital till den första nyemissionen där
                    Nordbanken påstod sig endast behöva mellan 400 miljoner och 2,1 miljarder i ett första
                    kapitaltillskott (enligt den tidigare hemliga rapporten) och senare kapitaltillskott på 7
                    miljarder, trots att Nordbanken redan då behövde betydligt större resurstillskott genom
                    den vårdslösa kreditgivning som banken tidigare gjort sig skyldig till.
                    Nordbanken sade upp krediter för ”friska” kunder som inte tillhörde
                    Nordbankens kärnkunder. Detta förklarar att de nedvärderingar som skedde endast var för
                    att Nordbanken skulle kunna förvandla bra krediter till dåliga krediter och sedan
                    ”avveckla sina dåliga krediter” utan protester eller några reaktioner från våra
                    svenska domstolar.
                     För att detta skulle kunna ske i tillräcklig stor skala, måste dessa
                    schablonmässiga nedvärderingar också gälla fastigheter, vilket krävde
                    Finansinspektionens godkännande.
                     Den enda orsaken till att Nordbanken, dess styrelse och tidigare
                    ledning sluppit undan straffansvar för dessa brott är att den tidigare regeringen först
                    godkänt dessa åtgärder som sedan ”mörkades” genom regeringens hemligstämpling.
                    Varken allmänheten eller svenska domstolar har därför tidigare kunnat bli informerade
                    om Nordbankens onda uppsåt, vare sig mot finansmannen Erik Penser, eller mot alla övriga
                    fastighetsägare och företagare som drabbades.
                     Att regeringen vid denna tidpunkt känt till och godkänt krisbankernas
                    agerande framgår av de hemligstämplade rapporter som jag fått tillgång till, vilka
                    kommer direkt från finansdepartementet, där ansvariga tjänstemän på eget bevåg
                    ”maskerat” de hemliga uppgifterna om bl a bankens till regeringen redovisade
                    kapitalbehov inför nyemissionen samt rapporten från Finansinspektionen från den
                    8.5.1992 som visar på Nordbankens ”verkliga kapitalbehov” samt rapporten om vilka åtgärder
                    banken tänkte vidta mot sina ”friska” kunder.  
                    ”Nordbanken sade upp krediter för friska kunder” 
                    Samma dag som finansdepartementet blev medvetna om
                    Nordbankens verkliga kapitalbehov via Finansinspektionen den 8.5.1992 hemligstämplades
                    alla handlingar. I plundringens spår förlorade Sverige under tre år (1991-1994) 353.000
                    jobb i den privata sektorn och 114.000 jobb i den offentliga sektorn.
                    En ordentlig genomgång av Gota och Nordbankens räkenskaper perioden
                    1987-1993 borde därför omgående föranstaltas av oberoende revisorer för att med facit
                    i handen kunna konstatera Gota, Nordbankens och övriga krisbankers verkliga kreditförluster
                    under denna period och när dessa förluster uppkommit. Tidigare bokslut i Nordbanken måste
                    därför betraktas som rena skojeriet där såväl bankens revisorer som tidigare
                    styrelser har ett personligt ansvar. 
                     
                       |