[Hemsida]
      [Brf-direkt] [Skicka
      vykort] [Tipsa ditt nätverk]
       
      Orimligt skydd för försumliga
      banker 
      Av Mats Lönnerblad - Borås Tidning,
      måndag 26 okt 1998
      Privatpersoner och företag som försöker få rätt
      mot banker befinner sig i ett klart underläge. Bankerna tillåts försvåra
      sökandet efter sanningen. 
      - Detta hävdar ordförande i Bankrättsföreningen, Mats Lönnerblad. Han
      ger i sin artikel tre konkreta exempel på rättsfall där bankerna,
      enligt honom , hålls om ryggen av rättssystemet.
       - För alla företag och privatpersoner som idag nödgas
      processa mot bankerna väntar en obehaglig överraskning. Bankerna tillåts
      försvåra sökandet efter sanning och påverkar därmed alla andra att göra
      detsamma. Bankernas bästa medhjälpare i dessa sammanhang är domarna i våra
      svenska domstolar. Låt mig få berätta om några aktuella fall där
      domstolarna aktivt påverkar, för att inte hela sanningen skall komma i
      dagen. Dessa ärenden har alla varit eller är för närvarande föremål
      för stora processer. Därför är dessa spörsmål intressanta att sätta
      in i ett större perspektiv. Bilföretaget A anser sig ha blivit lurat av
      sin bank att köpa företagscertifikat för 100 miljoner kronor. Problemet
      var bara det att när banken sålde certifikaten, var banken redan på
      obestånd. 
      - Advokaternas ansträngningar att med hjälp av editionsförelägganden
      (begäran om upplysningsplikt) i tingsrätten, för att få fram några
      som helst uppgifter som bevisar bankens obeståndssituation, har hittills
      varit förgäves. Trots att dessa handlingar är helt väsentliga för målets
      utgång och sannolikt skulle tvinga banken att betala tillbaka hela summan
      jämte ränta, också till alla de andra bankkunder, som blev bedragna av
      banken. 
      - För att skydda krisbankerna från insyn har också regeringen hemligstämplat
      alla handlingar kring krisbankernas obeståndssituation under den aktuella
      perioden (1987-1993). Detta skulle bevisa krisbankernas verkliga
      ekonomiska situation, som inte framgår av boksluten. Regeringsrätten
      vill inte heller medverka till att upphäva regeringens beslut.
       Krediter 
      Affärsmannen B fick sina krediter uppsagda i den bank han varit kund i
      under en längre period. I samband med domstolsprövning påstod banken
      att affärsmannens säkerheter hade försämrats och att affärsmannen
      ”godkänt” uppsägningen av krediterna, trots att han inte ens anser
      sig ha vidtalats innan uppsägningen verkställdes. Efter uppsägningen
      hade han dessutom anmält banken till dåvarande Bankinspektionen, då
      banken på eget bevåg, skall ha lagt beslag på alla affärsmannens
      likvida medel, till och med i en helt annan bank. 
      - I samband med domstolsprövningen fick affärsmannen aldrig prövat om
      beviljade bankgarantier sagts upp på rätt sätt, trots att detta anfördes
      i såväl huvudförhandlingen i tingsrätten som hovrätten. Detta fanns
      med både i protokoll och stämningsansökan redan i tingsrätten, men
      hovrätten ansåg ändå att detta dessutom utgjorde "ny grund"
      som inte fick åberopas i högre rättsinstans. 
      - När affärsmannen sedan stämde om på denna ”nya grund”, som han
      alltså en gång redan stämt banken på, fick han inte längre någon
      talerätt i domstolen. 
      - Frågan om uppsägningen av bankgarantierna är således ännu inte prövad
      av domstolen som helt enkelt inte ”vill” pröva frågan. Förklaringen
      till att domstolen inte ”vill” pröva frågan över huvud taget, är
      att bankgarantier av detta slag inte går att säga upp mot bankkunden på
      det sätt som skedde. Och hellre än att ge bankkunden rätt i sak valde
      man bort sakfrågan i målet.
       Teckningsrätt 
      Bilhandlaren C försålde ett lager bilar. Överenskommelsen med banken
      var att beloppet i samband med erläggande av likviden skulle sättas in på
      bilhandlarens personliga konto. I stället skall banken ha valt att sätta
      in pengarna på ett nytt av banken öppnat konto i bilhandlarens namn, men
      som han av någon underlig anledning ej fick tillgång till eller
      teckningsrätt på. 
      - Trots flera års processer i domstol har bilhandlaren fortfarande inte fått
      reda på vad som hänt med pengarna och varför pengarna sattes in på
      annat konto. På vilket sätt banken agerat har fortfarande inte gått att
      utreda, eftersom domstolen hittills över huvud taget inte intresserat för
      denna väsentliga frågeställning i fallet. 
      - Vem som har öppnat kontot är fortfarande oklart, medan den som tecknar
      kontot numera är utrett eftersom personen i fråga är utsedd av banken
      att vara administrativ hjälpreda åt banken, trots att bilhandlaren
      aldrig gett ”hjälpredan” någon sådan fullmakt. 
      - Den fråga som aktualiseras i alla dessa fall är att domstolen i
      samband med förhandling på ett uppenbart sätt försöker skydda
      bankerna på bankkundernas bekostnad. Detta gör man antingen genom att
      inte godkänna editionsförelägganden eller helt enkelt genom att
      negligera i målen avgörande frågeställningar som är viktiga att klargöra
      i rätten för tvistemålens avgörande. Sker förhandlingar på detta sätt,
      även systematiskt i andra mål, är Sverige inne på farliga vägar. 
      - Vad jag efterlyser är därför ett klargörande från domstolarna hur
      de kan försvara ett prövningssystem i rätten som ensidigt gynnar
      bankerna på bankkundernas bekostnad. Innebär den ed ni en gång svurit
      ingenting annat än att domarämbetet är ett politiskt uppdrag där
      domarskrået utför uppdrag åt banken och staten? 
      - Därför kräver jag att begärda editionsföreläggande mot bankerna i
      domstol omedelbart beviljas och att svenska domare börjar pröva alla
      sakfrågor i pågående mål i stället för att som idag, helt enkelt
      hoppa över de frågor som känns obekväma. Såväl i dom som i domskäl
      är domstolarna skyldiga att motivera alla sina ställningstaganden vilket
      inte heller sker.
       Nya överklaganden
      När detta inte görs över huvud taget i för målet väsentliga
      sammanhang, blir domstolarna i stället utsatta för nya överklaganden från
      dem som drabbats och förtroendet för svenskt rättsväsendet blir
      detsamma som förtroendet för den svenska kronan. 
      - Den svenska kronan flyter inte längre, den sjunker! Också det svenska
      rättsväsendet har nått en sådan lågvattennivå att den nya
      regeringens första uppgift borde var att se till att de som processar mot
      bankerna äntligen får en ”fair trial” enligt 6 artikeln 1 paragrafen
      i Europakonventionen som numera ingår i både EG-rätten och den svenska
      grundlagen. 
      - Detta borde också vara en uppgift för vår justitieministers kollega,
      blivande statsrådet Britta Lejon. Tyvärr har justitieminister Laila
      Freivalds hittills, trots flitiga uppvaktningar, aldrig visat något
      intresse för dessa frågor. 
       
      |