EG-rättens genomslag
          I takt med EG-rättens genomslag i rättsordningens
          "vardag" blir de allmänna domstolarna alltmer medvetna om
          sin av grundlag påbjudna möjlighet att självständiga under lagarna
          "skapa" rätt. Denna utveckling kan mycket väl även komma
          att medföra att domstolarna i högre utsträckning än tidigare
          kommer att utdöma skadestånd av bankerna med hänvisning till
          bankernas särskilda rättsliga ansvar (ibland, med en utländsk term,
          kallat "Lender Liability").
          
Den statliga bankstödsnämnden har som bekant lagt
          ner sin verksamhet vid halvårsskiftet, men detta innebär ingalunda
          att frågorna om bankernas rättsliga ansvar tappat aktualitet.
          
Det rättsliga efterspelet till det tidiga
          nittiotalets bank- och finanskris pågår alltjämt.
          
Det kan därför finnas anledning att i Balans
          diskutera några rättsliga resonemang som allt oftare förs i dessa
          sammanhang och som brukar sammanfattas under den internationellt
          vedertagna termen "Lender Liability".
          
I den rättsvetenskapliga litteraturen har
          begreppet behandlats från en svensk utgångspunkt av Jan Kleineman;
          se särskilt uppsatsen "Lender Liability - ett skadeståndsrättsligt
          perspektiv på 1990-talets finansiella kris", Juridisk Tidskrift
          1992-93 s 289 ff.
          
          Allmänhetens förtroende
          Ett annat antagande som verkar sannolikt är att det kan förväntas
          att en domstol å andra sidan särskilt beaktar vad som är speciellt
          för bankverksamheten, nämligen det övergripande samhällsintresset
          av att upprätthålla allmänhetens förtroende för
          betalningssystemet som sådant.
          Om man betraktar de enskilda bankernas, av
          vinstintresse, bedrivna verksamhet i ett "aggregerat" samhällsperspektiv
          blir ett fungerande bankväsende en nödvändig förutsättning för
          ett fungerande betalningssystem.
          
Den särskilda lagstiftning som gäller för
          bedrivande av bankverksamhet liksom även Finansinspektionens
          tillsyns-verksamhet syftar till att skydda insättarnas pengar och därmed,
          ytterst, förtroendet för betalningssystemet.
          "Skyddsintresset" bakom banklagstiftningen omfattar således
          inte alls bankernas aktieägare.
          
Att en bank "går omkull" (i bemärkelsen
          att aktieägarna förlorar sitt satsade kapital) har ingen relevans för
          betalningssystemets funktion i den mån allmänhetens förtroende för
          systemet inte påverkas därav. Ett villkor för att upprätthålla förtroendet
          är därvid att tillse att bankens utestående åtaganden kan infrias,
          endera genom tillförande av allmänna medel/garantier eller genom övertagande
          av andra privata kapitalintressen. Aktieägarna kan dock inte räkna
          med att omfattas av en sådan rekonstruktion (jfr senast det engelska
          exemplet Barings Bank).
          
Under den svenska bankkrisen valde staten att gå
          in med allmänna medel i betydande omfattning för att hålla bankerna
          under armarna; staten ägde redan Nordbanken sedan tidigare men övertog
          ägandet av Gota bank (som gick upp i Nordbanken).
          
Det kan även förmodas att t ex Finansinspektionen
          ställer sig rätt kallsinnig till aktieägarnas intresse av att just
          en viss bank skall kunna uppvisa ett högt resultat, medan det förmod-ligen
          är en fördel ur systemperspektiv om bankerna i allmänhet kan
          uppvisa hyfsade resultat.
          
På grund av de uppgifter bankerna fyller i
          betalningssystemet brukar man tala om bankerna som
          "halvoffentliga" institutioner. Av hänsyn till samhällsintresset
          av ett fungerande betalnings-system kan bankerna endast bedriva
          bankverksamhet med reger-ingens särskilda tillstånd (oktroj), vilket
          kan åter-kallas.
          
Detta av samhället skapade "paraply" av
          "förtroendeskapande åtgärder" är ägnat att hos allmänheten
          framkalla ett särskilt förtroende för bankerna och deras ställföreträdare
          trots att bankerna, närmare besett, är vare sig mer eller mindre än
          vanliga näringsidkare.
          
Det särskilda förtroende som samhället skapat åt
          bankerna kan därför förväntas motsvaras av ett häremot svarande särskilt
          ansvar, en "förhöjd" lojalitetsplikt som går utöver vad
          som kan krävas av "vanliga" näringsidkare. Ett antagande
          som följer av ovan, ganska allmänt hållna, resonemang är att rättsordningen
          och därmed domstolarna absolut inte har någon anledning att behandla
          banker mindre strängt än vilken näringsidkare som helst (vilket en
          del debattörer tycks tro). Tvärtom, rätts-ordningen har all
          anledning att behandla bankerna ganska "strävt", då
          bankerna, i varje enskilt fall, har att leva upp till det allmänna förtroende
          som samhället, av hänsyn till intresset av ett fungerande
          betalningssystem, framkallat åt bankerna.
          
En helt annan sak är att det kan finnas rättspolitiska
          skäl att upprätthålla en stränghet mot borgensmän av hänsyn till
          till-gången på relativt sett billiga krediter.
          
Tanken är då att om borgensmän alltför lätt
          kan komma från sina åtaganden så kommer bankernas benägenhet att
          ställa krediter till förfogande mot säkerhet i borgen att minska
          och därmed även tillgången på billiga krediter minska. Denna
          "typiska" stränghet mot borgensmän får dock inte hindra
          en självständig prövning i det enskilda fallet om banken (alltså
          inte borgensmannen) handlat eller underlåtit att handla på ett sådant
          sätt att det skulle vara stötatnde för "rättskänslan"
          om inte borgensansvaret kunde jämkas eller falla bort. Det synes inte
          finnas några godtagbara rättspolitiska skäl att acceptera ett i övrigt
          oacceptabelt handlingssätt från en bank med motiveringen att det
          skall visas "stränghet" mot borgens-mannen av hänsyn till
          tillgången på billiga krediter (sådana krediter kan för övrigt
          inte sägas vara "billiga").
          
          Det särskilda ansvaret mot borgensmän
          Bankernas särskilda ansvar har i rättspraxis hittills framför allt
          behandlats i samband med borgensåtaganden.
          Bland annat har Högsta domstolen preciserat under
          vilka omständigheter ett borgensansvar kan bortfalla när banken helt
          förlitat sig på borgensmannens betalningsförmåga.
          
Av banklagstiftningen följer att en bank får
          bevilja en kredit endast om kredittagaren på goda grunder kan förväntas
          fullgöra låneförbindelsen. Dessutom krävs, i normalfallet,
          betryggande säkerhet i fast eller lös egendom eller i form av
          borgen.
          
Kredit får beviljas utan säkerhet om särskilda
          skäl föreligger, s k blanco-kredit. Kravet att banken genom en
          omsorgsfull kreditprövning skall förvissa sig om att kredittagaren på
          goda grunder kan förväntas ha förmåga att betala tillbaka
          kapital-beloppet och ränta är däremot ovillkorligt.
          
Reglerna (kompletterade med Finansinspektionens råd
          och anvisningar) innebär samtidigt en slags norm för vad banker
          normalt och typiskt sett skall, och av enskilda parter kan förväntas,
          leva upp till i sin kreditgivningsverksamhet.
          
Härav följer att en person (eller ett företag)
          som går i borgen för någon annan person (eller företag) har rätt
          att utgå från att banken gjort en omsorgsfull kreditprövning
          avseende kredit-tagarens förmåga att återbetala krediten.
          
Om banken senare påkallar infriande av borgensåtagandet
          och kredittagaren saknar förmåga att återbetala kreditbeloppet,
          uppkommer frågan om banken gjort en omsorgsfull kreditprövning.
          Kreditprövningen skall alltså inte enbart ha tagit sikte på ställda
          säkerheter utan även, och framför allt, på kredit-tagarens förmåga
          i och för sig att återbetala kreditbeloppet.
          
Om kreditprövningen varit vårdslös blir frågan
          om borgensmannen på den grunden kan bli befriad från sitt ansvar
          eller rent av har rätt att kräva skadestånd av banken.
          
Högsta domstolen uttalade i ett avgörande för några
          år sedan (refererat i NJA 1993 s 163) att om en bank åsidosatt sin
          skyldighet att genomföra en omsorgsfull kreditprövning borde detta -
          åtminstone i mera kvalificerade situationer - kunna uppfattas så att
          banken därmed åsidosatt grundläggande för- utsättningar för ett
          borgensåtagande.
          
I år har Högsta domstolen i ett annat avgörande
          (meddelat den 5 februari 1996, dom nr DT 15 i mål nr T 288/95)
          preciserat vad domstolen åsyftat med "kvalificerade
          situationer" i detta sammanhang:
          
"En sådan graverande situation kan vara för
          handen om en bank vid sin prövning av frågan om ett lån bör
          beviljas skulle, borgensmannen ovetande, bortse från låntagarens
          kreditvärdighet och för låneförbindelsens rätta fullgörande helt
          förlita sig på borgensmannen betalningsförmåga."
          
Antag att en bank förmår en kredittagare att ställa
          upp med ytterligare säkerhet och kredittagaren lyckas övertala en
          borgensman att ställa upp utan att informera borgensmannen om sin
          ansträngda ekonomi. Antag vidare att banken inte informerar
          borgensmannen om att banken saknar tilltro till kredittagarens förmåga
          att återbetala krediten och att banken i själva verket helt förlitar
          sig på borgensmannens betalningsförmåga.
          
I en sådan situation finns förutsättningar för
          att en borgensman skall äga påkalla att borgensförbindelsen ej
          skall vara bindande för honom.
          
Ytterligare en aspekt är att senare träffade
          avtal, t ex olika uppgörelser med banken och/eller andra, som så att
          säga "vilar" på den felaktiga förutsättningen att
          borgensåtagandet var fullt giltigt i sin tur kan förklaras ogiltiga
          och/eller medföra skadeståndsskyldighet för banken.
          
Ett välgrundat skadeståndsanspråk mot banken är
          normalt kvitt-ningsbart mot ett anspråk som banken kan ha mot
          borgensmannen i annat sammanhang, t ex en kredit som borgensmannen själv
          tagit i banken.
          
Högsta domstolens resonemang är tillämpligt såväl
          på fysiska personers enstaka borgensåtaganden som mer komplicerade
          affärsmässiga avtalsförhållanden.
          
          Förtida uppsägning av kredit
          Har en bank verkligen rätt att säga upp en löpande kredit under hänvisning
          till att ställda säkerheter inte längre, enligt bankens bedömning,
          är betryggande? Vid en första betraktelse synes frågan böra
          besvaras jakande. Men ser man närmare efter blir svaret inte lika självklart.
          Frågan har prövats i rättspraxis (på hovrättsnivå)
          och därvid besvarats så att uppsägningsrätt förutsatte närvaron
          av objektiva omständigheter som utvisade att ställda säkerheter försämrats
          samt att bevisbördan härför låg på banken (se Svea hovrätts dom
          refererad i RH 1990:86, särskilt s 223y; Högsta domstolen meddelade
          ej prövningstillstånd).
          
Det kan antas att domstolens resonemang
          "bottnade" i en (o)skälighetsbedömning jämlikt 36 §
          avtalslagen. Enligt 36 § avtalslagen kan en avtalsbestämmelse som är
          oskälig jämkas.
          
En avtalsbestämmelse som stadgar att en
          professionell kreditgivare skall ha rätt att, i egen bedömning,
          under löpande kredittid avgöra om ställda säkerheter är
          betryggande och att säga upp krediterna till upphörande om så ej
          skulle vara fallet torde vara oskälig redan genom sitt innehåll, i
          vart fall i förhållande till kredittagare som intar en underlägsen
          ställning i avtalsförhållandet (det torde vara få "aktörer"
          som inte intar en underlägsen ställning i förhållande till en
          bank).
          
Vid den rättsliga bedömningen torde även beaktas
          den "förhöjda" lojalitetsplikt för professionella
          kreditgivare som redogjorts för ovan.
          
Dessutom kan en domstol förväntas beakta att det
          enligt dis-positiv rätt (d v s vad som gäller om ingenting särskilt
          har avtalats) är föga troligt att det skulle föreligga någon rätt
          till uppsägning av kredit i förtid ens om säkerheterna objek-tivt
          sett försämrats (naturligtvis med undantag för det fallet att
          kredittagaren vållat värdeförsämringen; jfr S. Bergström -G.
          Lennander, Kredit och säkerhet, 5. u. Uppsala 1991 s 88 vid och i not
          19).
          
Överhuvudtaget kan det finnas skäl för en
          kredittagare som blir, eller har varit, föremål för en förtida
          uppsägning att fråga sig om kreditgivaren verkligen har rätt till
          detta och därvid ta sin utgångspunkt i en analys av skäligheten av
          med beaktande av den professionella kreditgivarens "förhöjda"
          lojalitetsplikt.
          
Om en bank eller annan professionell kreditgivare
          skulle säga upp en kredit i förtid (stundom litet slarvigt kallat
          "Credit Crushing") utan att vara berättigad därtill är
          banken i princip skadeståndsskyldig för den ekonomiska skada
          kredit-tagaren kan ha drabbats av, direkt och indirekt, på grund av
          uppsägningen.
          
          Skadeståndsskyldighet
          Om banken genom vårdslöshet förorsakar ekonomisk skada för en
          kredittagare eller borgensman är banken skyldig att ersätta den
          uppkomna skadan.
          Vad som kanske är mer uppseendeväckande är att
          banken även kan vara skadeståndsskyldig gentemot part med vilken
          banken inte har ingått avtal, en s k tredjeman.
          
2 kap 4 § skadeståndslagen stadgar att den som vållar
          ren förmögenhetsskada (d v s en ekonomisk skada som inte är en följd
          av en person- eller sakskada) genom brott skall ersätta skadan.
          
Denna koppling mellan brott och skadestånd i
          utom-kontraktuella förhållanden, vilken är historiskt betingad,
          tenderar emeller-tid att i rättspraxis uttunnas ju "närmare"
          skadevållaren och skadelidande befinner sig varandra och situationen
          ur ett rättsligt perspektiv (dock utan att ett formligt avtal ingåtts
          dem emellan).
          
I rättspraxis har Högsta domstolen genom ett avgörande
          1987 (det s k Kone-fallet, NJA 1987 s 692) klargjort att det finns ett
          utrymme för skadeståndsansvar utanför kontraktsförhållanden vid
          oaktsamt vilseledande utan att brott förelegat.
          
Rättsutvecklingen kan förväntas gå mot en större
          beredvillighet hos domstolarna att utdöma skadestånd för ren förmögenhetsskada
          i utom-kontraktuella förhållanden även om brott inte före-ligger
          (möjligen kommer "ribban" vid bedömningen av
          ansvars-grundande oaktsamhet därvid att ligga högre än vid klara
          inom-kontraktuella fall).
          
För att skadeståndsskyldighet skall uppkomma för
          rena förmögenhetsskador utanför avtalsförhållanden torde krävas
          att skadevållaren genom ett i någon mening vårdslöst beteende
          vilselett den skadelidande och att den skadelidande haft en befogad
          faktisk tillit till skadevållaren (jfr t ex J. Kleineman,
          "Skadeståndsgrundande uppträdande vid av-talsförhandlingar",
          Juridisk Tidskrift 1991-92 s 125)
          
Ett exempel kan vara att en bank underlåter att
          verkställa en omsorgsfull kreditprövning av en kredittagare (som har
          ekonomiska bekymmer) i samband med att en kredit beviljas eller omsätts
          (vårdslöshet) och att en leverantör till kredittagaren, som får
          bekräftat från banken att krediten beviljats, utgår från att
          banken gjort en omsorgsfull kreditprövning (befogad faktisk tillit)
          och därav drar slutsatsen att kredittagaren har en ekonomisk
          betalningsförmåga trots att detta faktiskt inte är fallet
          (vilseledande).
          
När så leverantören levererar varor till
          kredittagaren kommer dessa (normalt) att ingå i kreditagarens
          underlag för företagshypotek (i vilket för övrigt typiskt sett
          banken har säkerhet för sina fordringar). Innan leverantören får
          betalt för sin fakturafordran går kredittagaren i konkurs och
          leverantören har därvid enbart en oprioriterad fordran i konkursen,
          vilken normalt ej blir föremål för utdelning (ekonomisk skada).
          
I ett sådant fall kan det finnas anledning för
          leverantören att utreda om förutsättningar kan föreligga för att
          kräva skadestånd av banken (även om det inte skulle kunna styrkas
          att banken gjort sig skyldig till brott i samband härmed).
          
          Ansvarsgenombrott
          Det kan även finnas en annan möjlighet för leverantören i exemplet
          ovan. Om nämligen kredittagaren haft stora krediter upptagna i banken
          och på grund av dålig ekonomi fått svårig-heter att betala räntor
          och/eller amorteringar kan typiskt sett den situationen uppkomma att
          kredittagaren är "helt i händerna" på banken.
          Inga åtgärder av någon betydelse kan genomföras
          utan att banken först konsulterats. Kredittagaren har blivit helt osjälvständig
          i förhållande till banken, som i praktiken kan sägas vara den som
          bedriver kreditagarens rörelse. Efter utländsk förebild brukar man
          säga att banken styr genom ett "skuggkabinett" (Shadow
          Directors) som, till skillnad från de formella styrelseledamöterna
          och den tillsatte verkställande direktören, utövar den faktiska
          makten över kredittagarens rättshandlingar.
          
I sådant fall torde leverantören kunna hävda att
          banken är den faktiska motparten (inte kredittagaren) och att banken
          redan på grund härav skall vara betalningsskyldig för de levererade
          varorna (jfr NJA 1975 s 45).
          
För det fall banken missbrukar sin maktposition på
          ett gentemot borgenärerna otillbörligt sätt kan en ersättningsskyldighet
          föreligga enligt principerna om s k ansvarsbrott (se J. Kleineman,
          "Lender Liability" s 307 vid och i not 40 med vidare hänvisningar
          till SOU 1987:59).
          
          Den fria domarmakten
          Ytterligare en aspekt att beakta i detta sammanhang är antagandet att
          domstolarnas utrymme för egna rättspolitiska överväganden ökat.
          För att återknyta till ingressens formulering att
          domstolarna enligt grundlag (här avses regeringsformen) skall utöva
          sin dömande verksamhet självständiga under lagarna (vilken
          formulering som bekant går tillbaka på det memorial som 1809 års
          konstitutionsutskott lät åtfölja förslaget till vår förra
          regeringsform) och den, särskilt till följd av EG-rättens
          inkorporering i vår rättsordning, ökade betydelsen av
          "domarskapad" rätt(i vis mån på bekostnad av den
          betydelse som domstolarna traditionellt tillagt de s k förarbetena
          till lagstiftningen; se härom t ex L. Pehrson, "EG-samarbetet
          och den svenska rättskälleläran", Juridisk Tidskrift 1991-92 s
          626 ff) kan konstateras att båda dessa omständigheter är ägnade
          att öka "utrymmet" för domstolarna att utdöma skadestånd
          av bankerna.
          
Det är i sammanhanget heller inte oväsentligt att
          skade-ståndslagens systematik, som i viss mån kommit att i praktiken
          innebära en del måhända mindre lyckade begränsningar i olika
          skadors ersättningsbarhet, under senare tid ifrågasatts även de
          lege lata.
          
Skadeståndslagen tillkom som en kodifiering av den
          skade-ståndsrätt som, med ett kapitel in gamla strafflagen som
          "spik", i all huvudsak växt fram i rättspraxis. Lagen
          avser inte att uttömmande reglera de fall när skadestånd kan utgå,
          men har ändå kommit att uppfattas som en allomfattande reglering.
          Lagens försök att kategorisera olika skador har medfört att Högsta
          domstolen (att döma av domskälen) för att "komma rätt" i
          det konkreta fallet, har känt sig tvungen till rent ekvilibristiska
          uppvisningar av hur en lagregel kan "töjas" så att det
          utrymme skapas som saken kräver för att domstolen skall kunna skipa
          rätt.
          
Denna, verkliga eller inbillade, bundenhet vid
          skadeståndslagen systematik har skarpt kritiserats av Jan Kleineman
          (se särskilt "Begreppsbildningen och den skadeståndsrättsliga
          analysen - en renässans för begreppsjurisprudensen?", Juridisk
          Tidskrift 1993-94 s 718 ff), men även andra röster har höjts i frågan
          om det inte är dags att se över skadeståndslagen som
          lagstift-ningsprodukt (jfr J. Hellner, "Behöver vi en ny skadestånds-lag?",
          Juridisk Tidskrift 1995-96 s 282 ff).
          
Domstolarna är således betydligt
          "friare" än vad man kanske kan tro och domstolen torde
          (naturligtvis med beaktande av lagtext, förarbeten och rättspraxis i
          den mån den aktuella frågan blivit särskilt behandlad därvidlag)
          kunna anlägga ett bredare, rätts-politiskt motiverat perspektiv på
          den sak som skall avgöras, d v s att "skapa" den lösning
          som saken kräver för att "skipa rätt".
          
Mot denna bakgrund är det inte osannolikt att en
          bank, trots att den "formella" systematiken i skadeståndslagen
          till synes skulle lägga hinder i vägen härför, kan bli skyldig att
          utge ersättning till kredittagare, borgensmän och tredjemän om en
          domstol, på grundval av samtliga relevanta omständigheter i det
          enskilda fallet och med beaktande av den rättsligt relevanta och rättspolitiskt
          motiverade skyddsintressen som aktualiseras i saken, skulle komma fram
          till att ett skadeståndsansvar bör utkrävas avv banken. Det torde härvidlag
          inte alls vara fråga om en "mekanisk" tillämpning av olika
          lagparagrafer från domstolens sida.
          
Ett utrymme för domarskapad rätt har i och för
          sig alltid funnits, men frågan har fått särskild aktualitet i
          samband med vår anslutning till den europeiska rättsgemenskapen. Det
          kan kanske förväntas att överrätterna mer än underätterna är
          benägna att ta detta "utrymme" i anspråk; hur som helst så
          åpterstår att se hur pass "självständiga under lagarna"
          våra domstolar kommer att visa sig vara.