[Hemsida]
      [Brf-direkt] [Skicka
      vykort] [Tipsa ditt nätverk]
       
      Svenska domare kämpar
      mot EG-rätten i det tysta 
      Av Ulf Bernitz - Dagens
      Industri - 26 okt. 1999
      Hanteringen av Barsebäck är exempellös,
      konstaterar Ulf Bernitz, professor i Europarätt vid Stockholms
      Universitet.
       Regeringsrätten, Arbetsdomstolen och Högsta domstolen
      har i flera fall tolkat oklara regler i Europarätten självständigt utan
      att fråga EG-domstolen. Trots att detta är påbjudet när rättsläget
      är oklart. Vad skickar det för signaler till lägre instanser?
       Ett slags tyst EU-motstånd finns på olika håll
      i det svenska samhället. Man vill inte riktigt ta till sig Sveriges nya
      roll i Europa och vara med i det europeiska samspelet. Oroande är att man
      kan märka en sådan tendens också hos våra högsta domstolar. 
      - Kärnan i EU är den gemensamma rättsordningen. Vad Europarätten innebär
      är det i sista hand EG-domstolen i Luxemburg som slår fast. När
      domstolar i Sverige eller andra EU-länder är tveksamma om innebörden,
      kan de fråga EG-domstolen som då ger ett förhandsavgörande. För sista
      instans i medlemsländerna gäller det en skyldighet att fråga
      EG-domstolen, såvida inte rättsläget är klart. Det har kommit
      allvarliga exempel på att de svenska högsta domstolarna inte följer
      detta. 
      - Viktigast är Regeringsrättens dom i somras i målet om stängningen av
      den första kärnkraftsreaktorn i Barsebäck. Här har nu hänt något
      exempellöst. 
      - Domen har föranlett Sydkraft att anmäla Sverige till EU-kommissionen för
      fördragsbrott, därför att Regeringsrätten grundat sin dom på
      omfattande egna uttolkningar om vad Europarätten innebär i tveksamma frågor
      i stället för att begära förhandsbesked från EG-domstolen. 
      - Redan att en internationell koncern känner sig nödgad att vidta en sådan
      åtgärd är allvarligt. Än allvarligare är dock att EU-kommissionen nu
      tagit upp Sydkrafts anmälan till prövning i sak och bett svenska
      regeringen om ett snabbt svar.
       - Hur fallet än slutar är situationen pinsam.
      Regeringen ska alltså yttra sig till EU om Sveriges högsta domstol begått
      ett fördragsbrott vid sin juridiska bedömning av regeringens eget beslut
      att stänga Barsebäck!
       - Särskilt två frågor är problematiska. Den ena rör
      miljöprövningen. 
      Regeringens beslut att Barsebäck 1 skulle stängas fattades utan att det
      hade gjorts en miljökonsekvensbeskrivning enligt Europarättens regler. 
      - Regeringsrätten konstaterar i domen att det är oklart om EU-reglerna
      krävt en sådan beskrivning i detta fall, men anser sig likväl inte behöva
      begära besked från EG-domstolen om saken, utan gör själv bedömningen
      att äldre svenska avvecklingsutredningar kan anses likvärdiga. 
      - Den andra frågan rör konkurrensförhållandena. Eftersom
      avvecklingslagen inte ger full kompensation till ägarna, får det stor
      effekt att regeringen beslutat stänga det privatägda Barsebäck och inte
      något statsägt kärnkraftverk. 
      - Detta rör svåra och i Europarätten tämligen ouppklarade frågor om
      konkurrensneutralitet med mera. Här kommer Regeringsrätten efter ett långt
      resonemang fram till att de nationella regeringarna skulle ha mycket stor
      rörelse-frihet.
       - I båda fallen är det tveksamt om EG-domstolen
      skulle ha gjort samma bedömning - något klart rättsläge är det i vart
      fall inte fråga om. Men då skulle ju Regeringsrätten ha tillfrågat
      EG-domstolen!
       Det finns fler liknande exempel. Arbetsdomstolen har gått
      långt när det gällt självständiga tolkningar av oklara bestämmelser
      i EGs överlåtelsedirektiv om anställdas ställning när ett företag fått
      ny ägare. 
      - HD har bara frågat EG-domstolen en gång och valde nyligen att inte fråga
      om tolkningen av varumärkesdirektivet i ett fall där en fristående
      verkstad skyltade om Volvo-Service. 
      - Bara några månader efter HDs dom tog dock EG-domstolen en delvis annan
      ståndpunkt i ett parallellt fall från annat EU-land om BMW. Den domen
      tar över vad HD kom fram till. 
      - Man hör ibland höga svenska domare tala om att man inte bör
      "besvära" EG-domstolen för mycket. Det är dock ingen risk vad
      gäller Sverige: bara cirka 20 svenska fall har gått till EG-domstolen
      medan till exempel Österrike har skickat mer än dubbelt så många.
      Barsebäck och de andra här nämnda fallen har ju dessutom stort
      ekonomiskt och principiellt intresse.
       Det ger ett egendomligt intryck när det tydligt
      framgår av en dom från högsta instans i Sverige att Europarätten är
      oklar och domstolen ändå inte begärt förhandsavgörande. Skickas det här
      signaler till domare i lägre instanser att man inte behöver eller rentav
      inte bör ta så hårt på Europarätten?
       - EG-domstolen formar successivt den nya Europarätten
      under medverkan av domstolarna i medlemsstaterna. De fall EG-domstolen får
      speglar medlemsstaternas rättsordning och rättstänkande och styr
      utvecklingen. 
      - Ställer sig svenska domstolar vid sidan, blir vi utanför och tappar
      ett viktigt instrument för påverkan.
       Ulf Bernitz
       Copyright  |