[Hemsida]
      [Brf-direkt] [Skicka
      vykort] [Tipsa ditt nätverk]
       
      "EU:s rättighetsstadga
      skrämmer nyliberaler" 
      Av Lars Pålsson Syll -Svenska
      Dagbladet - 2 oktober 2000
      Skydd för svaga  
      Den fria marknaden bör inte gå fri från kritisk
      granskning. För att rätt bedöma marknaden måste fundamentala värden
      som frihet, rättvisa och hälsa vägas in. EU:s planerade stadga för mänskliga
      rättigheter är nödvändig. Marknaden kan inte garantera alla människors
      sociala trygghet, skriver nationalekonomen Lars Pålsson Syll i en replik
      till Timbros Johan Norberg. 
      Inom EU pågår för närvarande ett omfattande arbete
      för att skapa en särskild rättighetsstadga. Tanken är att EU:s olika
      institutioner och medlemsländer ska bindas fastare till en uppsättning
      principer och friheter som slår fast medborgarnas rättigheter. Utöver
      de vanliga yttrande- och egendomsrättigheterna ska människor till
      exempel ha rätt till undervisning och föräldraledighet, barn ska ha rätt
      till skydd och omvårdnad och barnarbete förbjudas. 
      
        Speciellt med tanke på den förestående
        utvidgningen av EU i Central- och Östeuropa är allt detta från
        demokratisynpunkt viktigt. Även om Europarådets konvention om skydd för
        mänskliga rättigheter redan existerar, skadar det inte att utvidga och
        ge fastare form åt dessa rättigheter. 
       
      Men alla är inte av denna uppfattning.
      Redaktionssekreteraren på Timbros tidskrift smedjan.com Johan Norberg har
      i böcker och artiklar de senaste åren nu senast på Brännpunkt den 11
      september gått till angrepp mot uppfattningen att vi som medborgare kan
      ha andra rättigheter än yttrandefrihet, religionsfrihet och äganderätt. 
      - Sociala rättigheter rätt till sjukvård, utbildning, arbete och välfärd
      är inga "verkliga" mänskliga rättigheter. Att hävda något
      annat leder enligt Norberg bara till en farlig ansvällning av statlig överhet
      och till att rättigheternas status "devalveras" och förvandlar
      ovillkorliga krav "till intet förpliktigande babbel". 
      
        Norberg är en ivrig förespråkare för nyliberal
        libertarianism och dess teori om "naturliga rättigheter" rätten
        till frihet och egendom. Men han förklarar aldrig varför vi måste
        acceptera dessa rättigheters särställning. Rättigheter och frihet är
        klart viktiga och hänsynstagande till dessa värden bör därför göras
        vid en bedömning av exempelvis samhälleliga fördelningskonsekvenser. 
       
      Men de får inte betraktas som absolut okränkbara begränsningar.
      Också de institutioner som Norberg försöker legitimera med sin teori främst
      den fria marknaden måste beaktas från en konsekvenssynpunkt. För att
      bedöma marknadens värde måste vi ta hänsyn till fundamentala samhälleliga
      värden som hälsa, frihet och rättvisa. 
      - Rättigheter och frihet hänger självklart samman. De möjliggör
      tillsammans förverkligande av våra livsplaner och idéer om det goda
      livet. Men Norberg vill inskränka betydelsen av begreppet frihet till att
      bara avse negativ frihet avsaknad av tvång. Det är därför han blir så
      upprörd när man inom EU arbetar fram förslag som skulle förbjuda
      diskriminering och ge "rätt till bland annat utbildning, sjukvård,
      socialförsäkringar, arbetsförmedling och betald semester". 
      - För Norberg är det bara om människor utövar tvång som friheten kan
      sägas vara inskränkt. Om samhällsstruktur och egendomsförhållanden
      berövar människor möjlighet till mat, utbildning och trygghet inskränks
      minsann ingens frihet. Att avsaknaden av egendom inte bara begränsar den
      egendomslöses självbestämmande utan också gör honom till ett medel för
      andras mål föresvävar aldrig libertarianen. Lika lite som att någras
      äganderätt inskränker andras frihet. 
      - Fixeringen vid negativa skyldigheter som att inte kränka liv och
      egendom gör nyliberalismen blind för våra positiva skyldigheter att
      aktivt bistå behövande medmänniskor. 
      
        Men varför är Norberg så upprörd över något
        som de flesta andra tycker är självklart? Jo, därför att han anser
        att varje omfördelning av välfärd som åsidosätter egendomsrätten
        är oförsvarlig. Men varför ska egendomsrätten överordnas vår rätt
        till sjukvård, utbildning och hälsa? 
       
      För de nyliberala elitisternas undantagsmänniskor är
      det kanske självklart. För oss andra är det lika självklart att
      tryggandet av möjligheter till ett anständigt liv kan kräva omfördelning
      och att meningsfull frihet förutsätter att vi kan utveckla våra förmågor
      och har del i välfärden. Frihet måste handla om något mer än egendom.
      Den handlar inte bara om avsaknad av tvång, utan om att skapa lika förutsättningar
      för att alla ska kunna leva ett gott liv. 
      - Libertarianism och välfärdssamhälle är oförenliga storheter. Det av
      EU tillsatta konventet för utformande av den övergripande rättighetsdeklarationen
      ger i sitt arbete uttryck för insikten att marknad och inskränkta
      konstitutionella rättigheter inte om vi verkligen vill försvara ett samhälle
      där allas mänskliga rättigheter upprätthålls kan garantera
      uppfyllandet av grundläggande individuella och sociala mål. 
      - För Norberg är rättigheter och frihet främst en fråga om att
      "slippa ha att göra med myndigheterna" och att få leva i
      frihet från statsingrepp. Kanske är detta frihet för marknadens övermänniskor
      och fallskärmsdirektörer. Men för alla oss andra, vi som inte
      accepterar nyliberalernas omvärdering av alla värden? För gamla, sjuka
      och fattiga? Upplever uteliggaren det verkligen som en frihetsinskränkning
      att kommunen försöker förse honom med en hygglig bostad? 
      - Libertarianer är blinda för att avsaknaden av egendom gör den
      egendomslöse till ett medel för andras frihet. Att försvara äganderätten
      med hänvisning till en övergripande frihetsprincip går inte. Därför
      kan man inte heller försvara det fria marknadssamhället med någon sådan
      princip. Om fria marknader leder till större frihet eller inte beror på
      vad för slags frihet vi talar om och hur friheten definieras. Privat äganderätt
      inskränker vissa människors frihet och välfärdsstaten kan på
      motsvarande vis både skapa och begränsa människors frihet. 
      
        Det är cyniskt att förneka att ojämlika omständigheter
        skapar orättvisa. De frihetsdyrkande nyliberalernas försök att visa
        att fattigdom inte är en inskränkning i friheten visar bara hur svagt
        deras försvar av den fria marknaden är. 
       
      Den rättighetsbaserade nyliberalismen libertarianismen
      är i grunden en politisk-ekonomisk filosofi som försvarar marknadens
      frihet och uppfattar alla försök till socialpolitik och
      skattefinansierad samhällelig omfördelning som en kränkning av oförytterliga
      mänskliga rättigheter. 
      - Dessa rättigheter är så starka och vittgående att statlig
      inblandning jämställs med tvångsarbete och stöld. Om var och en har rätt
      till sin egendom så är den fördelning som uppstår via marknadens fria
      byten rättvis och kräver därför inte någon omfördelningspolitik.
      Staten ska vara en minimal nattväktarstat underordnad marknaden och utan
      andra ambitioner än att upprätthålla lag och ordning. 
      - Att EU håller på att utarbeta en stadga för mänskliga rättigheter
      är bra. Det visar på en insikt att marknaden inte kan garantera
      uppfyllandet av grundläggande individuella och sociala mål som vi alla värdesätter. 
      
        Trygghet och välstånd för alla och inte bara för
        mjuklandande fallskärmsdirektörer kan bara
        uppnås om marknadens krafter balanseras av en väl fungerande
        demokrati. Denna insikt är inte uttryck för "ideologiska särintressen
        och okloka kompromisser". Den reflekterar snarare ett uppvaknande
        ur vanföreställningen att den fria marknaden skulle kunna ersätta
        politik och gemensam handling. 
       
      Lars Pålsson Syll 
      Nationalekonom och ekonomihistoriker 
      Lunds Universitet  |