AXPLOCK UR SVENSK TILLÄMPNING EFTER
          INKORPORERINGEN AV EUROPAKONVENTION 1995. Av advokaterna Percy Bratt och Jan Söderberg 1. Inledning. Såsom har angivits i den föregående
          artikel, utgör denna en näransluten artikel till den förra. Som antyds i rubriken gör vi
          inte anspråk på att uttömmande redovisa alla mål där konventionsaspekter har aktualiserats
          sedan inkorporeringen. Redovisningen blir ändå fyllig. Främst har vi tagit sikte på sådana mål
          där vi anser oss ha funnit en ojämn rättstillämpning. Även om huvudsyftet med genomgången inte
          är att ”finna fel”, vill vi därtill peka på avgöranden som vi anser har intagit en allt för
          snäv inställning till tolkningen av främst Europadomstolens praxis. Vi försöker fånga de
          inhemska domstolarnas olika attityder till konventionsfrågor. Redovisningens främsta syfte är att
          tjäna som stöd för de slutsatser vi anför i den tidigare artikeln. För att balansera framställningen
          har vi under rubriken övrigt även tagit med avgöranden som vi anser väl uppfyller Konventionens
          krav. De flesta avgörandena rör artikel 6 men även andra konventionsfrågor avhandlas.  Först behandlas emellertid ett mål där frågan
          om tillämpning av uppenbarhetsrekvisitet i RF 11 kap 14 aktualiserades i konventionsrättsligt hänseende.
          Därefter behandlas i tur och ordning rätten till domstolsprövning (access to court), domarjäv, rätten till muntlig förhandling,
          rätten till prövning inom skälig tid, det svenska skattetilläggets förhållande till
          Konventionen samt slutligen övriga mål. Ett mål som inrymmer många aspekter såväl ur svensk konstitutionell, EG-rättsliga
          som konventionsrättsliga aspekter är Regeringsrättens avgörande i det sk Barsebäcks-målet (
          not 1 ). Dvs rättsprövningsmålet där Regeringsrätten hade att pröva lagligheten av Regeringens
          avstängningsbeslut av kärnkraftverket i Barsebäck, samt därvid fann att beslutet inte stred mot
          några rättsregler. Målet var komplext och en djupare analys av det faller utanför ramarna för
          denna artikel. Domen har därtill livligt diskuterats i olika samman där Regeringsrätten såväl
          har fått ros av professor Fredrik Sterzel, som anser att domen i alla hänseenden är ”vattentät
          ( not 2 ) samt ris i olika avseenden av b l a professor Bernitz ( not 3 ), Joakim Nergelius ( not 4
          ), Carl Michael Quitzow ( not 5 ), advokat Towe Wiwen-Nilsson ( not 6 ). Mest ris synes dock Sterzel
          ha erhållit för sitt oreserverade rosande. Av ovan nämnda anledningar kommer Barsebäcksdomen här
          kommenteras mer sparsamt än den kanske förtjänar. Vi uttalar oss enbart om vissa
          konventionsaspekter som aktualiserades i målet och då i mer allmänna termer ( not 7 ). Redan här
          kan dock nämnas att vi inte kritiserar utgången i Barsebäcks-målet vad avser
          konventionsaspekterna samt att vi anser att Regeringsrätten på allvar har prövat sökandenas många
          konventionsinvändningar på ett sätt som sannolikt hade varit otänkbart även de närmaste åren
          efter inkorporeringen. Detta anser vi vara ett tydligt fall framåt ( not 8 ).  2. Tillämpningen av uppenbarhetsrekvisitet i RF 11 kap 14 §. Såvitt vi har kunnat utröna har en svensk
          domstol i ett refererat och lagakraftvunnet mål enbart vid ett tillfälle uttryckligen hänfört
          sig till uppenbarhetsrekvisitet i RF 11 kap 14 § samt därvid funnit att en nationell bestämmelse
          inte uppenbart stod i strid mot en Konventionsbestämmelse, varför den inhemska påstått
          konventionsstridiga bestämmelsen har tillämpats. Däremot har detta förekommit i underrättsavgöranden
          som sedermera har överklagats, där den högre instansen inte tillämpat uppenbarhetsrekvisitet. En dylik explicit tillämpning av
          uppenbarhetsrekvisitet skedde således i RH 1995:85. Omständigheterna var tragiska. Ett barn avled
          i plötslig spädbarnsdöd. Modern begick självmord före det att hon undertecknade en
          faderskapsbekräftelse. Fadern väckte en ”positiv” faderskapstalan mot modern och moderns dödsbo
          medgav käromålet. Enligt svenska regler hade fadern ej talerätt, varför tingsrätten avvisade
          talan. Hovrätten anslöt sig till tingsrättens bedömning
          vad gäller de internt svenska reglerna men fann emellertid att frågan även skulle prövas jämlikt
          artikel 8 i Konventionen som stadgar rätt till familjeliv. Hovrätten fann att mycket talade för
          att Konventionsregeln skulle anses vara överordnad Föräldrabalkens regler, försåvitt en
          konflikt skulle föreligga. Vid prövningen om så var fallet konstaterade Hovrätten initialt att
          Europadomstolen har givit artikel 8 en mycket extensiv tolkning samt att en ogift fars förhållande
          till sitt barn faller under begreppet familjeliv ( not 9 ). Såvitt Hovrätten bekant, hade
          emellertid Europadomstolen inte prövat den fråga som var aktuell i målet. Den hänförde sig till
          ett avgörande av Kommissionen ( not 10 ), som skulle kunna tolkas så, att en lagstiftning som helt
          utesluter en far från att upprätta varje form av rättsligt band med sitt barn innefattar en kränkning
          av rätten till skydd för familjelivet Hovrätten fann emellertid att kommissionsavgörandet
          lämnade ett stort tolkningsutrymme och att det i avsaknad av auktoritativa uttalanden från
          Europadomstolen, inte kunde läggas till grund för slutsatsen att talerättsreglerna i Föräldrabalken
          uppenbart skulle stå i konflikt med artikel 8. Därför fanns det inte heller förutsättningar att
          tillämpa RF 11 kap 14 § samt åsidosätta de svenska reglerna om taleförbud i angivet hänseende.
          Hovrätten avvisade talan. Hovrättens slutsats kan med en mer extensiv
          tolkning av rättskällorna under Konventionen kritiseras i materiellt hänseende. Fadern erhöll
          inte ens möjlighet att få frågan om faderskapet prövad i domstol. Härigenom berörs även
          artikel 6 och rätten till domstolsprövning avseende civila rättigheter och skyldigheter. Men det
          är naturligtvis en riktig slutsats att det inte fanns - och såvitt veterligt ej heller finns idag
          - något entydigt stöd för att Konventionen i varje situation garanterar rätten till en positiv
          faderskapstalan. Mycket talar emellertid för att en faders rätt att erhålla en domstolsprövning
          avseende faderskapet garanteras av Konventionen i sig samt att det ytterst blir fråga om en
          proportionalitetsprövning ( not 11 ), sett i ljuset av de konkreta omständigheterna, som avgör
          huruvida en förvägrad prövning utgör en kränkning eller inte. Hur en sådan prövning skulle te
          sig i förevarande fall skall vi inte spekulera i här. Vi kan dock konstatera att hovrätten företog en tämligen snäv och inte helt
          fullständig tolkning av innehållet i Konventionsrätten i kombination med en explicit tillämpning
          av uppenbarhetsrekvisitet. Vi har - som ovan nämnts - inte sett en tillämpning av
          uppenbarhetsrekvisitet i senare refererade avgöranden.  I Barsebäcks-målet åberopade Regeringen uppenbarhetsrekvisitet mot sökandenas
          åberopanden att den sk avvecklingslagen ( not 12 ) i olika hänseenden stred mot RF, Konventionen
          och EG-rätten. I de konventionsrättsliga hänseenden fann emellertid Regeringsrätten att
          avvecklingslagen ej stred mot de åberopade normerna, trots att Regeringsrätten således enligt
          ordalydelsen i RF 11 kap 14 § kunnat inskränka prövningen till frågan om avvecklingslagen
          ”uppenbart” stred mot normerna. Det framgår i vart fall inte explicit att Regeringsrätten tillämpade
          uppenbarhetsrekvisitet. Däremot återkommer Fredrik Sterzel - inte helt utan entusiasm - till detta
          rekvisit i sin kommentar till domen ( not 13 ).  Det kan med visst fog antas att åtminstone de högre instanserna så långt möjligt
          försöker undvika en explint tillämpning av uppenbarhetsrekvisitet gentemot konventionens bestämmelser.
          Professor Ulf Berntitz slutsats att ”[s]tadgandet, som
          knappast hör hemma i en rättsstat, borde dock lämpligen helt slopas” ( not 14 ), har stort
          fog för sig ( not 15 ). Det finns dock tydliga exempel på restriktiv tolkning av konventionsrätten,
          med vilken domstolar underkänner tillämpligheten av åberopade konventionsregler; om än utan att
          explicit tillämpa uppenbarhetsrekvisitet. Prov på detta återfinns i följande avsnitt. 3. Rätten till domstolsprövning - Stallknechtmålen
          och dess fortsättning. De så kallade Stallknechtmålen är omskrivna och uppmärksammade ( not 16 ). De har emellertid fått en fortsättning i svensk rätt som gör det värt att rekapitulera dessa mål och redovisa nämnda fortsättning. Fråga var i Stallknechtsmålen om rätten till
          domstolsprövning - access to court - enligt artikel 6. Brigitte Stallknecht väckte talan i Jönköpings tingsrätt
          med yrkande om att Jordbruksverket skulle utge ersättning jämlikt vissa svenska - dvs ej EG-rättsliga
          - förordningar om inkomststöd ( not 17 ). Tingsrätten avvisade talan med hänvisning till att
          Jordbruksverkets beslut inte var överklagbart. Avvisningsfrågan hamnade så småningom i HD, som i
          NJA 1994 s 567 uttalade att det fanns starkt stöd för uppfattningen att fråga var om civila rättigheter
          i konventionsrättsligt hänseende och att Stallknecht därför hade rätt till domstolsprövning (
          not 18 ). HD menade emellertid att starka skäl talade för att prövningen istället skulle ske i förvaltningsdomstol.
          Stallknecht vände sig därför till förvaltningsdomstolarna och även där gick målet upp i högsta
          instans.  Regeringsrätten avvisade i RÅ 1995 ref 58
          emellertid talan. Regeringsrätten diskuterade HD:s beslut och de avgöranden som HD hänvisat till
          samt hänvisade även till betänkandet SOU 1994:117, Domstolsprövning av förvaltningsärenden. I
          det betänkandet hade man funnit att rätt till stöd och bidrag vilka utgår som en ensidig
          prestation från det allmänna inte omfattas av begreppet civila rättigheter.  Regeringsrätten hänförde sig också till ett
          senare fall – Procola ( not 19 ). Europadomstolen anförde där att artikel 6 är tillämplig när
          en talan är pekuniär till sin natur och grundad på ett påstått inkräktande på rättigheter
          vilka likaledes är pekuniära, oavsett tvistens ursprung och det förhållande att administrativa
          domstolar är kompetenta. Utifrån detta fall måste man dra slutsatsen att nyss nämnda ståndpunkt
          i betänkandet i vart fall är i hög grad tveksam. Detta synes även ha varit Regeringsrättens ståndpunkt.
           Regeringsrätten uttalade emellertid därefter
          att ”även om det finns omständigheter som i viss mån kan
          anses tala för att rätten till ekonomiska bidrag av det slag varom 
          i målet är fråga faller inom tillämpningsområdet för Europakonventionens artikel 6 - några
          säkra uttalanden om att så är fallet för närvarande inte låter sig göras. Grund för en
          slutsats att Europakonventionens artikel 6 skulle göra en domstolsprövning av Brigitte S:s rättsanspråk
          nödvändig föreligger således enligt Regeringsrättens mening inte.” Regeringsrättens slutsats måste anses utgöra
          prov på en mycket snäv tolkning av konventionsrätten, även om det är korrekt att det ej förelåg
          något avgörande utifrån vilket man kunde göra ”säkra
          uttalanden” om Stallknechts rätt. Stallknecht förde målet till Strasbourg och den svenska
          regeringen förlikte målet tämligen omgående.  Regeringsrättsrådet Björne har senare i ett
          offentligt sammanhang ( not 20 ) givit den i och för sig förståeliga förklaringen att det allmänt
          sett blev svårt för svenska domstolar när de i ett slag 1995 fick såväl EG-rätten som
          konventionsrätten på sina bord. Han antydde därmed att domstolarna har dömt fel i några mål.
          Stallknechtsmålet måste rimligen vara ett av dessa, inte minst med beaktande av att Regeringen förlikte
          målet i Strasbourg. Det sk Lassagårdsmålet - RÅ 1997 ref 65 - har
          ansetts utgöra en vändpunkt i Regeringsrätten vad gäller synen på Europarätten. Även här var
          det fråga om ett fullföljdsförbud i en jordbruksförordning avseende jordbruksstöd. Emellertid
          vilade detta jordbruksstöd på EG-rättslig grund. Regeringsrätten fann att det förelåg en rätt
          för klaganden att få sitt anspråk prövat i domstol. Regeringsrätten hänförde sig till
          EG-domstolens avgörande i det sk Boreli-målet ( not 21 ), i vilket EG-domstolen anförde att
          kravet på rättslig kontroll av varje beslut av nationell myndighet avspeglar en allmän princip
          inom gemenskapsrätten och härrör sig från medlemsstaternas gemensamma konstitutionella
          traditioner och som också återfinns i artiklarna 6 och 13 i Europakonventionen ( not 22 ).
          Regeringsrätten hänvisade också till artikel F2 i Maastrichtfördraget som bl a stadgar att
          gemenskapsrätten skall respektera rättigheterna i Europakonventionen. Fullföljdsförbudet stred därmed
          mot EG-rätten - konstaterade Regeringsrätten - och eftersom EG-rätten har företräde framför
          nationell lag fick den inhemska regeln vika. Även om fråga i Lassagård primärt var om EG-rätten,
          bör det understrykas att EG-domstolen långt före Maastricht och i flera avgöranden har hänvisat
          till att Europakonventionen utgör en del av EG-rätten ( not 23 ). Det kan med visst fog anföras
          att grunden för utgången i Lassagård ytterst var konventionsrättslig och närmast grundad på
          artikel 6.  Fråga blir emellertid om de svenska domstolarna
          kommer att uppfatta det som att det s a s finns två nivåer avseende tillämpningen av
          Europakonventionen, där konventionsaspekter har anspråk på företräde framför nationell svensk
          lag om aspekterna kommer in via EG-rätten - men där så inte är fallet om fråga enbart är om
          nationell rätt jämte konventionsaspekterna. Teoretiskt blir detta konsekvensen till följd av att
          Europakonventionen har införlivats med svensk rätt som vanlig lag. Ulf Bernitz har pekat på just
          denna aspekt i en artikel i JT ( not 24 ) och funnit att inkorporeringen härigenom har blivit en
          halvmesyr. Kammarrätten i Sundsvall synes i ett beslut från
          1999 ha haft detta som utgångspunkt ( not 25 ). Saken rörde avvisning av talan i mål rörande
          statligt bidrag för förbättring av bostäder ( not 26 ) och rätten att överklaga ett beslut av
          Boverket. Kammarrätten gick noggrant igenom vad som anförts i såväl Stallknechtmålet som Lassagård.
          Vad gäller Lassagård konstaterade Kammarrätten att Regeringsrätten underkände fullföljdsförbudet
          eftersom EG-rätten är direkt tillämplig i medlemsstaterna och har företräde framför nationell
          rätt. Den gjorde därigenom det mål som skulle avgöras och Lassagård, genom skillnad på att det
          ifrågavarande bidraget inte vilade på EG-rättslig grund. Bidraget hade enligt Kammarrätten närmast
          karaktär av stimulansstöd. Kammarrätten anförde härefter: ”Vid en jämförelse mellan de rättigheter som Europadomstolen hittills hänfört till civila rättigheter
          enligt artikel 6:1 och det statsbidrag som nu är i fråga finner Kammarrätten med beaktande särskilt
          av de överväganden Regeringsgrätten gjort i 1995 års ovan nämnda rättsfall [Stallknechtmålet],
          att det för närvarande inte finns grund för slutsatsen att
          enskildas anspråk på denna typ av statsbidrag skulle göra en domstolsprövning nödvändig”. Kammarrättens beslut kan inte tolkas på annat sätt
          än att utgången hade blivit annorlunda om det aktuella bidraget hade vilat på EG-rättslig grund.
          Detta är värt att notera - även om det inte är märkligt med tanke på att Europakonventionen
          enbart har införlivats som vanlig lag medan EG-rätten har anspråk på företräde framför
          nationell rätt. Att göra en skiktning på detta sätt av de mänskliga rättigheterna är
          emellertid som har anförts i den tidigare artikeln, i hög grad tveksamt ur principiellt hänseende. Kammarrättens dom har vunnit laga kraft. Det har
          naturligtvis inte någon större prejudikatvärde. Avgörandet är emellertid publicerat på
          Notabenes databas - LexEuropa, vilket således gör det mer tillgängligt. Vidare måste det
          uppenbara konstateras att RÅ 1995 ref 65 alltjämt är publicerat och sannolikt kommer att åberopas
          av underrätter i framtiden, såvitt Regeringsrätten inte framhåller att det synsätt som
          framkommer däri inte längre kan anses gälla. En betydligt mer generös tillämpning av rätten
          till domstolsprövning intog Svea  Det kan knappast med fog hävdas att den förordning som
          Boverket hade att tillämpa och som var föremål för bedömning i Kammarätten i Sundsvall, i jämförelse
          med Presstödsförordningen, var så till den grad mindre utförliga samt lämnade Boverket ett så
          mycket större skönsmässigt utrymme att det motiverar en annan bedömning i här aktuell
          konventionshänseende.
           4. Domarjäv. Svea hovrätt kom under 1996 - inom loppet av ett
          par månader - att med olika utgång avgöra två mål som behandlade jävsfrågor. Det ena avsåg
          tvistemål ( not 30 ) och det andra brottmål ( not 31 ). Därvid aktualiserades i båda målen fråga
          om tillämpningen av artikel 6 och rätten till en opartisk rättegång. Europadomstolen har utöver
          direkt påvisbar partiskhet hos domare - sk subjektivt jäv - bl a utvecklat en princip om objektivt
          jäv. Denna innebär i korthet att det inte för en objektiv betraktare får föreligga några
          legitima tvivel om domstolens opartiskhet. Allmänt kan sägas att risk för objektivt jäv ofta
          uppstår om samma domare har att pröva samma fråga mot samma person flera gånger, särskilt om
          domarna tidigare har formulerat sig på ett sätt som riskerar uppfattas som att de har en förutfattad
          mening. Det är värt notera här att man i tvistemålet
          kom fram till att jäv förelåg när en domare, som tidigare deltagit i avgörandet efter återförvisning
          till följd av visst rättegångsfel, på nytt deltog i avgörandet av målet. Samtidigt fann Hovrätten
          i brottmålet - sedan den tilltalade uteblivit utan laga förfall och Hovrätten därför beslutat
          att överklagandet hade förfallit - att samma domare som fattat det beslutet, och därtill
          uttryckts sig väl kategoriskt om den tilltalade ( not 32 ), inte var jäviga när det gällde prövningen
          av den tilltalades ansökan om målets återupptagande. I tvistemålet hänförde sig Hovrätten till Hauschild mot Danmark ( not 33 ),
          samt att Sverige till följd av detta avgörande gjort vissa ändringar i jävsreglerna, främst vad
          avser brottmål. Hovrätten hänvisade dock även till att föredragande statsråd i det
          lagstiftningsärendet hade uttalat sig om att det kunde uppstå situationer där jäv fick anses föreligga
          vid återförvisning också i tvistemål ( not 34 ). Hovrätten kom med ledning av uttalandena i
          lagstiftningsärendet fram till att en prövning måste ske från fall till fall samt fann med hänsyn
          till kravet i artikel 6 att jäv förelåg i det aktuella målet. Majoriteten vid den avdelning i Hovrätten som hade att pröva själva jävsfrågan
          i brottmålet hänförde sig överhuvud inte till Europakonventionen eller de uttalandena som förekom
          i förarbetena till ändringarna av jävsreglerna och som således främst hänförde sig till
          brottmålsprocessen.  Hovrättsrådet Drangel var emellertid skiljaktig och fann med hänvisning till i
          princip samma  rättskällor som hovrätten hänförde
          sig till i tvistemålet, att jäv förelåg. Han ansåg bl a att frågan om laga förfall i det första
          beslutet samt frågan om målet återupptagande i princip utgjorde samma fråga som Hovrätten
          tidigare tagit ställning till. Han fann också att också att Hovrättens kategoriska uttalanden i
          det första beslutet medförde att det förelåg objektivt jäv.  De båda hovrättsavgörandena uppvisar ett tydligt prov på ojämn rättstillämpning
          avseende konventionsrättsliga frågor i samma domstol även i situationer där det i de svenska förarbetena
          återfinns hänvisningar till konventionsaspekter. Jävsfrågan i tvistemålet avgjordes bl a av
          hovrättsrådet Torsten Cars, som är känd för sitt engagemang i MR frågor. Vad detta hade för
          betydelse för utgången i tvistemålet känner vi inte till.  Vad gäller jävsfrågor synes ojämnheten i Svea hovrätt ha varit övergående. I
          RH 1997:74 diskuterades bl a Hauschild ingående, varvid Hovrätten fann att jäv förelåg då
          samma sammansättning i tingsrätten efter ett långt uppehåll i förhandlingen och efter att ny
          bevisning åberopats av försvaret, avgjorde skuldfrågan efter att den tidigare i ett beslut om rättspsykiatrisk
          undersökning uttalat att övertygande bevisning om skuld förelåg. Senare har även HD prövat jävsfrågor
          jämlikt Konventionen ( not 35 ). 5. Muntlig förhandling. Något som numera är någorlunda klarlagt i
          Svensk praxis är rätten till muntlig förhandling jämlikt artikel 6. Huvudregeln enligt
          konventionspraxis är att muntlig förhandling skall hållas ( not 36 ). Detta har också som nyss
          antytts avspeglat sig i svensk rättspraxis ( not 37 ). Ett av undantagen från rätten till muntlig
          förhandling är emellertid om klaganden avstått härifrån. I NJA 1999 s 544 avslog HD ett yrkande
          om återförvisning till hovrätten till följd av att hovrätten inte tillåtit en muntlig förhandling.
          Den begärande parten hade i ett mål angående bevakning i konkurs begärt omförhör med ett
          vittne i hovrätten samt att muntligen få slutföra sin talan i samband med detta. HD tolkade detta
          som muntlig förhandling inte begärdes för den händelse omförhöret inte tilläts. Eftersom sådant
          inte beviljades i hovrätten ansåg HD att parten därigenom
          ”implicit [hade] avstått från sin rätt till muntlig förhandling i den situationen” ( not 38 ). Emellertid
          har Europadomstolen i praxis framhållit att ett avstående från tidigare begärd muntlig förhandling
          skall vara otvetydigt och samtidigt inte gå stick i stäv med viktiga allmänna intressen, för att
          en nationell domstol skall kunna underlåta att hålla sådan ( not 39 ). Det kan möjligen ifrågasättas
          huruvida avståendet i nämnda HD-avgörande var så otvetydigt som krävs i konventionshänseende.
          I domen hänförde sig HD till Danelius kommentar och Danelius var själv med att avgöra målet. I detta sammanhang kan det vara lämpligt att
          kort nämna något om Danelius kommentar. Såsom en kommentar är framställningen förträfflig.
          Med hjälp av den finner man snabbt de rättsligt relevanta frågeställningarna, utifrån vilka man
          sedan kan gå vidare. Danelius framhåller också själv i förordet till sin bok att just det sagda
          är syftet och att hans framställning med nödvändighet är selektiv och ofullständig. Den ”som konfronteras med ett konkret problem för vars lösande en
          viss dom av Europadomstolen...är av betydelse gör klokt i att inte nöja sig med den översiktliga
          information som finns i denna bok utan rekommenderas att studera den fullständiga texten till avgörandet
          i fråga”, framhåller han.  Att döma av den praxis som återfinns avseende
          Konventionen i det inhemska systemet efter publiceringen av Danelius bok, har emellertid hans framställning
          i det närmaste upphöjts till en rättskälla av dignitet som - att döma av Danelius eget förord
          - knappast var avsikten. Det som sägs här skall inte på något sätt betraktas som kritik mot
          Danelius framställning. Lite tillspetsat kan det emellertid med visst fog hävdas att det inte räcker
          med stöd i Europadomstolens praxis. För att med säkerhet kunna vinna gehör för ett konventionspåstående,
          krävs främst stöd i Danelius bok.  Som Danelius emellertid själv framhåller finns
          inte allt redovisat i hans bok. Frågan om kravet på otvetydigt avstående från muntlig förhandling
          utgör ett exempel härpå. Danelius gör å andra sidan inte heller någon hemlighet av att han
          anser att Europadomstolen i flera speciella mål har hållit fast kravet på muntlighet, ”där värdet av muntlig handläggning ibland skulle kunna ifrågasättas
          ( not 40 )”. - Måhända finns det visst fog för denna iakttagelse. 6. Rätten till prövning inom skälig tid och
          gottgörelse för kränkning därav. Artikel 6 stadgar också en rätt till prövning
          av envars civila rättigheter och skyldigheter eller anklagelse om brott inom skälig tid. Vad gäller
          brottmål har vi även i detta hänseende sett prov på ojämn rättstillämpning, åtminstone
          avseende kravet på gottgörelse för en konstaterad kränkning på det inhemska planet till följd
          av en dylik kränkning. Nedan diskuterade domar är på tingsrättsnivå. I vart fall ett utav dem
          har vunnit laga kraft och är publicerat på Notabenes databas ( not 41 ); nämligen en dom från Örebro
          tingsrätt ( not 42 ) som även diskuterats i vår huvudartikel. Målet i Örebro avsåg trolöshet mot huvudman
          och tingsrätten fann således att åklagaren inte hade styrkt åtalet mot de tilltalade i någon
          del. Emellertid fann den också att handläggningen oskäligt dragit ut på tiden på sådant sätt
          att Konventionens krav på ett avgörande inom skälig tid var kränkt. Tingsrätten konstaterade
          att ett frikännande till följd av att åklagaren inte hade styrkt åtalet, inte skulle innebära
          en tillräcklig gottgörelse för konventionskränkningen. Med anledning härav samt med en analogi
          till preskriptionsreglerna i BrB 35 kap fann tingsrätten att åtalet istället skulle ogillas på
          den grunden att den långa handläggningstiden stred mot Konventionen. Tingsrätten ansåg att de
          tilltalade härigenom var gottgjorda. I ett mål i Helsingborgs tingsrätt ( not 43 )
          om grov förskingring fann tingsrätten att det starkt kunde ifrågasättas om inte den åtalades rätt
          till prövning inom skälig tid hade kränkts. Något klart uttalande om huruvida en kränkning de
          facto hade skett i målet eller ej, skedde emellertid inte. Under alla förhållanden konstaterade
          tingsrätten att följden av en kränkning ändå inte kunde bli att åtalet skulle ogillas, vilket
          den tilltalade hade invänt. Istället beaktade tingsrätten den orimligt långa handläggningstiden
          under den internt svenska straffmätningsregeln i BrB 29 kap 5 § p 7 när den bestämde påföljden
          till villkorlig dom och dagsböter, trots att straffvärdet motsvarade fängelse i fyra år. Det är
          tveksamt huruvida tingsrätten på det sätt Konventionen kräver i tillräcklig grad har erkänt
          Konventionskränkningen - för den händelse sådan kränkning kunde anses föreligga. Även i ett brottmål avseende grovt häleri i Ängelholms
          tingsrätt ( not 44 ) gjordes invändningen att åtalet skulle ogillas till följd av den långa
          handläggningstiden. Tingsrätten ansåg att analogislut från preskriptionsreglerna, innebärandes
          att åtalat därmed skulle ogillas, inte kunde göras, särskilt eftersom reglerna om påföljdsval
          och straffmätning gav utrymme för strafflindring när ovanligt lång tid förflutit sedan gärningen
          begicks. Tingsrätten ville dock ytterligare markera den långa handläggningstiden och gottgöra de
          tilltalade för konventionsbrottet, genom att döma för grovt häleri men meddela påföljdseftergift. Såsom advokat Hanserik Romlings också funnit i
          en artikel i Advokaten ( not 45 ), är det här således fråga om tre olika sätt att hantera samma
          konventionsfrågor. En tingsrätt ogillade; en annan underlät att uttala sig och explicit erkänna
          en tämligen uppenbar konventionskränkning, men tillämpade internt svenska strafflindringsregler;
          den tredje dömde till ansvar men meddelade påföljdseftergift. När det emellertid gäller fråga
          om gottgörelse för inhemskt konstaterade kränkningar, har Europadomstolen funnit att staterna har
          viss frihet på vilket sätt och med vilka medel detta skall ske. Huruvida de tilltalade i nämnda
          brottmål har blivit tillräckligt kompenserade, måste bedömas jämlikt de regler och den praxis
          som finns redogjord för i vår huvudartikel.  7.
          Skattetillägget. Den fråga som tydligast synes ha delat upp rättstillämparen i två olika läger
          är fråga om det svenska skattetillägget är att anse som straff och anklagelse om brott i
          Konventionens mening. 1995 års Skattekontrollutredning hade i uppdrag att bl a analysera denna fråga.
          I betänkandet SOU 1996:116 fann utredningen efter en helhetsbedömning av praxis och annat material
          att övervägande skäl talade för att det svenska skattetilläggsförfarandet inte omfattades
          artikel 6. Om så emellertid är fallet, får det en rad konsekvenser. Den kanske främsta
          konsekvens är att ett påförande av skattetillägg och ett straffande för samma gärning inte kan
          ske, eftersom det kommer i konflikt med principen om ne bis in
          idem.  Det torde också bli problem med
          oskuldspresumtionen i artikel 6:2 i Konventionen. Konsekvenserna skall inte närmare beröras här.
          En del av dem har diskuterats i en artikel av Stig Alexandersson i JT ( not 46 ) och justitierådet
          Johan Munck har fylligt gått igenom många av konsekvenserna i Tidsskriften för Sveriges domareförbund
          ( not 47 ). Munck är ordförande i 1999 års skattetilläggskommitté, vilken har i uppdrag att
          analysera tillämpningen av nuvarande regler. Muncks klara ståndpunkt är att
          Skattekontrollutredningens inställning numera inte kan vidhållas ( not 48 ) särskilt med
          beaktande av senare praxis från Europadomstolen ( not 49 ). I slutordet i artikeln anför han att
          man i såväl domar som doktrin enligt hans mening har gått alldeles för långt när det gäller
          att underkänna vissa inslag i skattetilläggssystemet från konventionsrättslig synpunkt. Han
          framhåller emellertid att utvecklingen ”av praxis har lett till en ordning som framstår som i flera hänseenden som ganska diskutabel. Enligt
          [hans] mening kan man inte bortse från risken att systemet,
          om ändringar inte vidtas, kommer att förlora sin legitimitet ( not 50 ).”. Frågan om det svenska skattetillägget förhållande
          till Europakonventionen har också berörts i tillämpningen i många fall. Till de underrätter som
          har funnit att skattetillägget utgör ett straff i Konventionens mening är Länsrätten i Skåne län
          ( not 51 ), Länsrätten i Göteborgs län ( not 52 ), Länsrätten i Stockholms län ( not 53 ) och
          Kammarrätten i Sundsvall ( not 54 ). Kammarrätten i Stockholm fann 1998 ( not 55 ) att den svenska
          skattelagstiftningen i och för sig fick anses falla inom tillämpningsområdet för artikel 6 i
          Europakonventionen. Den diskuterade därvid även ovan nämnda SOU 1996:116. I sakfrågan fann dock
          Kammarrätten att det inte var fråga om en kränkning. Samma Kammarrätt har i en dom från 2000 (
          not 56 ) - med hänvisning bl a en egen dom under 1999 ( not 57 ) - funnit att den svenska
          skattetilläggslagstiftningens utformning inte var sådan att den inte skulle kunna tillämpas på
          grund av artikel 6 i Europakonventionen. Kammarrätten fann förvisso att det fanns vissa skäl som
          talade för det motsatta men att de svenska reglerna inte har prövats av Europadomstolen samt att
          Regeringsrätten i avgöranden såväl före den 1 januari 1995 som därefter och - under det att
          praxis i Europadomstolen utvecklats - prövat frågan om skattetillägg i olika fall och därvid
          inte har satts i fråga. I en tidigare dom har Kammarrätten i Stockholm dock funnit att det är
          oklart om skattetillägg utgör straff i Konventionens mening och hänvisar till att frågan bl a är
          föremål för prövning i Strasbourg. Till följd härav medgavs anstånd med betalning av den
          tillkommande skatten jämlikt 49 § Uppbördslagen. Frågan om det svenska skattetilläggets förhållande
          till Europakonventionen är nu föremål för prövning i tre höga instanser. Regeringsrätten
          meddelade prövningstillstånd i ett antal skattetilläggsmål under 1999 ( not 58 ). Även HD har
          under år 2000 lämnat prövningstillstånd i ett sådant mål ( not 59 ). Härvid bör dock noteras
          att HD i ett resningsmål under 1999 ( not 60 ) konstaterade att det svenska skattetillägget i SOU
          1996:116 hade bedömts som förenligt med Europakonventionen samt att HD i NJA 1998 s 283 hade dömt
          till ansvar för skattebedrägeri trots att det tidigare hade påförts skattetillägg. Vidare är således
          fråga det svenska skattetillägget föremål för prövning i Strasbourg ( not 61 ). Frågan ligger
          uppe för ett sk anhängiggörandebeslut ( not 62 ).. Emellertid har det hållits en muntlig förhandling
          i Strasbourg avseende såväl de materiella frågorna som frågan om anhängiggörandet. Det skall i
          sammanhanget också framhållas att Sverige redan 1987 förlikte ett mål mot Max von Sydow, vilket
          rörde det svenska skattetillägget ( not 63 ). Med anledning av att frågan om det svenska
          skattetilläggets förhållande till Konventionen livligt har diskuterats i olika forum i Sverige -
          samt således är föremål för prövning av höga instanser - saknas här anledning att närmare
          analysera sakfrågan. Det kan enbart noteras att mycket starka skäl talar för att skattetillägget
          i vart fall utgör ett straff i Konventionens mening. Det är emellertid tydligt att frågan har föranlett
          problem inom båda domstolssystemen på i det närmaste alla nivåer. Enligt uppgift har länsrätten
          i Stockholm gjort en stor intern utredning till följd av den rådande osäkerheten. Denna skall -
          tillika enligt uppgift - även ha kommit Skattetilläggsutredningen tillhanda. 8. Övrigt. Ovan har vi pekat på svensk rättstillämpning
          som vi i viss mån har funnit vara ojämn och inkonsekvent, varav vissa avgörande måste anses utgöra
          prov på inskränkt syn på konventiosrätten. Detta ger emellertid inte en komplett bild av tillämpningen.
          Som angivits inledningsvis finns det även anledning att peka på några avgöranden som får
          betraktas som konventionsvänliga. I RÅ 1996 ref 6. förelåg den ovanliga
          situationen att Europadomstolen tidigare hade avgjort ett mål som i alla rättsligt relevanta hänseenden
          var identiskt med det som skulle prövas. I fallet Darby mot Sverige ( not 64 ) fann Europadomstolen
          att ett krav på mantalsskrivning här i riket för viss lindring av skattskyldighet för den som
          inte tillhörde svenska kyrkan utgjorde en otillåten diskriminering jämlikt artikel 14 sammantaget
          med artikel 1 i första tilläggsprotokollet (äganderätten). Eftersom det mål som skulle prövas
          av Regeringsrätten således var identiskt med Darby, var det inte svårt finna att ett upprätthållande
          av mantalskrivningskravet skulle utgöra en kränkning. Emellertid avsåg målet ett inkomstår som
          låg långt före tiden för inkorporeringen. Oaktat detta uttalade Regeringsrätten att
          Konventionen inkorporerades till svensk rätt utan några särskilda övergångsbestämmelser, varför
          konventionsbestämmelserna ändå skulle tillämpas. Motiveringen i 1996 års fall måste anses vara
          vågad och det har också åberopats och tillämpats i senare avgöranden. Ett helt annat fall där det fanns relativt
          tydlig vägledning från Europadomstolen är AD:s dom 1998 nr 17 i det sk Kellerman målet. Det var
          fråga om konventionsenligheten med fackliga stridsåtgärder och berörde den negativa föreningsfriheten
          i artikel 11. Europadomstolen hade dessförinnan avgjort det uppmärksammade Torgny Gustafssonmålet
          ( not 65 ) där samma rättsliga fråga var uppe till prövning; låt vara med något annorlunda
          sakomständigheter. AD analyserade Gustafssonfallet tämligen ingående när den bedömde att stridsåtgärderna
          i det konkreta fallet inte var oproportionerliga i Konventionens mening. Vad avser proportionalitetsprincipen i andra
          sammanhang kan här även nämnas att Regeringsrätten sedan inkorporeringen har utvecklat och
          preciserat denna princip under äganderättsstadgandet i Konventionen i ett antal mål ( not 66 ).
          En diskussion härom i samband med det sk Barsebäcksmålen har förts i denna tidsskrift av
          advokaterna Claes Lundblad och Mikael Wärnby ( not 67 ). Enligt deras och vår uppfattning har
          denna tillämpning varit generös, vilket också kan bero på att proportionalitetsprincipen sedan
          tidigare och oberoende av Europakonventionen har ansetts föreligga i svensk rätt. Därtill
          preciserades egendomsskyddet i RF 2 kap 18 § i samband med inkorporeringen av Konventionen ( not 68
          ).. Vad gäller Barsebäcks-målet anser de båda författarna att domen reser en del
          frågetecken som närmast har med hur en proportionalitetsprövning skall gå till, b l a avseende
          den sk strikta proportionalitetsprövningen. Den senare innefattar en prövning om åtgärder som
          har bedömts vara både lämpliga och nödvändiga, ändå kan anses innefatta en jämförelsevis för
          stor börda för den enskilde. Regeringsrätten ansåg att ett underkännande av ett
          myndighetsingripande såvitt angår en avvägningsfråga där myndigheten givits ett betydande
          handlingsutrymme kräver att det råder ett klart missförhållande mellan det allmänna och det
          enskilda intresse. De båda författarna finner inte resonemanget invändningsfritt. Det torde också
          vara svårt finna stöd för en sådan allmän regel i Europadomstolens praxis ( not 69 ).  Emellertid kom Regeringsrätten att pröva målet innan ersättningsfrågan var
          avgjord och kom därför att pröva huruvida ersättningsreglerna in abstractum kunde anses vara så stötande att det borde
          inverka på proportionalitetsprövningen ( not 70 ). Med beaktande av att Europadomstolen till syvende og sidst alltid gör en helhetsbedömning med beaktande av samtliga relevanta omständigheter
          i det enskilda fallet samt aldrig prövar en lag in abstractum, går det - enligt vår uppfattning -
          inte uttala sig om huruvida Regeringens beslut stred mot proportionalitetskravet i Konventionen. Det
          torde överhuvud vara mycket svårt avgöra huruvida det råder en rimlig balans mellan statens och
          den enskildes intressen, före en sådan väsentlig del som vilken kompensation den enskilde skall
          erhålla till följd av ingreppet är fullt klarlagd. Frågan var därför enligt vårt förmenande
          illa lämpad för en prövning inom ramen för rättsprövningsärendet. I detta sammanhang skall något ytterligare nämnas om en fråga som nära ansluter
          till Barsebäcksmålet. I detta diskuterades även de påstådda retroaktiva effekterna av den sk
          avvecklingslagen. Det skall redan här framhållas att det enligt vår uppfattning är tveksamt om
          det fanns några inslag av retroaktivitet som kunde åberopas som hinder för en tillämpning av
          lagen. Regeringsrätten fann att så inte var fallet. Det torde enligt vår uppfattning vara förutsebart
          att lagstiftning om tillståndspliktig och riskfylld verksamhet över tiden kan komma att förändras
          t o m på sådant sätt att tillståndet återkallas - i vart fall mot att ersättning utgår; särkilt
          om det har hållits en folkomröstning om avvecklingen. Detta torde gälla även för mindre säregen
          verksamhet än kärnkraftsdrift. Det finns dock i viss mån något att invända i principiellt hänseende mot
          Regeringsrättens resonemang, som emellertid inte torde behöva ändra utgången i denna del. Samma
          invändning kan i högre grad riktas mot ett uttalande av lagstiftaren i
          inkorporeringspropositionen. Regeringsrätten framhöll att det i konventionens artikel 7 återfinns
          ett förbud mot retroaktiv lagstiftning. ”I övrigt saknar
          konventionen regler som uttryckligen rör retroaktiv normgivning även om artikel 1 i det första
          tilläggsprotokollet i praxis ansetts ge visst generellt skydd mot sådana regler och ett
          motsvarande skydd för berättigade eller legitima förväntningar”. I
          inkorporeringspropositionen framhöll lagstiftaren att det inhemska rättighetsskyddet i vissa hänseenden
          gick längre än Europakonventionen. ”Det gäller främst
          skyddet mot retroaktiva skatter och avgifter...” ( not 71 ). Lagstiftaren synes därmed avse
          att det i Konventionen enbart återfinns ett skydd för retroaktiv strafflagstiftning, men till
          skillnad från i Sverige inte avseende skatter. Även om det inte explicit framgår av Konventionen är det oriktigt att
          Konventionen inte skyddar mot oförutsebar retroaktiv lagstiftning i andra fall än vad gäller
          strafflagstiftning. Tvärtom torde Konventionen i princip skydda mot all oförutsebar retroaktiv
          lagstiftning som på något sätt inskränker en rättighet i Konventionen. I Konventionen - som
          Jacob W.F. Sundberg uttrycker det- ”hänför man sig ideligen till ett samhälle ’under the rule
          of law’, underkastat ’la préeminence du droit ’.” ( not 72 ) 
          I detta koncept ligger också att rätten skall vara förutsebar. Ett av rekvisiten för att
          en inskränkning av en rättighet skall vara konventionsenlig är att den är föreskriven i lag.
          Med begreppet ”lag” avser Europadomstolen samma sak oavsett under vilken artikel begreppet
          diskuteras eller tillämpas ( not 73 ). Enligt Europadomstolens praxis innebär rekvisitet också
          att lagen ifråga skall vara  tillräckligt tillgänglig, klar och förutsebar ( not 74 ). Regeringsrätten nämner förvisso
          detta, men uttalar således ändå att Konventionen - med undantag för principerna om b l a
          legitima förväntningar - enbart skyddar mot retroaktiv strafflagstiftning. Det är emellertid
          klart att otillräckligt förutsebar lagstiftning som inskränker någon rättighet i Konventionen i
          sig utgör en kränkning av den ifrågavarande rättigheten. Det är en annan sak att alla
          retroaktiva effekter inte är så oförutsebara att det utgör ett brott mot laglighetsrekvisitet (
          not 75 ). Regeringsrättens slutsats att det inte återfinns ett förbud mot retroaktiv lagstiftning
          som har den räckvidden att avvecklingslagen inte kunde tillämpas på fallet är enligt vårt förmenande
          riktig. Detsamma är däremot inte fallet med lagstiftarens ovan nämnda uttalande. Sannolikt har vi
          i de inhemska rättsreglerna allmänt sett ett otillräckligt skydd mot retroaktiv lagstiftning,
          sett i ett konventionsrättsligt perspektiv.  Även om olika synpunkter kan framföras mot enskildheter i Barsebäcks-målet, måste
          dock framhållas att Regeringsrätten gjorde mycket ingående prövningar avseende spörsmål som
          ligger nära det politiska området Utgången i målet vad gäller de konventionsrättsliga
          aspekterna är inte ägnat att förvåna. Det är inte heller utan betydelse att Europadomstolen  senare har uttalat att ”hur
          att bäst reglera användandet av kärnkraft är ett policy-beslut för varje fördragsslutande stat
          att ta i enlighet med demokratiska processer” ( not 76 ). Det senare innebär emellertid inte
          att staterna kan förbise rättsäkerhetsgarantier, men det antyder att staterna har en vid sk ”margin of appreciation” på området. Detta kan få stor
          betydelse när det gäller att bedöma frågor som ”allmänhetens intresse” och
          proportionalitetsfrågor m.m. vid en eventuell prövning av Europadomstolen. Europadomstolen har värjt
          sig från politiskt kontroversiella påståenden om konventionskränkningar genom hänvändelse till
          denna ”margin of appreciation” förr ( not 77 ). Mer vardagligt uttryckt förefaller det dock uppenbart att Regeringsrätten tog sökandenas
          konventionsinvändningar på mycket stort allvar. Hur det ligger till med de andra invändningarna,
          får andra bedömma. 9. Slutord I många av de konventionsmål som HD har avgivit
          har justitierådet Hans Danelius varit med ( not 78) Det förhållandet att han tidigare har varit
          ledamot av Europakommissionen samt fortlöpande bevakar Europadomstolens rättspraxis och redogör för
          dem i Svensk juristtidning, borgar naturligtvis för att konventionsfrågorna får tillräckligt
          beaktande i vart fall i HD. Vi anser oss också ha konstaterat ett svängning i Regeringsrätten mot
          en mer konventionsvänlig inställning och att denna svängning sannolikt kom i nära anslutning
          till Lassagård 1997. Vi har i denna artikel och i huvudartikeln kanske
          vari mer ”personfixerade” än man normalt borde vara i den här typen av framsällningar. Vi har
          haft ett särskilt syfte med detta, vilket torde ha framgått. Vi anser att konventionstillämpningen
          sammantaget i allt för hög grad är godtycklig i så motto att bedömningar av konventionsfrågor
          i det inhemska systemet blir beroende av och varierar till följd av enskilda domares olika kunskap,
          intresse för ideologiska inställning till konventionsrätten. Detta är naturligtvis inte
          tillfredställande.   not 1. Regeringsrätten dom den 16 juni 1999, i mål nr 1424-19998, 2397-1998, 2939-1998. not 2. Se Fredrik Sterzel, Barsebäcksmålet, JT 1999/2000 s 658. not 3. Barsebäcksdomen i Regeringsrätten, JT 1999/2000 s 964. not 4. Barsebäcksmålet - kommentar till en rättsfallskommentar, JT 1999/2000 s 970. not 5. Sterzel och Regeringsrätten, JT 1999/2000 s 973. not 6. Barsebäcksmålet - politik eller juridik, JT 1999/2000 s 978. not 7. Den kritik som framförts som synes ha mest fog för sig förefaller vara av EG-rättslig natur, främst konkurrensrätten och därmed sammanhängande frågor samt frågan om Regeringsrätten bort begära förhandsbesked av EG-domstolen. Dessa frågor faller utanför ramen för denna artikel. not 8. Därmed inte sagt att vi helt ansluter oss till Sterzels oreserverat positiva hållning. Quitzow är av en helt annan uppfattning som anser att Regeringsrätten ”...sökt efter alla upptänkliga vägar att slippa göra en konkret prövning av spörsmål som skulle kunna innebära ett ifrågasättande av ett politiskt fattat beslut” (a a s 973). En reservation måste här emellertid göras. Vi har inte läst all skriftväxling och åberopad skriftlig bevisning i målet. Det är inte alltid tillräckligt att enbart ta del av en dom i ett mål. Ibland är det nödvändigt att även ta del av ovan nämnda material för att fullt ut kunna bilda sig en uppfattning. Detta hänger samman med att domstolar i allmänhet anstränger sig i att författa väl sammanhängande och logiska domar som är kliniskt fria från motsägelser. Det händer att de i denna strävan anstränger sig all för mycket, så att sådant material och sådan omständigheter som stör sammanhanget och logiken har en tendens att falla bort; trots att de borde redovisas. not 9. Hovrätten hänvisade till Peer Lorenzen m.fl., Den Europeiske Menneskeretskonventionen, Jurist- og Okonomforbundets Forlag, 1995, och E.C.H.R. Series A no. 31 (1979), E.C.H.R. no. 94 (1985)). not 10. i mål nr 3100/67 X vs F.R.G. (slutligt beslut 1970-02-05) not 11. Antingen direkt under artikel 6 eller under artikel 8, med stöd av Europadomstolens uttalanden exempelvis i W mot Storbritannien (dom den 8 juli 1987, Serie A nr 121) om att artikel 8 också innehåller processuella garantier. not 12. Lag (1997:1320) om kärnkraftens avveckling. not 13.
          Op.cit. not 14. i Europakonventionens införlivande med svensk rätt - en halvmesyr, JT 1994/95 s 259, här s 265. not 15. Demokratiutredningen har i vart fall föreslaget ett utökande av lagprövningsrätten genom ett slopande av uppenbarhetsrekvisitet. not 16. Se exempelvis Danelius, Mänskliga rättigheter i europeisk praxis, Norstedts 1997 s 150 f. Se även Rune Lavin, Domstolskompetens enligt artikel 6 i Europakonventionen, JT 1994/95, s 731. not 17. Förordning (1990:941) om inkomst, omställning- och anläggningsstöd till jorbrukare m.m. samt förordning (1989:896) om vissa bidrag till jordbruksföretag. not 18. HD hänförde sig b la till Europadomstolens domar i Deumeland mot Väststryskland, dom 1986-05-29, Serie A nr 99, Feldbrugge mot Nederländerna, dom 1986-05-29, Serie A nr 99. not 19. Procola mot Luxemburg, dom 1995-09-28, Serie A nr 326. not 20. Cityuniversitetets seminarium om konstitunella frågor i november 1999. not 21.
          C97/91-/1992/ Rec. I s 6313. not 22.
          Para 14 i domen. not 23. Först redan 1970 i Internationale Handelsgesellschaft, mål 11/70, (1970) ECR 1125. not 24. JT 1994/95 s 259, Europakonventionens införlivande med svensk rätt - en halvmesyr. not 25. Beslut 1999-03-17 i mål nr 1901-1997. not 26. enligt förordning (1994:1994) om extra statligt stöd för förbättring av bostäder. not 27. Eller rättare sagt dess uppmärksammade utgivare Dalslänningens Aktiebolag. not 28. Svea hovrätts beslut 2000-01-26 i mål Ö 5156-98. Mer exakt var frågan om rätten att överklaga Presstödsnämndens beslut att återkalla ett tidigare beviljat presstöd, vilket medförde ytterligare komplikationer i ärendet som inte skall diskuteras här. not 29.
          SFS (1990:524) not 30.
          RH 1996:58. not 31.
          RH 1996:68 not 32. Hovrätten anförde: "Att Jan N på kvällen före huvudförhandlingen lät lägga in sig på sjukhus under uppgift att han hade vänstersidiga bröstsmärtor framstår mot bakgrund av övriga omständigheter som i hög grad anmärkningsvärt. Avgörande är dock att han inte har visat att han hade laga förfall för sin underlåtenhet att komma till huvudförhandlingen i hovrätten." not 33. dom
          1989-04-29, Serie A nr 154. not 34. (prop. 1992/93:25). Sådana jävssituationer rymdes dock enligt föredraganden redan under generalklausulen i RB 4 kap 13 § 10, varför en lagändring ej ansågs erforderlig. not 35. Se NJA 1998 s 82 och NJA 1998 s 228 i ett brottmål. not 36. Se Danelius, a a s 164. Se även härefter s 166 om kriterierna för undantag. not 37.
          Se exempelvis NJA 1999 s 602, NJA 1998 s 232, NJA 1999 s 113, RH 1996:59 och RÅ 1995 not 179. not 38. Huruvida det var rätt i konventionshänseende att avslå begäran om omhörandet av vittnet i sig kom att förbigås. Det främsta syftet med begäran om muntlig förhandling torde emellertid vara just att få höra parten eller vittnen uttala sig om sakförhållandena, snarare än att ombudet sakframställningsvis erhåller möjligheten att muntligen lägga fram klientens sak och/eller muntligen plädera. not 39. Se Håkansson och Sturesson mot Sverige, dom den 21 februari 1990, Serie A nr 171, para 66 och Schuler-Zgraggen, dom den 24 juni 1993, Serie A nr263, para 58. not 40.
          a a s 165. not 41. Publiceringsdatum: 1999-06-23. not 42. dom 1999-05-07 i mål nr B 973-92. not 43. dom 2000-01-10. Domen är överklagad. not 44. dom 2000-01-12, även denna dom är överklagad. not 45.
          nr 4, 2000 s 18f. not 46.  1998/99 s 251. not 47. Nr 1/00 s 7. Se även fd regeringsrättsrådet Bertil Wennergrens artikel i samma tidskrift i det påföljande numret nr 2/00, Oskuld och objektivt ansvar, s 7, i vilken Wennergren bemöter Munck avseende oskuldspresumtionen och skattetillägget. not 48.
          a a s 8. not 49. Härvid kan nämnas exempelvis AP.MP och TP mot Schwiez, dom den 29 augusti 1997, Reports 1997 V s 1477. not 50.
          a a s 20f. not 51. dom 1998-04-08 i mål nr 4965. not 52. dom 1999-05-12 i mål nr 1155-99, dom 1999-06-11 i mål nr S 934-97, dom 1999-06-24 i mål nr 1390-99. not 53. dom 1997-07-09 i mål S 1695-96. not 54. dom 1999-12-14 i mål nr 3552-1996. not 55. dom 1998-11-17 i mål nr 221-1997. not 56. Kammarrätten i Stockholm, dom 2000-06-22 i mål nr 2696 - 2698-2000. not 57. Kammarrätten i Stockholm, dom den 17 september 1999 i mål nr 1459-1988 och 1460-1998. not 58. I exempelvis mål 433-1999, Pentti K mot Riksskatteverket. not 59.
          beslut 2000-05-02. not 60. Beslut 1999-09-08 i mål not 61. Europadomstolens mål 36985/97 Västberga Taxi mot Sverige samt mål 34619/97 Janosevic mot Sverige. not 62. Enligt uppgift i september i år, vilket är före det att detta skrivs men efter publiceringen. not 63. ansökningsnr 11464/85 not 64. dom den 23 oktober 1990, Serie A nr 187. not 65. mot Sverige, dom den 25 april 1996, Reports 1996-II s 637. not 66.
          RÅ 1996 ref 22, 1996 ref 40, 1996 ref 44, 1997 ref 59 och RÅ 1997 not 107. not 67. ERT 2000 s 209, Proportionalitetsprincipen inom förvaltningsrätten efter Barsebäcksdomen. Särskilt avsnittet 3, s 217 f. Allmänt om proportionalitetsprincipens tillämpning inom den svenska förvaltningsrätten efter 1995. not 68. Även Lundblad/Wärnby anser att den allmänna rättsutvecklingen avseende proportionalitetsprincipen har varit tillfredsställande. Emellertid menar de att Regeringsrättens dom i Barsebäcksmålet reser en del frågetecken om proportionalitetsprövningens närmare innehåll. För en närmare diskussion om Barsebäcksdomen, hänvisas till nämnda framställning. not 69. Regeringsrätten hänvisade till RÅ 1997 ref 59. not 70. Vilket i sig - enligt Regeringsrätten - inte hindrade att frågan skulle kunna prövas i en särskild process avseende ersättningsfrågan. not 71.
          Op cit, s 39. not 72. Om rättssamhället i det nya Europa, Tidskrift, utgiven av den Juridiska Föreningen i Finland, häfte 3/2000, s 251, här 254. not 73. Se exempelvis målet BA Kaya och Okcuo LU mot Turkiet, dom den 8 juli 1999, para 36. not 74. Se exempelvis Hentrich mot Frankrike, dom den 22 september 1994, series A nr. 296-A, para 42. not 75.
          Se The National & Provincial Building Society, The Leeds Permanent Boulding Society and the
          Yourshire Building Society mot Storbritannien, dom den 23 oktober 1997, Reports 1997 VII s 2325,
          para 81. not 76. Se Athanassoglou mfl. mot Schweiz, dom den 6 april 2000, para 54 (äer). not 77. Se exempelvis Jan Södergrens artikel, Gäller Europadomstolens principer Europadomstolen, ERT 1999 s 316. not 78.
          Se exempelvis NJA 1998 s 204, 1998 s 32, 1998 s 228 och 199 s 544.  | 
     
| Copyright | 
| 
           Hemsida  |