[Hemsida]
      [Brf-direkt] [Skicka
      vykort] [Tipsa ditt nätverk]
       
      Juristens råd i tvist
      med banken 
      När det uppstår en tvist mellan Dig och banken kan
      det vara bra att känna till vad som är viktigt för Dig att tänka på.
      Därför lämnar jag Dig nedan 10 råd:
       
        - Var synnerligen omsorgsfull med att specificera tvistefrågorna.
          Kontrollera att domstolen har uppfattat, förstått och formulerat
          tvistefrågorna på ett absolut klart och korrekt sätt!
        
 - Utred och sammanfatta underlag om exakt vad som inträffat och är
          relevant och juridiskt avgörande. Gå noga igenom det grundläggande
          materialet.
        
 - Om Du anlitar ombud kontrollera noga att ombudet är absolut
          oberoende och orädd samt har all erforderlig specialkunskap och
          erfarenhet. Kontrollera även det tilltänkta ombudets record från
          tvistemål med banker.
        
 - Sky inga medel att inom lagens råmärken med omsorg säkerställa
          komplett skriftlig och muntlig dokumentation att användas i den
          eventuella rättegången.
        
 - Fastställ på vilken nivå beslutsfattarna varit i Ditt fall - är
          det t ex på styrelsenivå bankens beslut fattades skall Du kräva förhör
          med styrelseledamot och VD.
        
 - Var observant på att domstolen handlägger ärendet opartiskt och
          använd de medel som finns i rättegångsbalken för att säkerställa
          att domstolen uppträder opartiskt.
        
 - Håll alltid fast vid att Du är en av två parter och glöm inte
          att banken, som har omfattande resurser, kan strunta i Dig som kund
          och i regel vill vinna till varje pris, även om banken vet att Du har
          rätt; Det kan bero på t ex att en bankfunktionär anser att han måste
          rädda sitt eget skinn och offra Dig.
        
 - Tänk igenom hur Du skall förhindra banken från:
          
            - att obehörigen påverka förhörspersoner
            
 - att få möjlighet att obehörigen på annat sätt manipulera
              verkligheten
              
Agera inte förrän allt är säkerställt!
             
        
      
        - Banker vägrar i regel konsekvent att medverka till att utreda
          sanningen – använd alla de medel som t.ex. rättegångsbalken
          erbjuder för att få fram sanningen, t.ex. yrkande om edition och
          muntlig förhandling avseende edition.
        
 - Domstolar är ofta - tingsrätt, hovrätt och HD - av någon
          anledning obenägna att tro att en bank handlat fel.
 
          Vidare är tvistefrågorna ofta sådana att domstolen icke har
          erforderlig kunskap och kompetens eller tid och vilja att förutsättningslöst
          fastställa vad tvistefrågan gäller. Banken försöker många gånger
          att få det att framstå som om målet gäller något helt annat än
          det i verkligheten gäller. 
          Var därför noga med att presentera och servera domstolen materialet
          etc så att domstolen bibringas förmåga att sakligt bedöma frågan
          och att domstolen skall förmås att utan sidoblickar förutsättningslöst
          och enligt gällande lagstiftning pröva föreliggande fråga, och som
          sagt att bl a icke förledas att tro att målet gäller något annat
          än det i själva verket gäller.
          Om Du har ombud skall Du också tänka på följande:
           A) Det är Du som känner till de faktiska förhållandena.
           B) Du är ansvarig för alla åtgärder som
          beslutas.
           C) Din samverkan med ombudet skall vara ett
          teamwork.
           För att Du skall kunna vinna framgång i Din tvist
          med banken är det oundgängligen nödvändigt att Du följer dessa råd.
         
     |