[Hemsida]
      [Brf-direkt] [Skicka
      vykort] [Tipsa ditt nätverk]
       
      EG-rätten går före
      svenska lagar 
      Av Mats Lönnerblad - 1 juni 2000
      Principen om EG-rättens företräde innebär att när
      det blir konflikt mellan EG-rätten och nationella lagar och regler är
      det EG-rätten som gäller. Detta faktum har inte lämnat de politiskt
      valda domarna i våra högsta rättsinstanser någon ro. 
       
      Senast var det Gustaf Sandström, domare i
      regeringsrätten, som officiellt uttalar sig om att  EU-lagarna
      skulle vara "otydliga" och därför svåra att tolka. Detta
      ursäktar självfallet inte domarna i våra högsta rättsinstanser att
      låta bli att begära förhandsbesked från EG-domstolen, i alla de
      frågor som de är skyldiga att fråga. Det är snarare regel än undantag
      att våra högsta domare väljer att inte fråga EG-domstolen, i 
      många av de fall där de har en ovillkorlig frågeskyldighet. 
       
      Redan EES -avtalet betydde stora förändringar för våra svenska
      domstolar och myndigheter. Nu när Sverige sedan 1995 är medlem i EU är
      det faktiskt våra inhemska domstolar, som sämst har förstått hur de
      skall bära sig åt för att anpassa sig anpassa sig till EG-rätten.
      Domarna lever fortfarande kvar i föreställningen, att man i stället
      skall döma efter många av de ofta dåligt formulerade, svenska lagarnas
      politiska förarbeten, som inte längre gäller. 
       
      Inför EES-avtalat ändrades eller anpassades många svenska lagar för
      att stämma överens med EUs regler och inför Sveriges medlemskap i EU
      borde resten av lagstiftningen också ha ändrats och anpassas till den
      europeiska lagstiftningen. Men så skedde aldrig i den utsträckning som
      krävs. Fortfarande tror många av de svenska lagstiftarna och politikerna
      att svensk lag gäller framför EUs direktiv och att Sverige inte behöver
      anpassa sin lagstiftning i den utsträckning som är nödvändig. 
       
      Dessa lagstiftare har fortfarande inte förstått att EU är en
      internationell organisation av nytt slag. Den har övernationella drag som
      innebär att medlemsländerna avstår från rätten att fatta egna beslut
      i en rad frågor. 
       
      Sverige har valt att lämna ifrån sig en del av sin formella suveränitet
      för att i stället tillsammans fatta beslut inom EUs institutioner. Det
      är detta som många av våra politiker och domare inte gillar. 
       
      Svenska domstolar och myndigheter är därför skyldiga att tillämpa EUs
      regler även om lagarna i hemlandet inte ändrats i enlighet med de
      gemensamt beslutandet. Att vissa EU-lagar döljer maktkamp som Gustaf
      Sandström påstår är helt riktigt, eftersom det självfallet är svårt
      med en gång att länka ihop lagstiftningen mellan alla EUs medlemsstater. 
       
      Det är därför som högsta rättsinstanserna i Sverige numera måste
      betraktas som hovrätter och kammarrätter (  näst högsta
      rättsinstanser )  i EG-rättsliga frågor.  EG-domstolen är i
      själva verket  den domstolen som avger de flesta prejudikatmålen
      inom EU. 
       
      EG-rättens företräde gäller alla slags lagar i ett land, även
      grundlagar, och oavsett om de nationella reglerna tillkommit före eller
      efter en viss EU-regel. Vad gäller EG-rättens företräde framför
      grundlagar, har fortfarande inte Sverige varit villig att acceptera denna
      princip i många frågor. 
       
      Den främsta skillnaden mellan EG-rätten och nationell rätt är att en
      nation måste ha kompletta regelverk inom olika samhällsområden och att
      dessa regelverk inte krockar med varandra som ofta sker i den svenska
      lagstiftningen. 
       
      Det är också viktigt att känna till att EUs rättsregler bara gäller
      inom de frågor som EU-länderna valt att samarbeta om. EU har således
      aldrig haft som mål att ta några samlade mål över hela
      lagstiftningsområden. 
       
      Eftersom Sverige "nästan" (  det påskrivna beslutet om
      EMU-anslutningen har fortfarande inte accepterats av våra svenska
      politiker ) är fullvärdiga medlemmar i EU gäller således att den s k
      gemenskapsrätten har företräde framför svensk rätt och under vissa
      förutsättningar får direkt effekt. Många 
      rättsakter är skrivna på ett sådant sätt att de i efterhand måste
      tolkas av 
      juridiska experter för att det skall bli klart vad som gäller. Det är
      säkert detta Sandström menar när han säger att EG-rätten generellt
      sätt är av dålig kvalitet. 
       
      Principen om direkt effekt innebär kortfattat att EG-rätten inte bara
      kan åberopas av medlemsländerna och institutionerna i EU, utan även av
      enskilda personer och företag under vissa förutsättningar. 
       
      Kvalitén på EG-rätten är det inget fel på !  Det är snarare så
      att det är fel på de svenska domarna som allför länge suttit fast i
      den svenska lagstiftningen med alla dess politiska förarbeten, som inte
      existerar i övriga Europa. Ofta gör detta de svenska lagarna extremt
      svåra att tolka, eftersom förarbetena i sig innehåller många
      motsatsförhållanden. 
       
      EG-domstolen i Luxemburg ger därför viktiga bidrag till utformningen av
      EG-rätten genom de domar som bildar prejudikat i olika frågor . Några
      av de viktigaste principerna inom EG-rätten har i själva verket kommit
      till genom domstolens arbete. 
       
      Det är heller inte medlemsstaterna, som sopar problemen under mattan, som
      Gustaf Sandström hävdar. Det är i stället de svenska domarna som sopar
      de EG-rättsliga frågorna under mattan ! Ibland tillåter man sig också
      att sopa hela mål under mattan som skulle skapa prejudikat i vissa
      rättsliga frågor. 
       
      Senast detta skedde var den 15.5. 2000 i mål nr Ö 1282-00 där Högsta
      domstolen avvisade en stämningsansökan i ett mål som vare sig blev
      prövat i tingsrätt, hovrätt eller högsta domstolen. 
       
      Eftersom högsta domstolen inte hade några argument att anföra för att
      vägra prövning, i strid med såväl EG-rätten som Europadomstolen 
      skrev domstolen bara: " Högsta domstolen finner ej skäl att meddela
      prövningstillstånd, i följd varav hovrättens beslut skall stå
      fast." 
       
      |