[Hemsida]
      [Brf-direkt] [Skicka
      vykort] [Tipsa ditt nätverk]
       
      Varför döljer staten
      brott? 
      Av Mats Lönnerblad - 5 november 2000
      De sista puzzelbitarna kring den svenska bankkrisens
      uppkomst och ansvar börjar nu falla på plats. 
       
      Hittills kan man säga att bankernas, revisorer, styrelser och ledningar
      gått oskadade ur krisen, om än med skamfilat rykte, som senare
      kompenserats med rikliga fallskärmsavtal.
      Det skall också erkännas att några av "värstingarna" redan
      tvingats till förlikning med staten och fått betala av i sammanhanget,
      blygsamma belopp, för sin del av ansvaret för finanskrisen. 
       
      För de stora affärsbankerna är det aktieägarna och kunderna ( genom
      högre räntemarginaler ) som fått betala kalaset medan krisen i
      Gotabanken och Nordbanken till en början fick betalas av dessa bankers
      företagskunder. 
       
      Hur det gick till när Gota- och Nordbanken beslutade sig för att skjuta
      över en del av ansvarsfrågan på bankernas fastighetskunder via
      "skräpkreditföretagen" Retriva och Securum har jag redan
      berättat om i tidigare artiklar . 
       
      För den som vill ta del av denna hemligstämplade information kan jag
      garantera en spännande läsning ! Men underlaget är förstås svårt att
      få tag på. Finansdepartementet lät först meddela att alla handlingar
      var "försvunna". Men med en grävande journalists envishet lät
      jag Finansdepartementet förstå att jag kände till innehållet. De
      åtråvärda handlingarna har därför äntligen "återfunnits",
      efter Finansdepartementets kontakt med Nordbanken i ärendet. Därefter
      har alla handlingar i vederbörlig ordning i stället
      "hemligstämplats" 
       
      Den mesta informationen finns samlad i rapport från Finansinspektion
      från 1992 ( som är hemlighetsstämplad enligt 8 kapitlet 5 § i
      sekretesslagen ) och i ansökningar med bilagor med begäran om ökning av
      kapitalet för Nordbanken 1992 ( också dessa hemlighetsstämplade ). 
       
      8 kapitlet i sekretesslagen visar att sekretessen är utfärdad med
      hänsyn främst till skyddet för enskilds ekonomiska förhållanden. (
      läs staten, som i dag äger cirka 18% av Nordbanken ). Medan § 5 säger
      att "sekretessen inte utgör hinder mot att uppgift lämnas ut, om
      det är nödvändigt att den utlämnande myndigheten skall kunna fullgöra
      sin verksamhet". 
       
      Sekretessen har begärts upphävd eftersom det annars skulle innebära att
      rättschefen Nils Dexe på Finansdepartementet även i fortsättningen
      tillåts "skydda brottslig gärning," men fortfarande har bara
      vissa handlingar utlämnats. Finansdepartementet anser uppenbarligen att
      domstolarna inte har rätt till denna, för Gota- Nordbanken, Securum och
      Retriva graverande information 
       
      Finansdepartementet har således hemlighållit dessa handlingar i cirka 10
      år, som för länge sedan borde tillställts advokater och åklagare i de
      många tvisterna med Gotabanken och Nordbanken och som visar på Gotas och
      Nordbankens obeståndssituation och Securums och Retrivas skuld i
      finanskrisen. Dessa handlingar visar också vissa politikers inblandning
      och skuld i finanskrisen, vilket förklarar varför sekretessen
      fortfarande inte hävts. 
       
      Men nu lär det i stället komma en rad editionsföreläggande om att
      häva sekretessen från de företag som tvistar med Nordbanken att häva
      sekretessen. 
       
      Det skall därför bli intressant att se om det blir Finansdepartementet
      och våra politiker som kommer att häva sekretessbeslutet eller någon av
      våra domstolar. Hemlighetsstämplade handlingar, kan ju inte gärna
      åberopas som bevisning i domstol. 
       
      Därefter kommer såväl ledningarna i Gota, Nordbanken, Securum och
      Retriva att ställas till svars tillsammans med de aningslösa revisorer
      som tidigare kunnat godkänna dessa företags bokslut, pantvård och
      övriga åtgärder. Utslagningen av företag har varit för stor för att
      de till slut inte skall bli några rättsliga reaktioner och
      straffpåföljder för inblandade parter. Praktiskt taget en tredjedel av
      Sveriges näringsliv slogs ut under finanskrisen och detta förklarar till
      stor del den situation som Sverige befinner sig i dag, med stor
      arbetslöshet som fortfarande inte vill ge vika. 
       
      Under toppåren 1992-93 gick cirka 2.500 svenska fastighetsbolag i
      konkurs. Detta skall jämföras med att genomsnittligt gick endast mellan
      25-30 fastighetsföretag årligen i konkurs under hela 80-talet. Nu har
      siffrorna minskat något och under 1995 gick "endast" 631
      fastighetsföretag i konkurs, enligt statistik från SCB. 
       
      Sverige har således fortfarande inte nått ner till normala nivåer så
      att det går att säga att krisen för fastighetsföretagen är över.
      Sedan 1989-1990 när finanskrisen "exploderade", med fördröjd
      effekt, har således mer än var sjätte fastighetsägare gått i konkurs.
      Då saknas fortfarande statistik om konkurser för enskilda näringsidkare
      inom fastighetsbranschen, som varken har anställd personal eller
      momspliktig verksamhet understigande 200.000 kronor. 
       
      Mot denna bakgrund kan det totala antalet konkurser i fastighetsbranschen
      beräknas uppgå till cirka 8-9.000 onödiga konkurser fram till i dag.
      Konkurserna fördelar sig ungefär hälften vardera på fastighetsföretag
      och bostäder. De tre storstadslänen svarar totalt för 55 procent av
      konkurserna vilket står i proportion till deras andel av
      fastighetsbeståndet. 
       
      Styrelseprotokoll i Centralstyrelsen för PK Banken 1989 visar att
      styrelsen då hade full information om låneportföljen fastigheter.
      Volymen vid denna tidpunkt var 37,6 miljarder kronor. I augusti 1991
      beslutade Nordbanken ( Björn Wahlström och Allan Larsson ) att
      fastigheterna var uppblåsta med värdering = yield på 6% för centrala
      fastigheter i storstäder. Man ändrade detta enväldigt till 12% i
      storstäderna samt 18% i Norrland. Jacob Palmstierna i styrelsen för
      dåvarande Bankinspektionen fick igenom samma beslut till att gälla alla
      banker. 
       
      Senare beslutade Lars Thunell, vice VD i Nordbanken, som tidigare
      drastiskt värderat ner värdet i Nobelindustrier att tiden nu var kommen
      att också värdera om hela Nordbankens kunders fastighetsbestånd och
      flytta en del av dessa krediter till Securum. 
       
      De värderingsprinciper som han då kom fram till var: 75% belåning,
      begränsning alt ingen intäkt från räntesubventioner. Beräkning av
      värdet endast på utgående hyror ( dvs faktisk uthyrning ) ränta 12 %
      de första 3 åren samt 11 % de återstående 2 åren. Man räknade denna
      vägen fram ett värde om fem år ( 1997 ) Thunells principer innebär i
      stort och praktiskt, en halvering av fastigheternas värden. 
       
      Det som var uttalat från Nordbanken och staten när Securum bildades som
      dotterbolag var att kunderna skulle överleva och efter hjälp hos Securum
      komma tillbaka till banken. Samma uttalande skedde i samband med bildandet
      av Retriva. 
       
      Detta ändrade Thunell i februari vid styrelsemöte, sedan Securum skilts
      från Nordbanken 1993. Styrelsen tog i stället ett beslut om att
      omedelbart ta in en stor del av panterna och slå ihjäl Nordbankens
      tidigare kunder. Samma sak hände i Retriva för de kunder som tidigare
      anlitat Gotabanken. 
       
      Man t o m gav bonus till anställda för att snabba upp hanteringen.
      Thunells märkliga "värderingsprinciper" innebar således att
      mer än var sjätte fastighetsägare gjort konkurs och att hela väldiga
      Nobelkoncernen felvärderades. Som belöning för sina insatser blev Lars
      Thunell först VD för försäkringsbolaget Trygg Hansa och sedan VD i
      S-E-B. 
       
      I samband med finanskrisen tog Nordbanken och Securum också på sig
      rollen som icke-jurister att jaga det man i dag kallar för
      ekobrottslingar. "Operation Råsop" bildades på initiativ från
      krisbankerna och var klar med sin verksamhet 1996. 
       
      Det var få företagare som dömdes. Styrelserna och ledningarna och
      revisorerna i såväl Gota, som Nordbanken, Securum och Retriva gick fria,
      eftersom de egendomliga förehavande som förekom i dessa företag var
      hemligstämplade och därför aldrig kunde undersökas ! 
       
      Borde därför inte Finansdepartementet av egen fri vilja nu öppet
      redovisa hela sanningen ? 
       
      Genom att fortsätta att dölja vad som många redan vet innebär att
      regeringen inför nästa val riskerar att förlora all trovärdighet, för
      vem vill rösta på ett parti som försöker dölja brottslig gärning.
      Det är bara en tidsfråga, när sanningen till slut ändå lär komma
      fram genom domstolsbeslut 
       
      Är det därför snart inte dag att lyfta fram, vad som verkligen hände
      och orsakade den svenska bankkrisen, ( 1987 - 1993 ) eftersom de verkliga
      skurkarna till Sveriges största kris någonsin, fortfarande går fria. 
       
      |