[Hemsida]
      [Brf-direkt] [Skicka
      vykort] [Tipsa ditt nätverk]
       
      Lagen mot skatteflykt
      gäller inte längre ! 
      Av Mats Lönnerblad - 3 december  2000
      Vare sig skattemyndigheten, länsrätt och
      kammarrätt har ännu förstått att den s k "generalklausen" i
      lagen mot skatteflykt inte längre gäller i Sverige. Trots detta
      tillämpas denna klausul flitigt, i de mest oväntade ärenden. Tolkningen
      av klausulen sker i enlighet med lagens politiska förarbeten, som sedan
      Sveriges inträde i EU inte gäller längre.
       
         Det ärende jag själv nyligen tagit
      del av handlar om avyttringar av andelar i en känd
      kapitalförvaltningsfond som medförde faktisk realisationsförlust om
      296.275 kronor. Taxeringsnämnden vägrade avdrag för
      realisationsförlusterna, men upptog inte heller utdelningarna till
      beskattning.
       
         Klaganden hade i Länsrätten i
      Stockholm län yrkat att taxeringen skulle ske i enlighet med
      deklarationen, vilket vare sig skattemyndigheten genom Leif Walldén eller
      länsrättsfiskalen Peter Carlsson ansåg. Inte heller Kammarrätten med
      lagmännen Björn Rydholm, Stig Jansson och assessorn och referenten Per
      Classon ansåg att deklarationen skulle följas. Några klara motiv
      varför, har jag inte kunnat hitta i domskälen.
       
         Skattemyndigheten biföll inte
      transaktionerna med fondandelar och ansåg att den svenska lagen mot
      skatteflykt skulle tillämpas genom att åberopa Regeringsrättens
      avgöranden den 19 juni 1990 i mål nr 3713-1989 och 3698-1989 ( RÅ 1990
      ref. 101, 1 och 2 )
       
         Regeringsrätten har i dessa domar
      från den 19 juni 1990 funnit att lagen mot skatteflykt, under vissa
      förutsättningar, är tillämplig vid en viss typ av transaktioner med
      andelar i utdelningsfonder. En tillämpning skall i sådant fall leda till
      att den skattskyldiges taxeringar bestäms, som om han inte förvärvat
      andelar i fonden eller uppburit utdelning på dessa.
       
         Skattemyndighetens, länsrättens och
      kammarrättens resonemang är fullständigt absurt, eftersom det inte går
      att påstå att någonting inte har skett, som i själva verket de facto
      har genomförts. Den enda möjligheten såväl skattemyndigheten som
      domstolen måste utgå från i sitt resonemang är om det som inträffat,
      verkligen har inträffat.
       
         Det är detta som måste gälla och
      ingenting annat. Dessutom skall skattemyndigheten bedöma, om transaktion
      som skett, i normala fall är avdragsgill eller inte. Några andra
      alternativ gives icke. Att påstå att transaktionen, i särskilda fall
      inte är avdragsgill, leder bara fram till lösa spekulationer och
      godtycke.
       
         Den andra frågeställningen är om det
      som inträffat varit olagligt eller lagligt. Är transaktionen laglig har
      vare sig skattemyndigheten eller domstolen någon som helst möjlighet att
      ensidigt besluta efteråt att den genomförda transaktion de facto aldrig
      får användas i deklaration, med de avdragsmöjligheter som detta
      medför. Inom hela EU betraktas inte normal skatteplanering som något
      brott.
       
         Ett avdragsgillt avdrag måste kunna
      dras av om det tillåts i vanliga fall. I annat fall strider detta mot
      såväl likabehandlingsprincipen som EUs diskrimineringsförbud. Den
      svenska generalklausulen strider därför på ett uppenbart sätt mot EU:s
      grundläggande rättsregler.
       
         Sverige har genom undertecknandet av
      EES-avtalet om medlemskapet i EU förbundit sig att följa de regler som
      gäller i övriga EU i dessa hänseenden. Dessa undertecknanden av avtal
      och medlemskap har också skett före domarna i länsrätt ( 1996 ) och
      kammarrätt ( 1997 ), vilka åtaganden således torde ogiltigförklara den
      svenska lagen om en generalklausul mot skatteflykt.
       
         Eftersom det är EG-domstolen som
      tolkar dessa regler borde självfallet såväl länsrätten som
      kammarrätten begärt förhandsbesked i detta ärende. Eftersom så inte
      skett är regeringsrätten nu skyldig att begära förhandsbesked, eller
      återförvisa målet till kammarrätten. Min förhoppning är därför att
      regeringsrätten, äntligen vaknar upp ur sin törnrosa - sömn, genom att
      begära förhandsbesked i detta ärende.
       
         Om inte, blir i stället svenska staten
      skadeståndsskyldig för domstolarnas uppenbara åsidosättande av
      gällande rättsregler inom EU, som numera är överordnad den svenska
      lagstiftningen. Det svenska godtycket, som dominerat skattelagstiftningen
      under senaste årtiondena är således på god väg att försvinna.
       
         Min enda förhoppning är därför att
      våra svenska domstolar vill medverka till att detta sker så snabbt som
      möjligt. 
       
        |