[Hemsida]
      [Brf-direkt] [Skicka
      vykort] [Tipsa ditt nätverk]
       
      AD, ett fall för
      EG-domstolen 
      Av Mats Lönnerblad - 4 december  2000
      Frågan om Arbetsdomstolens ( ADs )
      ställning i Sverige har under årens lopp diskuterats och blötts fram
      och tillbaka utan att det skett några förändringar. Vad motionärerna i
      riksdagen med rätta har ifrågasatt, är om inte arbetsrättsliga tvister
      i stället borde överföras till allmän domstol. 
         Motionärerna har uttryckt starka
      betänkligheter mot att en partssammansatt domstol avgör mål som rör
      förhållanden mellan en enskild och någon eller båda de parter som är
      representerade i AD. För den som är insatt i EG-rätten framstår det
      som i det närmaste självklart att det inte kan vara lämpligt att det
      vid ADs avgörande deltar ledamöter som kan uppfattas som representanter
      för vissa särintressen. 
         Motståndet mot Arbetsdomstolen bottnar
      också i att domstolens domar inte kan överklagas, vilket numera också
      strider mot Konventionen för de mänskliga rättigheterna enligt artikel
      6.1. Inom EG-rätten och Europakonventionen är det också en
      självklarhet att mål skall kunna prövas i minst två rättsinstanser ! 
         Måltillströmningen till
      Arbetsdomstolen har under lång följd av år varit våldsam och domineras
      numera av arbetstagare som av olika anledningar känner sig
      diskriminerade, såväl i lönehänseende som vid utebliven befordran
      eller i andra avseenden. 
         Följden av ADs partssammansättning
      betyder att de mål som avgjorts efter 1995 nu riskeras att tas om på
      nytt då det fortfarande inte vidtagits några åtgärder mot den
      uppenbara diskrimineringen som partssammansättningen i AD utgör, med en
      politiskt vald ordförande och ledamöter som representerar
      "särintressen". 
         För arbetstagare och företagare som
      felaktigt drabbats av ADs domar, öppnas därför nya möjligheter att
      "stämma staten" för att domstolen inte följer de regler som
      EG-domstolen kräver. Dessutom kräver EG-rätten att AD begär
      "förhandsbesked" i vissa mål, vilket AD helt enkelt struntar
      i. 
         I de lägre rättsinstanserna är det
      så att om part påstår att någonting strider mot EG-rätten bör
      domstolarna begära förhandsbesked och de högsta svenska
      rättsinstanserna har en ovillkorad skyldighet att begära
      förhandsbesked. 
         Är det så att part påstår att en
      rättsregel eller rättsprincip strider mot EG-rätten är således
      Arbetsdomstolen tvingad att via EG-domstolen ta reda på vad som är rätt
      eller fel. Detta tvång är föranlett av svårigheterna för konsument
      eller företag, att själv erhålla talerätt vid EG-domstolen. 
         Vad jag därför efterlyser är en
      saklig debatt om AD, där debatten handlar om hur sammansättningen av
      ledamöterna av en domstol skall se ut, enligt vedertagna juridiska
      principer som numera gäller efter påskriften av EES-avtalet och efter
      Sveriges inträde i den europeiska unionen den 1 januari 1995. Debatten
      bör också skapa klarhet i varför AD inte följer EG-rätten och begär
      förhandsbesked. 
         Min bestämda uppfattning är att det
      är helt förkastligt om en domstols ledamöter domineras av vad som
      måste uppfattas som representanter för vissa särintressen, som för
      närvarande är fallet i Arbetsdomstolen. Genom Sveriges medlemskap i EU
      och vår anpassning till Europakonventionen, är därför numera denna
      domstol "olaglig". 
         Det räcker således att någon som
      känner sig tillräckligt förfördelad av Arbetsdomstolen, gå vidare med
      frågan om partssammansättning i Arbetsdomstolen till EG-domstolen, genom
      att begära förhandsbesked i tingsrätten för att få ett klargörande
      svar på frågan. Svar kan också erhållas genom att överklaga ärendet
      till Europadomstolen, senast 6 månader efter dom i AD. 
         Låt mig därför också slutligen få
      berätta om ett upprörande fall av könsdiskriminering som nyligen varit
      upp i AD, där också AD var skyldig att begära förhandsbesked men inte
      gjorde det. 
         För några år sedan beslutade AD att
      återförvisa ett ärende, som handlar om uppenbart fall av
      könsdiskriminering till tingsrätten. Målet handlar om hur regeringen
      brutit mot "likabehandlingsdirektivet". Det var vid
      tillsättningen av Sveriges första domare vid EG-domstolen i Luxemburg. 
         Brita Sundberg - Weitman, aktiv
      medborgarrättskämpe och doktor i EG-rätt, behärskar tyska, engelska
      och franska, fick inte jobbet hon sökt, till förmån för regeringens
      val: en manlig domare som tidigare varit verksam i regeringskansliet. Han
      besatt inte några kunskaper i vare sig EG-rätten eller behärskade
      domarspråket i EG-domstolen, som är franska. 
         Självfallet fordras det grundläggande
      kunskaper i EG-rätten för att på bästa möjliga sätt kunna verka i
      EG-domstolen. Sveriges val till Europas högsta domarämbete, besattes
      således av en svensk tjänsteman, som vare sig var juridiskt sakkunnig i
      EG-rätten och tillräckligt kvalificerad för sin befattning och som
      dessutom inte behärskade språket. 
         I detta ärende är det uppenbart att
      AD, som högsta svenska rättsinstans, skulle ha begärt förhandsbesked
      från EG-domstolen. I stället fick frågan stå öppen och målet
      återförvisades till tingsrätten. Det är inte bara grovt
      rättegångsfel, det strider också mot lagen. Ty EG-rättens
      likabehandlingsprincip gäller som svensk lag redan från 1994 i och med
      att Sverige skrev på EES-avtalet. Jämställdhetslagen är alltså direkt
      tillämplig med EG-rättslig tolkning från den 1 januari 1994. 
         Vad jag nu väntar på är att detta
      och andra ärenden slutligen kommer att avgöras, så att Sverige
      äntligen slipper ifrån att den äldsta av landets specialdomstolar som
      hittills kunnat verka på ett, i svenska sammanhang synnerligen
      diskriminerande sätt ända sedan 1929, utan att någon på allvar
      försökt göra någonting åt saken. 
         Hur många småföretagare som tvingats
      i konkurs p.g.a. jäv och felaktiga domar i AD, kan jag bara gissa mig
      till. Därför är det hög tid att göra någonting år ADs
      sammansättning samtidigt som de som för närvarande i tvistar i AD ser
      till att domstolen följer EG-rätten genom att begära förhandsbesked. 
         Och om det sedan är någon som i dessa
      sammanhang önskar påstå att EG-rätten inte är överordnad den svenska
      lagstiftningen, i dessa sammanhang, får han eller hon gärna komma med
      ett upplysande genmäle i debatten. 
       
      |