[Hemsida]
      [Brf-direkt] [Skicka
      vykort] [Tipsa ditt nätverk]
       
      Barbari i svenska
      domstolar! 
      Av Mats Lönnerblad - 16 juni 2000
      Sverige har ett statskick där alltför mycket odelad
      makt samlas hos de verkställande organen. Det är därför barbariet i
      våra domstolar  får fortsätta, medan målen numera samlas på hög
      i alla rättsinstanser. Förklaringen till varför svenska domstolar inte
      längre fungerar i 2000-talets Sverige, sedan Sverige gått in i EU, har
      också sin bakgrund i den unika nordiska rättspositivismen. 
       
      Den svenska  rättspositivismen var den allenarådande förhärskande
      doktrinen under 30-talet i Sverige som gjorde fullständigt rent hus med
      förställningen om mänskliga rättigheter och reducerade rättvisan i
      Sverige,  till en teknik i tjänst hos statens vilja. 
       
      Att svenska domare därför anser sig  representera staten i stället
      för den enskilde individen,  är anmärkningsvärt, men knappast
      förvånande. Det är statens vilja, som fortfarande är  många av
      våra äldre svenska domares rättesnöre. 
       
      Det är därför som lagrådets granskningar numera sker i allt snabbare
      takt, sedan våra politiker bestämt sig för den politiska inriktningen,
      hur våra lagar skall tolkas. Att lagrådet numera fattar beslut, i svåra
      juridiska frågeställningar inom bara några dagar, är knappast
      förvånande. 
       
      Detta kan ske eftersom de jurister som numera ingår i lagrådet från
      början är politiskt skolade och noggrant utvalda till sina ämbeten i
      högsta svenska rättsinstans. Dessa politiskt valda domare vet därför
      hur politikernas önskningar skall tillfredsställas så snabbt som
      möjligt, utan att ifrågasättas. 
       
      Den totala kollisionen mellan juridik och politik i Sverige inträffade
      således i två omgångar. Först per den 1 januari 1994 när Sveriges
      skrev på EES-avtalet och sedan den 1 januari 1995 då Sverige beviljades
      inträde i den Europeiska unionen. Efter dessa datum är ingenting sig
      längre likt i Sverige. 
       
      Frontalkrocken mellan politik och juridik i det svenska samhället är ett
      faktum. 
       
      Detta beror också på att lagarnas politiska förarbeten inte längre
      gäller i Sverige och att vi genom Romfördraget fått en överordnad
      lagstiftning som absolut måste följas. När jag granskar protokoll från
      lagrådets granskningar efter 1995 saknas i regel de EG-rättsliga
      perspektiven, varför granskningarna inte ger det obligatoriska lagskydd
      som är avsett med lagrådets granskningar. Detta trots justitierådens
      och regeringsrådens plikt är att följa EG-rätten. 
       
      Förslaget till lag om kärnkraftens avveckling som granskades av
      lagrådet, är bara ett exempel. Där deltog justitierådet Staffan
      Magnusson, f d presidenten i Försäkringsöverdomstolen Leif Ekberg och
      regeringsrådet Leif Lindstam. I denna lagrådsgranskning så sent som
      från den 17.6. 1997 nämns både förarbeten ( som inte längre gäller )
      och " angelägna allmänna intressen" ( läs: statens ) medan
      granskarna helt enkelt hoppar över de EG-rättsliga konsekvenserna, som
      är särskilt betydelsefulla att granska i dessa sammanhang. 
       
      Inom den svenska civilrättens område råder  också närmast
      fullständigt kaos, mellan civilrätt och dess tolkning inom
      skattejuridiken. Vad som först godkänns  som civilrättsligt
      korrekt kan sedan underkännas i sitt skatterättsliga sammanhang. 
       
      När skattjuridiken tolkas i sina sammanhang i domstol åtföljs
      tolkningarna av de mest egendomliga juridiska "antaganden" och
      "gissningar" i rättspositivistisk anda, som förstärks genom
      den svenska generalklausulen, som inte längre gäller ! 
       
      Skattemyndigheterna har således helt andra åsikter om hur våra
      skattelagar skall tolkas, och underkänner ofta vad som en gång godkänts
      ur civilrättsligt perspektiv. Detta skapar naturligtvis stora problem och
      konsekvenserna i olika skattemål blir betydande. I dessa ärenden spelar
      skattemyndigheten, länsrätt, kammarrätt och regeringsrätt  med
      olika privatpersoners ekonomi som i rysk roulett. Detta, trots att det är
      i Sverige vi befinner oss. 
       
      Enligt min mening skall svenska domstolar tillämpa EG-rätten, 
      eftersom vi förbundit oss att följa EG-rätten. 
       
      Sveriges anslutning till EES-avtalet innebar också att vi strävade efter
      ett "homogent" system med EG-rättens friheter. Genom
      EU-inträdet har Sverige däremot överlämnat sin suveränitet på vissa
      områden till EG  förpliktat sig att följa all vid
      anslutningstillfället existerande gemenskapsrätt med undantag för vad
      som kan ha undantagits i anslutningsakten. 
       
      Genom anslutningen till Maastrichtfördraget har Sverige även underkastat
      sig att göra gemensam sak med övriga medlemsländer då det gäller den
      politik som skall föras för att uppnå målen i de inledande artiklarna
      till Unions - och Romfördragen. Det är dessa av Sverige en gång
      godkända förpliktelser som Sverige nu har så svårt för att följa
      genom att vi i Sverige är uppvuxna med att juridiken får vika sig för
      politiken. 
       
      Men den svenska rättspositivistiska inställningen till juridiken är
      sakta på väg att försvinna ju närmare vi kommer övriga Europa både
      kulturellt och i lagstiftningshänseende. Min egen förhoppning är
      därför att denna integration nu kommer att ske så snabbt som möjligt. 
       
      |