[Hemsida]
      [Brf-direkt] [Skicka
      vykort] [Tipsa ditt nätverk]
       
      Den enskildes
      rättssäkerhet måste förbättras 
      Av Mats Lönnerblad - 17 juni 2000
      "Sätt press på regeringen i domstolskrisen"
      skriver presidenten i Göta Hovrätt Bertil
      Hübinette i Svenska Dagbladet.  Artikeln är föranledd  av
      debatten hur det framtida svenska domstolsväsendet kommer att gestaltas. 
       
      "Domstolarnas oberoende är hotat" skriver
      de borgerliga medlemmarna i justitieutskottet f d justitieministern Gun
      Hellsvik, politikerna Ragnwi  Marcelind, ( kd ) Siw Persson ( fp )
      och Gunnel Wallin ( c ) i ett annat upprop i Dagens Nyheter, 
      mot  nedläggningsbeslut av ett antal domstolar. 
       
      Att domarna känner sig hotade av den planerade omstöpningen av svenskt
      domstolsväsende går inte att ta miste på, eftersom snart sagt varenda
      ledande domare yttrat sig i debatten så snart som tillfälle getts. För
      egen del har jag haft fullt sjå med att hinna gå i svaromål i både
      dags - och fackpress, eftersom såväl domstolsledamöterna som politiska
      företrädare, inte riktigt förstått vad debatten i själva verket borde
      handla om. 
       
      Jag har läst sammanfattningen av uppdraget, kring reformeringen av
      domstolsväsendet, som det framkommer i samband med beslutet den 1 juli
      1999 ( direktiv 1999: 62 ). Därför  har jag full respekt för den
      nuvarande justitieministern Laila Freivalds ambitioner, att genom
      utredningsuppdraget "processen i allmän domstol" försöka
      förbättra och effektivisera domstolsväsendet i Sverige. Jag delar
      därför vare sig de borgerliga politikernas, eller domarnas farhågor
      för att detta projekt kommer att misslyckas. Mycket sämre än vad det nu
      är i svenska domstolar kan det nämligen inte bli. 
       
      Det är således inte tingsrätterna som behöver skyddas genom någon
      lagstiftning. Det är den enskilde individen, som inte får sin sak
      prövad ordentligt av svenska domstolar. Inte heller förhåller det sig
      på så vis att domstolarnas ställning aldrig varit svagare än i dag.
      Det är heller inte på grund att vi skulle få ett antal mindre
      tingsrätter i Sverige, som domstolarnas ställning hotas att försvagas. 
       
      Svagheten i systemet, beror på att svenska domare inte fått den
      kompetensutveckling de borde ha rätt till. Dessutom  slarvar sig
      svenska domare igenom  tvistemål, på ett sätt som jag inte trodde
      kunde vara möjligt. 
       
      Jag är överens med debattörerna att vi har en domstolskris i Sverige,
      men orsaken till denna kris, beror på domarna själva, och att
      kompetensen inom domstolsväsendet minskat dramatiskt under den sista 50
      åren i Sverige. Dessutom tillåts svenska domare att verka utanför sina
      domstolar, på ett sätt som gör att dom inte längre hinner med sina
      egna arbetsuppgifter. Detta gäller många domare från tingsrätt och
      ända upp i Högsta domstolen. Det är för att domarna gärna vill
      behålla sina privilegier, genom att tillåtas  verka utanför
      domstolarna, som domarna nu så ivrigt försvarar sina revir. 
       
      Domarnas många "extraknäck" gör att många mål bara blir
      liggande utan att några åtgärder vidtas överhuvudtaget. 
       
      Sedan klagar domarna högljutt på att de har alldeles för mycket att
      göra. Såväl domarna som politikerna som hittills yttrat sig i debatten
      går således händelserna i förväg, eftersom den utredning som nu
      pågår för fullt  ännu inte är klar. 
       
      Bara under andra kvartalet i år, har Europadomstolen i sina domar
      konstaterat att mer än 80 ärenden legat alldeles för länge, innan de
      blivit åtgärdade. Problemet med handläggningen i domstolar inte längre
      fungerar på ett tillfredställande sätt, är  inte bara svenskt.
      Det är ett Europas allvarligaste  problem. 
       
      Behovet att utreda dessa frågor även i Sverige är därför
      nödvändigt. Syftet med utredningen om det framtida rättsväsendet
      framgår tydligt redan i inledningen av utredningens direktiv: 
       
      Det är att "rättsväsendet skall sörja för medborgarnas
      rättstrygghet och rättssäkerhet". Detta skall ske med rimliga
      handläggningstider och ett effektivt resursutnyttjande. Därför borde de
      domstolsledamöter som hittills yttrat sig i debatten lugna ner sig lite
      och inte måla faen på väggen redan innan denna utredning hunnit
      publiceras ! 
       
      Vad som inte fungerar i dag är att domstolarna inte tar upp alla
      grunderna i målen, som de är skyldiga att göra. Dessutom förekommer
      alltför många rättegångsfel i alltför många mål utan att någon
      gör någonting åt saken, trots att detta både är JKs och J0s uppgift
      att granska domstolarnas arbete. Detta gäller framför allt tvistemål
      där domarna visar upp en häpnadsväckande okunskap. 
       
      I princip har  en part rätt att få bevisning upptagen som han anser
      styrker hans sak. Det är bara i fall som bevisen skulle bli utan verkan
      som rätten enligt 35 kap 7 § RB har rätt att
      avvisa inlämnad bevisning. 
       
      Eftersom många bevis i dag avvisas redan i första rättsinstans och utan
      grund kan dessa bevis sedan inte åberopas i högre rättsinstans eftersom
      den lägsta rättsinstansen vare sig tagit upp Bevisningen i protokoll
      eller på band, när det gäller muntliga vittnesförhör. 
       
      Jag har exempel på uppsägning av bankgarantier, där domaren i målet
      helt enkelt stängde av bandspelaren och sade att "detta inte har med
      målet att göra" trots att kärandens grund också innefattade
      uppsägningar av bankgarantier, vilket framkom tydligt i inlämnad
      stämningsansökning. 
       
      När sedan målet skulle prövas i hovrätten, meddelade hovrätten att
      uppsägningar av bankgarantier "utgjorde en ny omständighet som inte
      tidigare hade prövats i tingsrätten." Fortfarande efter 10 år är
      detta mål inte prövat ordentligt i någon rättsinstans ! 
       
      I annat ärende kunde jag konstatera att tingsrätten vid prövningen av
      målet hade gjort inte mindre än 40 ( ! ) rättegångsfel.
      Rättegångsfelen i detta mål var så allvarliga att jag kunde konstatera
      att domstolen, efter cirka 3 veckors huvudförhandling, inte hade
      förstått vad målet handlade om . Bidragande orsak i detta fall 
      berodde det också på att Lagmannen i tingsrätten godkände att 
      referenten i målet byttes ut efter 3 års förberedelser, strax innan
      huvudförhandling. Den nye referenten hann aldrig sätta sig in  i
      målet. 
       
      Ovanstående två exempel visar att domstolarna måste  kunna lära
      sig vad som  är väsentligt och oväsentligt i pågående
      mål.  Det är därför utredaren särskilt skall uppmärksamma
      frågor om muntlighet, omdelbarhet och koncentration i
      rättegångsförfarandet samt frågor om bevisning. Vidare skall utreda
      hur man kan förenkla arbetet med domskrivning. 
       
      Vidare kan jag bara konstatera att svenska domstolar vare sig följer
      Europakonventionen eller EG-rätten i tvistemål, trots skyldigheten att
      göra detta eftersom såväl EG-rätten som Europakonventionen numera
      ingår i den svenska lagstiftningen. 
       
      Därför är det bra att domstolarna reformeras i grunden och att domarna
      åläggs att koncentrera sig på sina arbetsuppgifter och bara tillåts
      verka inom domstolarna, för att öka rättssäkerheten i Sverige.
      Överlåt domarnas utredningsarbeten på advokaterna i stället, så
      hinner domarna både med  sina arbetsuppgifter och att utveckla sin
      kompetens. 
       
      Först då får vi  ett bättre domstolsväsende i Sverige och den
      enskildes rättstrygghet förbättras. 
       
      Mats Lönnerblad 
      Ordförande i Bankrättsföreningen
        
        
      RB 35 7§ 
      Finner rätten, att omständighet, som part vill bevisa, är utan
      betydelse i målet eller att erbjudet bevis ej erfordras eller uppenbart
      skulle bliva utan verkan, må bevisningen ej tillåtas. Rätten ägde och
      avvisa erbjudet bevis, om bevisningen finnes med avsevärt ringare besvär
      eller kostnad kunna föras på annat sätt. 
       
     |