[Hemsida]
      [Brf-direkt] [Skicka
      vykort] [Tipsa ditt nätverk]
       
      Varför häktas inte
      Nordbankens ledning? 
      Av Mats Lönnerblad - 19 juni 2000 
      Blankning innebär försäljning av lånade aktier med
      förhoppning att de kan köpas tillbaka i framtiden till lägre kurs.
      Stiger kursen blir det i stället förluster. De flesta affärsbanker
      arbetar med blankningsaffärer. Blankningsaffärer med mycket stora belopp
      är betydligt vanligare utomlands än i Sverige. 
       
      Avancerade affärer som blankning i bank, skall självfallet föregås av
      beslut av styrelsen och koncernledningen, innan någon sådan verksamhet
      kan startas. 
      Sker inte detta begår ledningen för banken tjänstefel, som bankens
      ledning och styrelse måste ta ett personligt ansvar för genom att avgå. 
       
      För att överhuvudtaget kunna genomföra blankningsaffärer i någon
      större skala krävs dessutom en sofistikerad kontrollfunktion inom
      banken. Självfallet måste såväl styrelsen som bankens ledning också
      har ett direkt ansvar för att denna genomförs, innan verksamheten kan
      påbörjas. Inom de andra svenska affärsbankerna har också misstag skett
      i samband med blankningsaffärer. Men dessa misstag har tidigare tystats
      ner. Polis och åklagare har inte blivit inkallade. 
       
      Precis som när det gäller fastighetsaffärer handlar ofta om mycket
      stora summor. För Nordbanken, som tidigare varit en liten bank för
      småsparare, har däremot blankningsaffärer tidigare varit ett okänt
      begrepp. Däremot har man, efter samgående med finska Merita varit
      intresserade av att lära sig spelets regler, även inom detta svåra
      område. 
       
      Men som tidigare skedde med Nordbankens fastighetsaffärer under den
      svenska finanskrisen ( 1987 - 1993 ) har man gjort samma misstag fast inom
      ett nytt område och i mindre skala. Vad Nordbanken gjorde för fel när
      det gällde fastighetsaffärerna, var att man beslutade att värdera ner
      sina kunders fastighetspanter genom att ändra marknadsvärdena. 
       
      Denna nedvärdering skedde med över 50%  i både centrala lägen i
      Stockholm, Göteborg och Malmö samt i de flesta övriga delar av Sverige.
      Varför man gjorde detta, var för att kompensera ledningens tidigare
      felbedömning mot sina största kunder. Värderingarna på dessa
      fastigheter hade tidigare skett efter en framtida beräknad
      värdestegring, i stället för efter den direktavkastning som dessa
      fastigheter genererade. 
       
      När Nordbanken den gången upptäckte vilka misstag ledningen och
      styrelsen begått mot sina största kunder, skyllde Nordbanken sina
      misstag på sina skötsamma kunder som fick krediterna uppsagda. Banken
      tog in alla panterna från dessa kunder, medan Nordbanken  även i
      fortsättningen tvingades att behålla sin tidigare värderingar av de
      största engagemangen, för att inte omedelbart bli tvingade att
      försätta sig själv i konkurs. 
       
      I blankningsaffärer kan man inte skylla sina misstag på andra kunder.
      Därför försöker nu Nordbankens ledning skylla ifrån sig igen, genom
      att peka ut en enskild medarbetare i banken, som ansvarig för bankens
      blankningsaffärer, som banken tidigare måste känt till. Ingen mäklare
      på någon bank, borde få göra affärer för flera hundra miljoner
      kronor, inom ett nytt område utan bankledningens godkännande. 
       
      Företrädare för Merita Nordbanken har nu erkänt att Nordbanken kring
      årsskiftet 1998 - 99 försökte bygga upp egen verksamhet med
      aktieblankning, trots att man inte hade kompetent personal att sköta
      detta, och trots att man vare sig hade byggt upp en kontrollfunktion
      avseende dessa affärer eller hur denna verksamhet skulle bedrivas. 
       
      Tidigare har dessutom bankens ledning ljugit för åklagaren genom att
      blankning inte var tillåten inom banken ! Man uttrycker sig som om den
      enskilda mäklaren kan agera, utan att kontrollsystemet varnar,  och
      som om det inte finns något kontrollsystem överhuvudtaget för denna
      verksamhet i banken. 
       
      När dessa uppgifter blev kända för åklagaren, långt innan
      omhäktningen av den 31-åriga kvinnan, borde hon genast släppts på fri
      fot och undersökningen borde i stället koncentreras till hur styrelsen
      och företagsledningen i Nordbanken hade beslutat om verksamheten. 
       
      Men på samma sätt som åklagare och polis inte undersökt den svenska
      finanskrisen, blundar man även efter finanskrisen för bankledningars och
      styrelsers misstag. Polis och åklagare låter i stället kunderna eller
      enskilda medarbetare inom bankerna ta ansvaret  för ledningarnas
      bristande kontroll av verksamheten. 
       
      Det är nämligen omöjligt för någon mäklare att göra så omfattande
      affärer som det här är frågan om utan att först få välsignelse
      från någon överordnad inom koncernledningen. I varje fall skall det
      vara så. Men vad som tidigare är känt beträffande Nordbanken
      bekräftar att den kontroll som tidigare borde funnits hos banken i
      samband med bankens fatala fastighetsaffärer inte heller finns, skall man
      även denna gång klara sig från att ta ansvar, när Nordbankens nya
      blankningsaffärer synas närmare i sömmarna ! 
       
      Banken tar ju på sig ett juridiskt ansvar att ersätta skadorna vid
      förluster som sker genom missgrepp i banken. Men när ord står mot ord
      mellan mäklare och kund, finns det ingen som helst anledning att häkta
      mäklaren om man samtidigt inte låter häkta kunden, om det nu
      förhåller sig så som det påstås i pressen, tills frågan om vem som
      bär ansvaret kring förlusterna blivit ordentligt utredda. 
       
      Om Nordbanken säger sig agera affärsmässigt genom att polisanmäla sin
      egen personal utan att samtidigt polisanmäla kunderna det här är
      frågan om, visar det att Nordbanken redan tagit ställning mot en av sin
      egna anställda, för sina kunder utan att veta vem som är skyldig. 
       
      De direkt skyldiga till bankens tidigare fastighetsaffärer och bankens
      blankningsaffärer är ju bankens koncernledning och styrelse, som inte
      tagit på sig ansvaret genom att inrätta och organisera en
      kontrollfunktion, som motsvarar kraven på en bank 
       
      Att en mäklare sitter och "hittar på egna blankningsaffärer"
      för hundratals miljoner som åklagaren Kjell Lilieholm försöker göra
      gällande i detta mål verkar inte trovärdigt. Vad som förvånar mig,
      är därför att inga andra mäklare inte går in och försvarar en
      kollega, som blivit utsatt till syndabock, redan innan någon ordentlig
      utredning blivit slutförd. 
       
      Hur lite Nordbankens ledning "visste om" dessa affärer visar
      uppgifterna att banken inte ens visste om vilka slutkunderna var.
      Nordbanken trodde i dessa fall, att slutkunderna var var Crédit Lyonnais
      och Morgan Stanley, när dessa bara hade en administrativ roll, för de
      verkliga slutkunderna ! Vilka som var mäklarens slutkunder fick banken
      klart för sig först i slutet av januari i år. 
       
      Det åligger självfallet ledningen för en bank att ta reda på vilka
      kunderna är, innan man gör affärer med dessa och gör ordentliga
      kreditprövningar. Detta gäller särskilt nya kunder som omfattas av en
      ny verksamhet. 
       
      Dessa kreditprövningar, som med största sannolikhet aldrig gjordes, vill
      nu banken också försöka lasta över på mäklarens axlar ! 
       
      Trots att det nu visar att mäklaren måste haft " fria händer"
      att genomföra sina blankningsaffärer utan att bankens ledning, bekymrade
      hon sig inte särskilt mycket om vilka hon gjorde affärer med. Detta var
      ju precis vad som hände under bankkrisen ! Precis som nu, lyckades 
      ledningen och styrelsen frikoppla sig själva, från allt ansvar. 
       
      När det gäller Nordbankens tidigare fastighetsaffärer svarade ett
      fåtal kunder för bankens största förluster. Kreditlöftena till dessa
      kunder  gavs centralt från ledningen och huvudkontoret. Men skulden
      för bankens tidigare obeståndssituation, övervältrades på bankens
      skötsamma småkunder som hade tillgångar och fick alla sina krediter
      uppsagda. 
       
      Åklagare Lilieholm borde därför omgående häkta Nordbankens ledning
      på samma grunder som han häktat mäklaren, när det nu är uppenbart att
      ledningen inte tagit sitt ansvar genom att sköta verksamheten på ett
      korrekt sätt. 
       
      Men i likhet med vad som hände under den svenska finanskrisen ( 1987 -
      1993 ) kommer varken styrelsen eller ledningen att krävas på något
      ansvar utan styrelsens och ledningens ansvar läggs på andra axlar. När
      det gäller banker där svenska staten har en ägarandel försvaras alltid
      ledningen, vilka brott som än begås. 
       
      |