| 
           [Hemsida] [Brf-direkt] [Skicka vykort] [Tipsa ditt nätverk]
            
          Öga mot öga med
          kunden 
          Av Anna Körnung -  Dagens
          Nyheter - 9 juli 1991
  
           
          Vill man låta Nordbankens koncernchef ordna ens bankaffärer ska man
          gå in på ett av Nordbankens kontor i Gävle den här veckan. I en
          lucka där sitter nämligen Hans Dalborg. 
             I vanliga fall är Hans Dalborgs arbetsplats sju trappor
          upp på Hamngatan i centrala Stockholm. Där ligger den pampiga och
          rosa byggnad som är Nordbankens huvudkontor. 
             Den här veckan arbetar bankens koncernchef nere på
          golvet, det vill säga på ert vanligt bankkontor. 
             - Det är klart att det inte blir naturligt att ha sin
          högste chef arbetande ute på ett kontor men det är ändå här jag
          kan få en bättre uppfattning om bankens arbete, säger
          Hans Dalborg.
           Bankens kärna 
             På måndagen fick han stämma av köp och
          försäljning av utländsk valuta. Resten av veckan hamnar han i
          fronten, i direkt kontakt med kunderna. 
             - Centralt kan vi kanske tänka de övergripande tankarna
          och fatta de stora besluten. Men det är ändå kundkontakten som är
          bankens kärna, säger han. 
             Det är också i den kontakten han kan få möta de
          kunder som är arga över de försämrade lånevillkor som följt i
          kreditförlusternas spår. Förra året gjorde just Nordbanken en
          kreditförlust på 5 miljarder kronor. I år beräknas
          kreditförlusten till 3.5 miljarder. 
             Men Hans Dalberg säger att han inte är orolig för
          kundreaktionerna. 
             - Vi har inte sämre inlåningsvillkor än andra banker
          trots de kreditförluster vi haft. Den lägre räntan hänger mer ihop
          med ränteläget i Sverige, säger han. 
          
          Svår situation 
             Inom banken har kreditförlusterna varit kännbara.
          Personalstyrkan har minskat med 550 personer genom anställningsstopp
          och förtidspensioneringar. 
             - När rubrikerna var svarta var situationen tung
          internt. Men nu tycker jag att det har vänt, säger Hans Dalberg
          försiktigt. 
             Han blir desto mer entusiastisk när han ska ge kloka
          råd till undertecknad och andra som inte har någon koll på var
          lönen tar vägen. 
             - Man bör alltid vara likvid, det vill säga ha en slant
          på banken som en buffert om någonting händer. Dessutom ska man
          spara långsiktigt genom något slags fond. Skaffar man sig också en
          enkel livförsäkring så har man ett bra basskydd, säger Hans
          Dalberg. 
             Det är alltså spara som gäller. Som en tröst
          tillägger han: 
             - Men man får inte glömma av att leva livet också. 
             På Drottninggatan 18 i Gävle jobbar ett 30-tal personer
          på Nordbankens kontor. Att Hans Dalberg har valt att sommararbeta
          där beror på att hans sommarstuga ligger strax utanför, vid kusten. 
          Anna Körnung
  
          
           |